منطقه 22 تهران را باید کوبید و از نو ساخت / پول توافق های قانونی و غیرقانونی در منطقه 22 کجا هزینه شده است؟+ فیلم
حجم ویدیو: 226.64M | مدت زمان ویدیو: 00:09:02

به گزارش گروه اجتماعی رکنا، ساکنان منطقه 22 با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند. دولت اصلاحات برای ساکنان این منطقه سقف تعیین کرده و قرار بر این بود که 400 تا 450هزار نفر در آن منطقه ساکن شوند، در حالی که بلندمرتبه ها در این منطقه سر به فلک کشیدند و جمعیت این منطقه میلیونی شد. مسئله جدی‌ در منطقه 22 نبود تامین سرانه‌های مورد نیاز در حوزه‌های آموزشی، فضای سبز، بهداشتی، فرهنگی، درمانی و تجهیزات و تاسیسات است. مسئله دیگر این است که با وجود سرمایه‌گذاری کلانی که برای احداث دریاچه شد، با ساخت آپارتمان‌های زیاد و بلند اطراف دریاچه عملا دریاچه به حیاط برج ها تبدیل شد. رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران، شرایط منطقه 22 را مورد بررسی قرار داده و از حرفهایش اینگونه بر می آید که باید منطقه 22 را کوبید و از نو ساخت.

محمد سالاری پس از بازدید از پیکان شهر و مروارید شهر در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا اظهار کرد: این روزها طرح تفصیلی ویژه منطقه 22 شهر تهران در شورای شهر پایتخت در دست بررسی است. در سال 1393 با پیشنهاد و تصویب شورای شهر دوره چهارم به شورای عالی شهرسازی و معماری کشور طرح تفصیلی قدیمی منطقه 22 لغو و به شهردار وقت ابلاغ شد تا رویکرد مبتنی بر بارگذاری های انبوه متوقف شود. متاسفانه شهردار تهران در آن زمان این مصوبه را ابلاغ نکرد و همچنان تداوم پیدا کرد تا شورای عالی شهرسازی بلندمرتبه سازی را متوقف کرد اما این موضوع نیز با تاخیر ابلاغ شد. نهایتا در مدیریت شهری جدید اولین نشست کمیسیون شهرسازی و معماری در منطقه 22 برگزار شد و به شهرداری و معاونت شهرسازی و معماری این منطقه نسبت به تهیه و تدوین طرح تفصیلی ویژه با تاکید بر موضوع محیط زیست محیطی منطقه و کاهش بارگذاری ها اقدام کنند. این طرح شروع شد و چند ماهی است که کار آن تمام شده و شهرداری آن را به شورای عالی شهرسازی و معماری ارسال کرده است. شهرداری باید این طرح را ابتدا برای تایید به شورای شهر تهران ارائه می کرد. با اعتراض من به عنوان رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری و محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران قرار شد شورای عالی شهرسازی و معماری تاییدیه شورای شهر را هم اخذ کند.

او با بیان این که در همین راستا بازدیدهایی را از منطقه 22 داشتیم، تاکید کرد: طی سال های گذشته مجموعه ای از برج ها و ساختمان های بزرگ مقیاس و بارگذاری های انبوه در این منطقه شکل گرفته است. بررسی های شهرداری نشان می دهد که توافق هایی هم با نهادها، سازمان ها، اشخاص حقیقی و حقوقی انجام شده که منجر به صدور پروانه نشده است. با این وجود این نهادها و اشخاص با مراجعه به مراجع قضایی، شهرداری را ملزم به انجام تعهدات خود می کنند. به عبارتی شهرداری تهران نه تنها تمام عوارض این برج هایی که ساخته شده یا در حال ساخت است را دریافت کرده است، بلکه شهردار منطقه (بدون آن که اختیار آن را داشته باشد) مجموعه ای از توافقات را انجام داده و این توافقات وبال شهرداری منطقه شده است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران گفت: طبق بررسی های ما 151 توافق در این خصوص وجود دارد. بخشی از این توافق 30 – 70 مراعات شده و شهرداری به جای آن که 70 درصد دریافتی خود را به سرانه ها اختصاص دهد، یا به همان افراد فروخته یا پروانه صادر کرده و هنوز برای 30درصد سهم مالک پروانه صادر نشده است. بخشی از توافقات نیز قانونی نبوده و در توافقات قانونی هم طبقات بیشتری ارائه شده است. باید این توافقات در شورای شهر تهران مورد بررسی قرار گیرد. به همین منظور پیشنهاد کردیم کمیته فنی، شهرسازی و حقوقی تشکیل شود تا این توافقات م ورد بررسی قرار گیرد. دیروز به عنوان اعضای کمیسیون شهرسازی و معماری بازدید داشتیم. مروارید شهر محدوده حدود 58 هکتاری است که 59 برج بزرگ مقیاس پروانه گرفتند که ساخته شده یا در حال ساخت است. جالب این است که جانمایی این برج ها آنچنان نزدیک به هم است که موضوع مشرف بودن ساکنین یکی از مشکلات جدی آنجا خواهد بود. سرانه های خدماتی نیز در برج ها بسیار کم و محدود است.

سالاری با بیان این که منطقه 22 قرار بود الگوی نمونه توسعه پایدار شهری در کشور و جمهوری اسلامی ایران باشد، تاکید کرد: شاهد الگوی جدی عدم رعایت شهرسازی و معماری در این منطقه هستیم. اکثرا خارج محدوده شهر و جزو منابع طبیعی بوده که در حال حاضر به محدوده شهری آمده است. طبق بررسی های ما و گزارش شهرداری منطقه 22 در مروارید شهر نه تنها سرانه خدمات را در نظر نگرفته اند، بلکه هیچ زیرساختی هم برای این سرانه ها وجود ندارد. شهرداری تمام عوارض را دریافت کرده و شهرداری باید حداقل 180میلیارد تومان برای ایجاد شبکه معابر هزینه کند. ما به عنوان نهاد نظارتی شورای شهر تهران نمی توانیم اقدامی انجام دهیم چرا که حقوق مکتسبه شده است و برج ها به افراد فروخته شده و در حال حاضر تعداد قابل توجهی از شهروندان تهرانی با شهرداری مواجه می شوند.

او با اشاره به مهم ترین دغدغه منطقه 22 افزود: مهم ترین شکایت ساکنان منطقه 22 این است که سرانه خدماتی، آموزشی، درمانی، انتظامی و امنیتی، ورزشی و... ندارد. در صورتی که باید حداکثر استاندارد سرانه ها در منطقه 22 رعایت می شد و صادرکننده سرانه ها باشد. ولی این منطقه که در 10-15 سال گذشته شکل گرفته است به محلی تبدیل شده که ساکنان از نداشتن سرانه به ستوه آمده اند. حمل و نقل همگانی، سرانه ورزشی، مدرسه، فضای سبز و... ندارد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که درآمد این منطقه در کجا هزینه شده است؟ گفت: شهرداری ادعا دارد این درآمد را در پروژه های عمرانی مانند بزرگراه سازی و... هزینه کرده است. بزرگراه ها نیز عملا کیفیت زندگی را ارتقا نداده و باعث افزایش ترافیک و آلودگی هوا شده است. پیوست های اطلاعاتی مبتنی بر نظرات کارشناسی نبوده و فقط رویکرد این بوده که شهر به کارگاه ساخت و ساز تبدیل شود. متاسفانه با این نگاه هنوز هم تا حدی وجود دارد و احساس این است که مدیریت شهری خوب و مطلوب است که ساخت و سازهای عمرانی زیادی وجود داشته باشد. غافل از این که آیا ساخت و سازها در جهت توسعه شهر است یا وبال جان شهروندان می شود؟

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 534741 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟