به گزارش رکنا، روان شناس و مددکار کمک می‌کند تا آسیب‌هایی که دیده‌اند، ترمیم شود یا جلوی آسیب بیشتر گرفته شود. بسیاری از این بچه‌ها سالم هستند و هیچ مشکل خاصی ندارند اما همین بچه‌‌ها وقتی به 20-16 سالگی می‌رسند با مبلغ ناچیزی روانه اجتماع می‌شوند تا به طور مستقل شغل و سرپناه داشته باشند. شما فکر می‌کنید یک دختر جوان 20ساله چگونه می‌تواند این شرایط را تحمل کند؟! دختری به خاطر این وضعیت 13-12 بار خودکشی کرده بود. می ‌بینید که بدسرپرست بودن باعث شکل‌ گیری چنین وضعیتی می‌شود و در برخی موارد منجر به افزایش روسپی‌گری و برخی بیماری‌ها می ‌شود.

بارها به بهزیستی گفته شده است، بچه‌هایی که مستقل می‌شوند باید در مجتمع‌های پانسیونی نگهداری شوند و بعد از استقلال حمایت را از طریق مددکاران ادامه بدهند اما نبود چنین قانونی باعث می‌شود این افراد احساس رها شدگی و بی‌پناهی داشته باشند و باوجود این همه تلاش در حفظ آن ها برای جامعه و خودشان مشکل‌ساز شوند.

ما الان بچه‌هایی را داریم که واقعا پاک، بامحبت و سالم، اهل درس و تلاش هستند و که 3-2 شیفت کار می‌کنند اما معلوم نیست پول شان به اجاره خانه برسد یا نرسد؟ درواقع مراکز حمایتی عملکرد بسیار ضعیفی دارند و اگر قرار باشد این نهادها جای خانواده را بگیرند باید قوانین حمایتی قوی‌تری برای این بچه‌ها تصویب شود تا این اتفاقات نیفتد.

مسئله دیگر این است که خانم خانواده احساس می‌ کند از طرف همسرش به او خیانت شده و حاضر است از مهریه‌اش بگذرد و به صورت توافقی طلاق بگیرد. این اتفاقات باعث سرخوردگی و افسردگی زنان می‌شود و از طرفی زنی که وارد زندگی او و همسرش شده، ممکن است دچار معضلات متعددی شود. برخی زنان که در زمان عقد موقت بچه‌دار می‌شوند و در بسیاری از موارد بعد از گذشتن مدت زمان عقد، پدر مسئولیت و تعهدی را در قبال این فرزند ناخواسته قبول نمی‌ کند و کودکی که به این شکل متولد می‌شود، در دسته فرزندان بدسرپرست یا بی‌سرپرست قرار می‌گیرد.

به همین شکل وقتی مرد احساس کند می‌تواند علاوه بر همسرش، همسر دیگری داشته باشد در جامعه نوعی نابسامانی ایجاد می‌شود.

یکی از این نابسامانی‌ها افزایش تلاش این مردان برای همسریابی است، موضوعی که باعث می‌شود مرد در جامعه همسر مد نظر خود را جست‌وجو کند و برخلاف آیه قرآن که توصیه می‌کند زنان حجاب خود را حفظ کنند و قبل از آن به مردان توصیه می‌شود چشم‌های خود را بپوشانند، این چشم‌پوشی و پاکی نگاه حفظ نمی‌شود.

در واقع با قوانین خوب می‌توان از آسیب‌هایی که در دراز مدت دامان خانواده و اجتماع را می‌گیرد، پیشگیری کرد، برخی از این قوانین سلیقه‌ای است. یکی از دغدغه‌ها این است که علمای ما کمتر وارد این حوزه شده‌اند و حوزه‌هایی که منجر به قانون گذاری شود، رها شده چون ما در شیعه اصل پیشرفته اجتهاد را داریم که می‌تواند درباره مسائل مهمی چون حضانت، حق طلاق برای زنان و... نظر بدهد و از سلیقه‌ای مطرح شدن برخی موضوعات جلوگیری کند و باعث شود مسائل با قاطعیت و شفافیت مطرح شود تا به این شکل مسئله‌ای به غلط به نام اسلام تمام نشود.

نوع دیگری از قوانین که می‌تواند از خانواده حمایت کند، خدمات حمایتی به افراد جامعه است که باید وجود داشته باشد. چندی پیش در انگلستان شاهد بودم که دولت به یک زن سرپرست خانوار 75ساله، آپارتمانی به همراه پرستار داده بود، همین‌طور کارت بیمه و کارت تردد با تاکسی و اتوبوس. ما باید ببینیم زنان سرپرست خانوار در جامعه ما چگونه و چقدر حمایت می‌شوند. گاهی اوقات استیصال این زنان باعث می‌شود به ازدواج با مردان متاهل تن بدهند، موضوعی که خود یکی از عوامل تضعیف بنیان خانواده نخست مرد است.

به همین دلیل است که در لایحه خانواده به نام استحکام خانواده اگر بخواهد کار کند باید در نظر گرفته شده باشد یک مدل خانواده، خانواده زن سرپرست خانوار است که همسری ندارد پس باید قوانین حمایتی برای آن ها وجود داشته باشد.

مسئله خانواده، بسیار مهم است. برخی مسائل جزئی گاه می‌تواند بنیان خانواده را تهدید کند و این که در برخی دانشگاه‌ها ما خوابگاه متاهلان نداریم باعث مشکلاتی می‌شود. ما مسلمانیم و اسلام هیچ گاه نگفته اگر کسی خواست درس بخواند یا باید درس را انتخاب کند یا خانواده را. برخی دانشجویان متاهل هستند و درنهایت یک سال نخست دوری از خانواده را تحمل می‌کنند، بعد مسئله به کشمکش و نزاع بین خانواده‌ها تبدیل می‌ شود چون به هرحال دلتنگی‌ها وجود دارد. بنابراین یا مجبور است درسش را رها کند یا خانواده‌اش آسیب ببیند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 538728 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟