هیچ مسئولی مسئولیت بی خانمان ها را گردن نگرفت!

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، زنان و مردان بی خانمان حالا پاتوق های خود را دارند و هر چند وقت یکبار خبرهایشان به صدر اخبار می رسد. همین چند هفته پیش بود که فیلم جهنم دره تهران در فرحزاد و دو سال پیش گزارش گورخوابی و... توجهات را به سمت بی خانمان ها جلب کردند و مدتی شهروندان کارتن خواب مورد توجه قرار می گیرند. اما بعد از چند روز دوباره به حاشیه رانده می شوند. سوال این است که کدام سازمان یا ارگان مسئول ساماندهی بی خانمان هاست؟ در پی جواب این سوال با مسئولان وارد گفتگو شدیم.

حبیب الله مسعودی فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی در خصوص این که چه کسی مسئول ساماندهی بی خانمان است؟ به خبرنگار رکنا گفت: عمدتا معاونت اجتماعی و رفاه شهرداری باید بی خانمان ها را ساماندهی کند. دو سه سال قبل یک جلسه در این مورد گذاشتند و ما به عنوان شرکت کننده حضور داشتیم. گزارش بی خانمان ها را شهرداری ارائه می کند. طبق قانون اگر فردی مددجوی سازمان بهزیستی باشد، ما از او حمایت کنیم. کودکان و سالمندانی که خانواده ای ندارند تحت پوشش بهزیستی قرار می گیرند.

فرید با اشاره به زنان کارتن خواب، در ادامه افزود: بهزیستی زنان بی خانمان را هم تحت پوشش قرار نمی دهد. به عنوان مثال کسانی که وسایل خانه شان را بیرون می ریزند هم شهرداری ها مداخله می کنند. ما تنها وقتی می توانیم زنی را تحت پوشش قرار دهیم که زن سرپرست خانوار باشد.

اعتمادسازی کنیم

الهام فخاری، رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار رکنا در مورد ساماندهی بی خانمان های تهران گفت: زنان و مردان تهران نیازمند توجه بیشتری هستند و مذاکراتی برای ساخت گرمخانه اختصاصی زنان و مردان در مناطق آسیب پذیر پایتخت صورت گرفته است. تمام تلاش ما بر این خواهد بود که دو گرمخانه تا فصل سرد سال آینده ساخته و مورد بهره برداری قرار گیرد.

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به روش اطلاع رسانی در مورد مکان گرمخانه های شهر تاکید کرد: باید آدرس گرمخانه ها منتشر و از سوی دیگر اعتمادسازی شود تا بی خانمان ها به صورت خود معرف به گرمخانه ها مراجعه کنند.

وزارت کشور مسئول است

روابط عمومی کمیته امداد امام خمینی (ره) در خصوص ساماندهی کارتن خواب ها و مسئولانی که باید در این خصوص اقدام کنند به خبرنگار رکنا گفت: طبق قانون کمیته امداد امام خمینی (ره) ایتام، زنان سرپرست خانوار و سالمندان بالای 60سال را تحت پوشش قرار می دهد. زنان سرپرست خانوار نیز تعریف دارد. زنان بیوه، مطلقه یا بدسرپرست تحت پوشش کمیته امداد قرار می گیرد. ضمن آن که باید برای مراجع قضایی مسجل شده باشد که زنانی بدسرپرست است و با حکم دادگاه ما آنها را تحت پوشش قرار می دهیم. ساماندهی کارتن خواب ها به کمیته امداد امام خمینی (ره) مربوط نمی شود و به وزارت کشور مربوط می شود.

فعالیت وزارت کشور در سطح ملی است

وزارت کشور نیز در خصوص مسئولیت خود نسبت به وضعیت کارتن خواب های شهر چنین توضیح داد: ساماندهی کارتن خواب مربوط به شهرداری و فرمانداری تهران است.در سطح کشور با پدیده بی خانمانی روبرو نیستیم. در وزارت کشور اولویت های مقام معظم رهبری (اعتیاد، طلاق و حاشیه نشینی) را پیگیری می کنیم. سازمان امور اجتماعی وزارت کشور مسائل را در سطح ملی پیگیری می کند.

خبرنگار: پریسا هاشمی

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 531318 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟