وظایف مرد در قبال همسر باردارش چیست؟

به گزارش خبرنگار رکنا، دوران بارداری، دورانی است که نه تنها برای زنان بلکه برای مردان نیز ویژگیهای خاص خود را داست و مردان نیز باید در طی این 9 ماه آمادگی کافی را داشته باشند. حقیقت این است که دوران بارداری مسئولیت های بزرگی را بر دوش زوجین می‌گذارد که با تغییرات روانشناختی بر پدر و مادر همراه است.

مادر باردار به دلیل ارتباط مستقیم با جنین و پیدایش تغییرات محسوس جسمانی و روانی در این دوران، به حمایت های عاطفی و روانی اطرافیان به ویژه همسر خود نیاز بیشتری پیدا می‌کند. بنابراین ایفای نقش پدری از قبل از تولد کودک بر دوش مرد بوده و سلامتی کودک در آینده در گروی تامین سلامت جسمی و روحی مادر است که وظایفی را برای پدر ایجاد می‌کند.

فربد فدایی متخصص روانپزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، درباره وظایف مردان در هنگام بارداری زنان بیان کرد: بهداشت روانی انسان بیش از تولد او پایه گذاری می‌شود. حقیقت این است که ژنتیک وضعیت روانی یک جنین را مشخص می‌کند و در عین حال آمادگی پدر و مادر برای داشتن فرزند اهمیت دارد. یکی از مسائلی که به زنان برای سپری کردن یک بارداری خوب و زایمان بهداشتی کمک می‌کند همراهی همسر است.

وی ادامه داد: مرد باید در دوران بارداری به همسر خود توجه کافی داشته باشد و محیط امنی را از نظر عاطفی، اجتماعی و اقتصادی برای همسر باردار خود فراهم کند. دیده شده است که حضور مردان هنگام زایمان همسرانشان باعث زایمان بهتر و آرام‌تری برای خانم ها می‌شود.

فدایی تاکید کرد: در دوران شیردهی نیز حمایت شوهران از زنان چه به صورت عاطفی و چه به صورت حمایت از نظر انجام امور منزل و مراقبت از کودک سبب احساس آرامش و ایمنی در همسر می‌شود که نتیجه آن رفع زمینه های اضطراب و افسردگی ناشی از بارداری خواهد شد. همچنین دستگاه ایمنی مادران بهتر کار کرده و مادر شیرده و فرزند او از نظر ابتلا به بیماری های مختلف به ویژه بیماری های عفونی مصونیت بیشتری پیدا می‌کند.

این روانپزشک درباره دوران پس از شیردهی نیز خاطرنشان کرد: در دوران پس از شیردهی نیز همراهی مرد در مراقبت از فرزند به همسر خود کمک می‌کند تا بهتر بتواند با شرایط انطباق پیدا کند. همچنین زن با استراحت کافی وظایف خود را بهتر انجام دهد.

او افزود: توجه شوهر به همسر باردار، در حال زایمان یا شیرده سبب سلامت جسمی، روانی و اجتماعی بهتری برای خانواده می‌شود.

فدایی در پاسخ به این سوال که اگر مردان به وظایف خود به خوبی عمل کنند خود با چه مشکلاتی رو برو هستند اظهار کرد: مردان باید توجه داشته باشند که مادر با فرزند خود به ویژه اگر نوزاد پسر باشد یک پیوند تشکیل می‌دهد که پدر نقشه حاشیه ای در خانه پیدا می‌کند. این ارتباط مادر با فرزند ممکن است که باعث شود شوهر خود را ترد شده احساس کند.

این متخصص اعصاب و روان در پایان اذعان کرد: بنابراین در این دوران مردان باید بدانند که در یک دوره چند ماهه انتظارات خود را از همسر دریافت کنند که این یک مسئله طبیعی است. گاهی اوقات در این دوران مردان به سمت دوستی های زمان تجرد خود برمی‌گردند. نیاز است تا مردان بدانند که زنان بعد از زایمان بیشتر وقت خود را صرف نوزاد شیرخوار می‌کنند که با گذشت زمان این مسئله تغییر کرده و ارتباط زن و شهر دوباره متعادل خواهد شد.

خبرنگار: علی چاهه

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 533471 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟