چرا اسنپ گران شده است؟ / مدیر این تاکسی اینترنتی پاسخ داد

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، تاکسی اینترنتی اسنپ با شعار سرعت بالا و قیمت کمتر به چرخه ناوگان حمل و نقل عمومی کشور اضافه شد. سال های اول با همین شعار پیش رفت تا حدی که حتی توانست قیمت های نجومی کرایه های خودروهای مسافرکش شهری و آژانس ها را در  مقطع ورودی به چرخه حمل ونقل شهری ، به طور چشمگیری کاهش بدهد.

ولی این روزها شهروندان مدعی هستند که هیچ کدام از شعارهای اولیه اسنپ در حال اجرا نیست . خودروها چندان با سرعت به محل نمی رسند تا مسافر را به مقصد برساندند و از کرایه های ارزانتر نیز خبری نیست.

 فرید شهابی، مدیر تجاری اسنپ در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا در خصوص علت  تغییرات شکل گرفته در قوانین و کرایه ها  اینگونه پاسخ داد:

اسنپ با شعارهایی سرعت بالاتر و قیمت کمتر از آژانس‌هایی که در آن زمان فعال‌تر بودند وارد ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهرها شد. در ابتدا شاهد اجرایی شدن دو بعد این شعار بودیم که به طبع به سرعت مشتریان اسنپ را بالا برد ولی در حال‌حاضر در بخش سرعت شاهد کاهش کیفیت و در بخش قیمت با افزایش چشمگیر در کرایه مواجه هستیم؛ چرا؟

اسنپ در طول چهار سال و اندی فعالیت خود همواره افزایش قیمت پایین‌تری در مقایسه با نرخ تورم جامعه داشته است و این یعنی تلاش کرده که به شعار خود پایبند بماند. سیاست کلی اسنپ درباره روند قیمت‌گذاری به این صورت است که تمامی درخواست‌ها به سفر تبدیل شود و برای هر سفر قیمتی تعیین شود که هم برای راننده به صرفه باشد، هم برای مسافر.

نکته اینجاست که سیستم قیمت‌گذاری اسنپ پویاست و قیمت هر سفر بر اساس چهار فاکتور قیمت پایه، مسافت سفر، مدت زمان سفر و در نهایت نسبت عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و بنابراین ممکن است بسته به هر کدام از این فاکتورها در روز تغییراتی داشته باشد.

طبعا با افزایش چشمگیر قیمت خودرو، لوازم یدکی و در مجموع استهلاک خودرو و سایر قضایا قیمت‌ها به طور میانگین نسبت به سال اول افزایش داشته اما این مساله صرفا مختص تاکسی‌های اینترنتی نیست و ما شاهد تورم در بسیاری از حوزه‌ها بوده‌ایم. همچنین لازم به ذکر است که میانگین قبول درخواست اسنپ در سراسر ایران همچون گذشته کمتر از یک‌ دقیقه است. با این حال در بعضی مناطق در ساعاتی خاص، به دلیل عدم توازن عرضه و تقاضا، ممکن است این میانگین افزایش پیدا کند.

علت اینکه در بخش انتخاب‌های دومسیره عملا دو کرایه کاملا جداگانه گرفته می‌شود چیست؟

معمولا روال قیمت‌گذاری به این صورت است که اسنپ یک هزینه ورودی به همراه مدت زمان سفر و کیلومتر طی‌شده را در نظر می‌گیرد. بنابراین وقتی مسافر دو مقصد را در طول یک سفر انتخاب می‌کند، در واقع هزینه ورودی سفر دوم حذف می‌شود و تنها یک هزینه ورودی واحد به اضافه مسافت و زمان طی شده در طول دو مقصد در نظر گرفته می‌شود. به این ترتیب هزینه سفرهای دو مقصده از هزینه دو سفر مجزا کمتر خواهد شد.

مبلغ پایان سفر به چه دلیل به کرایه خودروها اضافه شده است، این در حالی است که در ابتدا با توجه به ترافیک و مسافت سفر کرایه اولیه تعیین می‌شود؟

بر اساس دستورالعمل نظارتی تاکسی‌های اینترنتی، مصوب وزارت کشور و وزارت صنعت، معدن و تجارت، قیمت‌ پایه سفر در تمام تاکسی‌های اینترنتی مشمول عوارض شهرداری می‌شود. این عوارض به میزان ۱.۵درصد هزینه سفر است که کسر آن از محل درآمد رانندگان تاکسی‌های اینترنتی نخواهد بود و معادل رقم آن به قیمت سفرها اضافه می‌شود. این مبلغ بر اساس دستورالعمل فوق به طور کامل در اختیار شهرداری قرار می‌گیرد.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 538585 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟