نسخه طب سنتی برای روزهایی که هوا آلوده است / موادخوشبو قاتل تاثیرات روزهای آلوده

به گزارش گروه اجتماعی رکنا، شاخص کیفیت هوای ناسالم است و در این آلودگی هوا در شهرهای بزرگ، سلامتی شهروندان را به مخاطره می اندازد. طب سنتی آموزه و راهکارهایی برای مقابله با آلودگی هوا دارد. یکی از این راهکارها بوئیدن مواد خوشبو مانند گل های نیلوفر، بنفشه و صندل در افراد گرم مزاج و مشک، عنبر، لادن، میخک (قرنفل) و جوز بوا در افراد سردمزاج است. البته بوییدن میوه های خوشبو هم می تواند کارساز باشد. بوییدن میوه هایی همچون لیمو، پرتقال، سیب، به، زعفران، هل، دارچین، بهارنارنج، خیار، گل سرخ، گلاب و... نیز کارساز است. بوهای خوش، اعضای اصلی بدن مانند قلب، مغز و کبد را تقویت می کنند، شادی بخش‌ هستند و توان عمومی بدن را افزایش می دهند.

در روزهایی که آلودگی هوا افزایش می یابد، باید از اقداماتی که باعث کاهش قوه و بنیه بدن است پرهیز شود. خواب ناکافی و شب زنده داری، زیاده روی در فعالیت جنسی، مواجهه با هوای بسیار سرد، مواجهۀ طولانی مدت با امواج الکترو مغناطیس مانند رایانه و تلفن همراه، حمام سنگین و حتی گرسنگی طولانی می تواند در خسته کردن بیشتر بدن تاثیر به سزایی داشته باشد. در شرایطی که هوا آلوده است باید از فعالیت های بدنی و ورزش های سنگین دوری کرد البته بی‌تحرکی نیز کسلی بدن را افزایش می دهد. ورزش های سبک در منزل یکی از راه های از بین بردن کسلی بدن است.

باید از ورود مواد زاید و سمی پرهیز کرد. در روزهایی که آلودگی هوا بیشتر می شود، مصرف سیگار و قلیان، استفاده از حشره‌کش در محیط و حتی پخت‌وپز بدون تهویۀ مناسب می تواند بر کاهش قوای بدن موثر باشد.

البته تدابیر غذایی هم در مقاومت بدن در روزهای آلوده تاثیرگذار است. در روزهایی که آلودگی هوا افزایش می یابد، باید از مصرف غذاهایی که احتمال عفونت را افزایش می دهد مانند روغن زیاد، شیرینی ها، انواع کنسرو، سوسیس و کالباس، غذاهای چرب و سنگین که باعث غلظت خون می شود خودداری شود.

در عوض می توان گوشت های لطیف تر مانند گوشت پرندگان کوچک با مزاج معتدل (مانند جوجه و کبک) استفاده کرد. در روزهای آلوده بهتر است از چاشنی های ترش چون سماق، غوره، آب لیمو، سرکه یا آب انار ترش بیشتر مصرف شود. خوردن خوراکی هایی مانند آلو بخارا، انار، پسته، پونه، پیاز، تمرهندی، جو، خاکشیر، خرفه، رازیانه، زرشک، زعفران، سماق، سیب، سیر، کاسنی، گشنیز، گلاب، لیمو، نارنج، نارنگی، هل و... که موجب نشاط و تقویت اعضای اصلی بدن مانند مغز، قلب و کبد می شود و باعث لوگیری از عفونت اخلاط، تقویت معده و رفع مشکلات گوارشی می شوند، توصیه می گردد.

البته نباید دم نوش های گوارا را در روزهای ناگوار آلودگی هوا از یاد برد. دمنوش آویشن شیرازی یا مرزنگوش برای مبتلایان به سرفه های خلط‌دار، آسم مرطوب و برونشیت دمنوش گل گاوزبان همراه ریشۀ سنبل الطیب و بهار نارنج، به ویژه برای مبتلایان به افسردگی، دمنوش آویش شیرازی و عناب چنگال زده برای مبتلایان به غلظت خون و دمنوش «به» یا سیب با کمی گل محمدی برای همه افراد توصیه می شود.

خبرنگار: پریسا هاشمی

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 532845 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟