دانش آموزانی که 50 کیلومتر طی می کنند تا به مدرسه برسند/ بی اطلاعی آموزش و پرورش از امکانات رسانه ای!

به گزارش گروه اجتماعی رکنا، در دوره ای جنگ ایران و عراق در مقاطع زمانی مدارس تعطیل شدند و درس ها از طریق تلویزیون تدریس می شد. در کشورهای توسعه یافته نیز گاهی آموزش ها در زمان بحرانی یا برای افرادی که در مناطق صعب العبور ساکن هستند از طریق رادیو یا فضای مجازی  ارائه می شود.

از سوی دیگر این روزها شاهد هستیم که برخی دانش آموزان در مناطق محروم کشور ، از راه های بسیار خطرناک خود را به مدرس می رسانند. برخی بر این عقیده هستند که می توان از طریق تلویزیون، رادیو یا فضای مجازی به این دانش آموزان درس ارائه کرد تا جان آنها از خطرات احتمالی ایمن بماند.

سوادآموزی دانش آموزان عشایر در 15  نقطه کشور

محمدرضا سیفی- کارشناس آموزش -در مورد تدریس از طریق تلویزیون یا رادیو یا امکانات فضای مجازی به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: این نسخه در برخی کشورها خوب است. در 25 نقطه کشور دانش آموزان عشایری در مدارس سیار، نیمه سیار و ثابت مشغول تحصیل هستند. آموزش و پرورش برای این که کسری ساعت را جبران کند، 5شنبه ها مجدد کلاس ها تشکیل شود تا 800ساعت آموزش مصوب شورای عالی برای دانش آموزان پر شود. اما در مناطق عشایری و صعب العبور باید کار دیگری انجام شود. طبق اساسنامه مدارس عشایری، اسناد بالادستی و با توجه به اقتضائات فرهنگی، اجتماعی و به ویژه اقتضائات اقلیمی دانش آموزان باید این 800ساعت را آموزش ببینند. دسترسی دانش آموزان عشایری به آموزش آسان نیست و گاه مجبورند 40-50 کیلومتر طی کند تا به یک چادر عشایری برسد و درس بخواند.

تحصیل در مسیر کوچ

او با اشاره به فعالیت مدارس سیار، افزود: در مدارس سیار معلم با دانش آموزان کوچ می کند. ممکن است دانش آموزان از 15 آذرماه کلاس ها را در یک کلاس تحصیل کند و نیمه دیگر سال تحصیلی را در کلاس دیگری در نقطه ای دیگر ادامه دهد. دانش آموزانی داریم که از نهاوند همدان بیش از 700کیلومتر طی می کنند و به شوش کوچ می کنند. عشایر به خاطر دام و امرار معاش مجبورند کوچ کنند. بنابراین ما چاره ای جز متناسب سازی دروس برای این بچه ها نداریم.

آزمون ها بر اساس شرایط آموزش

وی با اشاره به اساسنامه مدارس عشایری مصوب در سال 93 تاکید کرد: قرار بود دو سال بعد برنامه درسی و تربیتی برای مدارس عشایر متناسب سازی شود. یعنی نیاز دروس یک دانش آموز عشایری با دانش آموز بالای شهر تهران متفاوت است. طبق ماده 9 اساسنامه عشایری زمان تدریس باید همزمان با زمان مقرر باشد. برای جبران کسری درس مدارس عشایر دانش آموزان هم صبح کلاس برگزار می شود و هم بعد از ظهر. در مناطق کوچ  عشایری پنجشنبه ها نیز کلاس برگزار می شود. ارزیابی ها براساس شورای برنامه ریزی بر مبنای جغرافیا و اقلیم باید متغییر باشد تا هر استان بتواند با توجه به شرایط آزمون ها را تعیین و مشخص کنند.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 542997 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟