کمبود معلم متخصص در کلاس های  محیط زیستی مدارس /محتوا کتاب های درسی  محیط زیستی کشور بی محتوا است

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، کارشناسان محیط زیست بشر را بزرگ ترین عامل تخریب محیط زیست می‌دانند و معتقد هستند دلیل اصلی آن سبک زندگی و الگوی مصرف نادرست است که به همین دلیل جنبش های اجتماعی زیادی در جهت حفظ محیط زیست راه افتاده است که حتی در این راه پای مدارس و دانش آموزان نیز باز شده است چرا که آنها وارثان آینده هستند. این وظیفه همه ی ماست که جلوی تخریب زمین و طبیعت رو بگیریم ولی چقدر در ساعت های آموزشی مدارس ما از حفاظت محیط زیست به دانش آموزان می آموزند؟

دروس محیط زیستی مدارس در عمل کارایی ندارند

محمدرضا نیک نژاد کارشناس مسائل آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، درباره کلاس های مربوط به محیط زیست در آموزش و پرورش ما گفت: از سال 92 درسی به نام انسان و محیط زیست به دروس درسی اضافه شده است اما آنگونه که باید به مسئله محیط زیست نمی‌پردازد. نگاه محیط زیستی در مدارس خیلی پررنگ تر از قبل شده، اما با موانع جدی نیز روبرو است. اگر چه ما درسی به نام انسان و محیط زیست یا سبک زندگی که قسمت هایی از آن درباره محیط زیست است، داریم اما در عمل چندان کارایی ندارد.

محتوا کتاب های درسی ما درباره محیط زیست بسیار ناچیز است

وی ادامه داد: محتوا کتاب های درسی ما نسبت به سطحی که در جهان به آن پرداخته می‌شود بسیار ناچیز است و همچنین خیلی جدی به بحران های محیط زیستی کشورما مربوط نیست. شما در این کتاب ها مطلبی درباره از بین رفتن رودخانه های زنده ندارید یا به بحث های آلودگی هوا و بحران های اقلیمی پرداخته نشده است.

بحران تخصص معلمان در زمینه محیط زیست

نیک نژاد با بیان اینکه مشکلات محیط زیستی ما بسیار ریشه ای هستند و در یک زنگ کلاسی نمی‌توان به آن پرداخت تاکید کرد: امروز کسانی معلم این درس ها هستند که آموزش لازم را در زمینه محیط زیست ندیده اند. یعنی دبیر ریاضی، فیزیک، پرورشی و... هستند که آموزش لازم را در زمینه محیط زیست ندیده اند و به دلیل اینکه ساعت کم آورده اند آن درس را به آنها داده اند.

این کارشناس آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: این درس ها، محتوا و معلمانی که برای آن قرار داده اند قدرت لازم برای نهادینه کردن محیط زیست در مدارس ندارند. اگر ما امروز می‌خواهیم که دغدغه های محیط زیست را نهادینه کنیم راه آن این نیست. فردا این بچه ها وارد جامعه ای می‌شوند که بحران های گوناگونی مثل آلودگی محیط زیست و اقلیم وجود دارد که عموما در وجود این بچه ها نهادینه نمی‌شود.

آموزش و پرورش معلم متخصص به محیط زیست را استخدام نمی‌کند

نیک نژاد در پاسخ به این سوال که ما چگونه می‌توانیم فرهنگ محیط زیستی را وارد مدارس کنیم اظهار کرد: آموزش و پرورش مشکلات زیادی دارد و به این بهانه ها می‌بینیم که نیروی جدید جذب نمی‌کنند یا آموزش های ضمن خدمت برای نیروهای قدیمی خود برگزار نمی‌کنند اگر قرار است درس انسان و محیط زیست را به یک معلمی تدریس کند او باید با این درس آشنا باشد.

اردوها اعتراضی برای آموزش دانش آموزان به دغدغه مند شدن

وی افزود: باید دید که چقدر هزینه مادی و غیر مادی برای محیط زیست صرف می‌کنند. هم اکنون در جهان جنبشی براه افتاده است که روزهای جمعه برنامه محیط زیستی برای دانش آموزان دارد. ما نیز می‌توانیم با توجه به اینکه خارجی ها جمعه ها را تعطیل می‌کنند ما برای دانش آموزان خود این کار را نکنیم بلکه آنها را به پارکی ببریم تا به بهانه تخریب محیط زیست در جهان یک اعتراض مدنی انجام دهند تا حساسیت هایی در درون این دانش آموزان ایجاد شود.

نیک نژاد در پایان اذعان کرد: باید کارهای عملی در زمینه محیط زیست انجام شود و حرف دانش آموزان باید در راستای حرف معلمان و مسئولان باشد. ما آموزش و پرورشی ها، دانش آموزان و نهاد آموزش باید بخشی از اعتراض باشیم. وقتی فضای لازم برای اعتراض مدنی دانش آموزان ایجاد کردیم این بچه یاد می‌گیرد که در آینده نیز نسبت به این مسائل حساس شود.

خبرنگار: علی چاهه

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 532125 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟