زنان اختلالات دوران قاعدگی را جدی بگیرند / احتمال بروز کم خونی و سرطان

به گزارش گروه اجتماعی رکنا، این روزها پای صحبت زنان که می نشینی خیلی هایشان بخصوص در شهرهای بزرگ  از بی نظمی دوره قاعدگی خود می گویند که سنین مختلف را نیز در بر می گیرد. اکثر این زنان بیان می کنند که همچون بی نظمی هایی که در دوره نزدیک شدن به یائسگی پیش می آید آنان نیز دچار بی نظمی شده اند و  مشکلات بسیاری از جمله افزایش یا کاهش بین سیکل های قاعدگی و حتی کاهش یا افزایش روزهای دوره سیکل قاعدگی سخن می گویند.

طاهره افتخار، متخصص زنان و زایمان در مورد اختلال در دوران قاعدگی به خبرنگار اجتماعی رکنا تاکید کرد: وقتی زنان وارد مرحله قبل از یائسگی یعنی از 38سال می شوند. فولیکول های نرمال کم شده اند وگاهی با آن که در دوره سیکل تحریک می شوند اما تخمک گذاری انجام نشود. تغییر سیکل قاعدگی در نزدیک به قاعدگی این است که طول سیکل کوتاه می شود. مثلا خانمی که 30 روز یکبار پریود می شده 24 روز یکبار پریود می شود و فکر می کند در ماه دوبار پریود شده است. نامنظمی در دوره نزدیک به یائسگی افزایش می یابد.

وی با اشاره به اختلال قاعدگی در سنین پایین تر، افزود: البته اختلال قاعدگی در سنین مختلف رخ می دهد. دلایل بسیاری از جمله چاقی، استرس، سندروم تخمدان پلی کیستیک، اختلال تخمک گذاری، تغییر فصل و... می تواند سیکل قاعدگی را دچال اختلال کند. این اختلال اگر مقطعی باشد مشکلی پیش نمی آورد اما اگر اختلال سیکل قاعدگی ادامه دار باشد باید به پزشک مراجعه کرد. هر اختلال تخمک گذاری می تواند باعث کم خونی و سرطان آندومتر را افزایش دهد.

افتخار با اشاره به این که آندومتریوز نیز یکی از بیماری های مزمن زنان است، گفت: علت قطعی این بیماری مشخص نیست اما تغییرات قاعدگی در به وجود آمدن آن تاثیر دارد. در حقیقت بافت دهانه رحم خارج از آندومتر (دیواره داخلی رحم) و روی تخمدان یا داخل شکم کاشته شده است. با هر بار قاعدگی خونریزی این بافت هم شروع می شود و باعث ایجاد دردهای شدید در دوره قاعدگی می شود. با چسبندگی و مایعی که آندومتریوز به وجود می آورد اسپرم کشته می شود و نازایی به وجود می آید. به مرور درد سیکل قاعدگی بیشتر و شرایط بد و بدتری به وجود می آورد. گاهی زنان برای فرار از درد قاعدگی مخدر زیاد استفاده کرده و حتی معتاد شده اند. زنان در مواجهه با درد قاعدگی باید به پزشک مراجعه کنند تا با داروها چسبندگی رحم کاهش یابد.

این متخصص زنان افزود: با پیشرفت آندومتریوز و در مراحل خیلی شدید بافت در کلیه ها یا مثانه ایجاد می شود و گاهی این چسبندگی ایجاد می کند و هالبی که ادرار را از کلیه به مثانه می رساند، مسدود کرده و ادرار را به کلیه پس می زند. آندومتریوز بیمار کم شایعی نیست. این بیماری مزمن است و با پیشرفت بافت بیشتر کاشته شده و چسبندگی را بیشتر می کند.

افتخاری تاکید کرد: البته برخی از زنان بسیار حساس هستند. دوره سیکل قاعدگی اگر بیشتر از 35 روز و کمتر از 24 روز باشد غیرطبیعی است. مقدار خونریزی نرمال در هر سیکل قاعدگی 30 سی سی است و اگر بیشتر از 80 سی سی بیشتر باشد مریض دچار کم خونی می شود. در مقابل برخی زنان خونریزی زیادی دارند و متوجه نمی شوند. خیلی از زنان در مورد دوره سیکل قاعدگی اشتباه می کنند و بهتر است تحت نظر باشند تا از بروز مشکلات بعدی پیشگیری شود.

 

خبرنگار: پریسا هاشمی

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 539573 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟