آخرین وضعیت چهار استان سیل زده کشور  / سیل ها آمدند و رفتند، شهرها هنوز در انتظار کمک و ساماندهی

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی رکنا، سیل در  دی ماه سیل سیستان و بلوچستان را در نوردید و مشکلات مردم فقیر این خطه از کشورمان را دو چندان کرد. معضلات  معیشتی، اقتصادی، اشتغال، بهداشتی، اجتماعی و... که مردم را آزار می داد با ورود آب سیل به خانه هایشان بیشتر شد و مردم خونگرم سیستان و بلوچستان را با مشکلات عدیده ای روبرو کرد.

نیروهای امدادی بلافاصله از نقاط مختلف کشور  به سمت این استان اعزام شدند و پس دو هفته و خارج کردن شرایط از موقعیت بحران به استان های خود بازگشتند .

و اما امسال، سیل تنها سیستان و بلوچستان را تخریب نکرد بلکه فرودین ماه بود که گلستان ، در ادامه لرستان و خوزستان را نیز در بر گرفت و ویرانی پشت ویرانی ایجاد کرد.

در ادامه مروری  به وضعیت استان های سیل زده امسال و شرایط این روزهای آنان از زبان فعالان اجتماعی هر منطقه داریم .


قبل از سیل هم نه سرویس بهداشتی بود نه خانه استاندارد

مرتضی آقاجانی، فعال اجتماعی در سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، تاکید کرد: با توجه به سیل های قبلی شرایط سیستان و بلوچستان تغییر چندانی نداشته است. قبل از  سیل هم برخی روستاها از داشتن سرویس بهداشتی و خانه های استاندارد محروم بودند. حتی اکثر روستاها مرکز درمان ندارند و برای تهیه یک ورق قرص استامینوفن با مشکل روبرو هستند.

مردم کارت هویتی ندارند

مردم سیستان و بلوچستان به دلیل نبود آب شامیدنی و سرویس بهداشتی استاندارد با بیماری های زیادی دست به گریبان هستند. برخی از شهروندان کارت هویتی ندارد و نمی توانند یارانه را از دولت دریافت کنند. یارانه ها تنها درآمد بسیاری از خانواده هاست، چرا که احتمالا سرپرست خانوار بیمار، است، مشکل جسمانی یا اعتیاد دارند.

بچه هایی با بحران سوتغذیه

او با بیان این که بسیاری از روستاها امکانات اولیه محروم هستند، افزود: خیلی از روستاها آب آشامیدنی درستی ندارند و به دلیل صعب العبور بودن این روستاها هنوز اقدامی صورت نگرفته است. بچه های این روستاها با سوءتغذیه روبرو هستند  این بچه ها نمی دانند ویتامین چیست و شاید یک قرص ویتامین در عمرشان نخورده باشند. بچه هایی که از آب های آلوده مصرف می کنند، چطور می خواهند تحصیل کنند و کارآمد باشد؟ بچه های سیستان و بلوچستان بسیار باهوش هستند و رنجی که کشیده اند باعث شده که ظرفیت بالاتری داشته باشند.

کمک ها به روستای صعب العبور نرسید

آقاجانی با اشاره به توزیع کمک های مردمی و دولتی، افزود: کمک ها به بسیاری از روستاهای صعب العبور نرسید. امدادها و کمک های مردمی اصولی پخش نشد و به دلیل آن که سیستم متمرکزی برای توزیع این کمک ها وجود نداشت. بسیاری از خانه ها برق ندارد. سیل تیرهای چراغ برق را در جاده ها و خیابان ها روی زمین انداخت. برق رسانی در همان روزهای اول با شرایط سخت انجام شد و به جای سه ساعت، یک شبانه روز طول کشید تا تیرهای برق دوباره علم شدند. اما هنوز خانه ها برق ندارند و خیرین بخاری برقی و هیتر برای روستایی ها ارسال کردند. اما برقی وجود ندارد که از بخاری ها استفاده کنند. روستاهای حاشیه ای با مشکلات بسیاری دست به گریبان هستند. سیستان و بلوچستان فراموش شده و هیچ کسی آنها را نمی بیند. بلوچ ها ضرب المثلی دارند که می گویند: «اگر سر باشد کلاه زیاد است!» یعنی اگر از نبود زیرساخت و سیل یا حوادث طبیعی نمیریم از گرسنگی نمی میریم.

مردم به فکر سرپناه خود هستند

پرویز آرژیگی دیگر فعال سیستان و بلوچستانی به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: در حال حاضر شرایط نسبت به یک ماه قبل خیلی بهتر است. نیروهای مردمی، امدادی و دولتی دست به کار شدند و کمک زیادی کردند اما زیرساخت ها نیاز به کار دارد.

مردم سیستان و بلوچستان با این کمک ها تاکنون توانسته اند مایحتاج زندگی خود را برطرف کنند اما خانه هایشان در شرایط خوبی قرار ندارد. خانه های روستایی تقریبا خراب شده و در بسیاری از روستا هنوز مردم نتوانسته اند سرپناه خود را درست کنند.

مردم در چادرهای هلال احمر، خانه های کپر، مدارس و در خانه دیگر همشهریان خود زندگی می کنند. در بازسازی خانه ها کمک آنچنانی به مردم نشده اما در بحث خوراک، وسایل گرمایشی و پوشاک کمک های شایانی شده است.

برای سیل بعدی حاضر نیستیم

 سیستان و بلوچستان در وضعیتی قرار دارد که استان های خوزستان، لرستان و گلستان اول سال در آن شرایط قرار داشتند. حال  سوال اینجاست که استان های ذکر شده در مدت زمانی نزدیک به یکسال از زمان وقوع سیل  اکنون در چه شرایطی قرار دارند؟

شرایط عادی شده ولی برای سیل احتمالی آماده نیستیم

 

ایمان محمدی نرگسی، فعال اجتماعی خوزستان در گفتگو با خبرنگار رکنا گفت: مردم به شرایط عادی برگشته اند. اما تاثیرات روانی و آلودگی های پساسیل هنوز در منطقه وجود دارد. دستگاه هایی که بهداشت محیط را به عهده دارند، برای حذف آلودگی ها اقدام کردند اما تا وضعیت مطلوب فاصله بسیاری داریم.

 

او با اشاره به این که متاسفانه شاهد عدم اقدام پیشگیرانه برای سیل مجدد است، تاکید کرد: وضعیت را در منطقه ثابت شده است اما برای آن که دوباره سیل نیاید و مشکلات مردم چند برابر نشود، اقدامی صورت نگرفته است.

با توجه به این که در یک ماه آینده احتمال بارش های شدید پیش بینی می شود و هیچ اقدامی برای ترمیم فاضلاب و لایروبی رودخانه کارون انجام نشده است.باز باید منتظر سیل یا اتفاق دیگری باشیم که دوباره مردم را دچار بحران های اساسی تری می کند. حتی برای انتقال آب های سطحی به مجاری رودخانه نیز اقدامی صورت نگرفته است. استان خوزستان، شهرستان کارون که زیرساخت فاضلاب نامناسبی دارد، را دچار بحران می کند.

30 درصد از مردم خوزستان تسهیلات نگرفته اند

اکبر سواری، دیگر فعال اجتماعی در استان خوزستان نیز با اشاره به بحران سیل در این استان، به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: وضعیت بحران پساسیل را داشتیم و مردم فارغ از مشکلات نیستند. هنوز ساخت و ساز و تسهیلاتی که قول داده شده را کامل نکرده اند. با بهانه هایی مانند کمبود و عدم تامین اعتبارات و دیراقدام کردن برای دریافت تسهیلات تقریبا 30 درصد مردم نتوانستند تسهیلات را دریافت کنند.

در لرستان زندگی از سر گرفته شده است

سیل امسال، مردم لرستان را هم با مشکلات عدیده ای روبرو کرد. آذین عارفیان یکی از فعالان مدنی لرستان در گفتگو با رکنا گفت: وضعیت در بیشتر شهرها و روستاها به شرایط عادی برگشته است. شهرستان پلدختر بیشترین آسیب را در این سیل متحمل شد و به مردم پلدختر خانه داده اند و بخشی دیگر نیز در حال ساخت خانه های خود هستند. در حقیقت هیچ کس در چادر زندگی نمی کند. طرح «تاب آوری» نیز به زودی در شهرهای لرستان برگزار خواهد شد تا آسیب هایی که از نظر روانی به مردم وارد شده را کاهش دهیم. مردم وضعیت مناسبی دارند اما هنوز از لحاظ روحی و روانی باید کنار آنها بمانیم.

او در پاسخ به این سوال که آیا افرادی که کشاورزی و دام خود را از دست داده اند توانستند به اشتغال ثابتی دست یابند؟ تاکید کرد: قرار بود وام هایی به خسارت دیده ها داده شود و این وام ها با بهره کم به مردم لرستان داده شد. با آن وام نمی توانند کشاورزی یا دامداری خود را به شرایط قبل از سیل برگردانند اما زندگی را از سر گرفته اند.

مردم همچنان در صف وام

 

اما رضا داوری، مسئول مشارکت های اداره کل وزارت ورزش و جوانان در لرستان نیز در گفتگو با خبرنگار رکنا  نظری دیگر داشت : شدت آسیب سیل بیشتر در شهرستان پلدختر و بخشی از کوهدشت بود. روال در این شهرها مساعد نیست و زندگی به روال عادی برنگشته است. برخی هنوز در صف وام هستند و برخی دیگر از کمک های بلاعوض بهره مند نشده اند. در حال حاضر هیچ خانواده ای در چادر زندگی نمی کنند اما خانه هایی که تخریب کامل شده بودند و قرار بود دوباره بنا شوند، هنوز به خانواده ها تحویل داده نشده است. البته مشکلات برخی از خانه ها قرار بود بازسازی و تعمیر شوند، حل شده و به مردم تحویل داده شده است.

 

آسیب به حوزه هنرمندان در سیل دیده نشد

استان گلستان دیگر استان ایران بود که سال 98 را با سیل شروع کرد و شهر آق قلا با شرایط بسیار اسفناکی روبرو بود و در برخی مناطق امدادرسانی با قایق انجام می شد. احمدرضا عامریان، یکی از فعالان اجتماعی استان گلستان در این مورد گفت: زندگی به روال عادی برگشته است. ولی هنوز انگشت شمار خانه هایی هستند که هنوز تکمیل نشده است. اما مشکل معیشتی مردم هنوز پا برجاست. بیشتر دام و طیور مردم از بین رفت و به همین دلیل مردم در معیشت خود با مشکل روبرو شدند. بسیاری از پرورش اسب ها و دام های سبک و سنگین در سیل از بین رفت و به حوزه دامداری استان ضرر سنگینی وارد شد.

او تاکید کرد: کارگاه قالیبافی، ابریشمی، رنگرزی، زیورآلات و... آسیب بسیار دید. یکی از آسیب هایی که هیچ وقت دیده نشد حوزه هنرمندان بود. تولیدات هنرمندان کاملا متوقف شد.

عامریان با اشاره به این که هنوز لوازم خانگی و دام نیاز است، افزود: مقام معظم رهبری و دولت کمک هایی به مردم کردند اما مردم هنوز نیاز دارند. البته هنوز سمن های مردم نهاد هم کمک هایی به مردم می کنند.

خبرنگار: پریسا هاشمی

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 541944 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟