دوربین های شهروندان مانع برخورد جدی با آسیب های شهری و اجتماعی

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، روز به روز شاهد رشد و توسعه بیشتر تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات در گوشه و کنار جهان هستیم. سرعت انتقال داده بیشتر و هزینه انتقال اطلاعات، کاهش پیدا می‌کند. نرم افزارها حوزه نفوذ خود را به زندگی مردم رسانده اند و به طور کلی فرهنگ، اقتصاد، سیاست و شکل زندگی اجتماعی مردم دستخوش تحولات اساسی قرار گرفته است.

جامعه دیگر مانند گذشته وابسته به یک روزنامه یا مجله نیست که برای انتقال اطلاعات از یک استان به استان دیگر یک روز به طول می‌انجامید بلکه امروز هر شهروند با گوشی هوشمند خود تبدیل به یک رسانه شده و می‌تواند اخبار را در سریع ترین زمان ممکن منتقل کند که این مسئله مشکلاتی نیز در بر داشته است.

یکی از معضلات شهروند خبرنگارها این است که از هر اتفاق اجتماعی بدون آن که بررسی دقیقی از زوایای قانونی و رفتاری آن داشته باشند  فیلمبرداری کرده و در فضای مجازی به اشتراک می‌گذارند و موج احساسی را به دنبال خود خواهند داشت . برای مثال زمانی که یک مامور سد معبر شهرداری با یک دستفروش برخورد می‌کند یا یک مامور راهنمایی و رانندگی با یک پیک موتوری که پلاک ندارد برخورد می‌کند و فیلم آن در فضای مجازی پخش می‌شود همه بی آنکه کار غیر قانونی دستفروش و یا آن موتور سوار را ببینند، ماموری را مقصر می‌دانند که به وظیفه اش عمل می‌کند.

بنابراین یکی از دلایل بازدارنده در برخورد با بی قانونی ها را می‌توان دوربین های مردم دانست که مسئولان برای اینکه از سوی رسانه ها قضاوت  منفی نشوند به مسئولیت خود عمل نمی‌کنند و همین مسئله  بی نظمی اجتماعی و شهری را ایجاد می کند و این بی نظمی حتی در ناخودآگاه مردم ایجاد استرس و افسردگی می کند . نظم شهری ارتباط مستقیمی با روان مردم دارد هر چقدر شهر بی نظم تر شود ناامید مردم نسبت به مسئولان هم بیشتر می شود.  البته این موضوع نیز وجود دارد که مردم وضعیت معیشتی خوبی ندارند و از بیکاری، فقر و... در سختی هستند بنابراین باید مسئولان ذی ربط با سعه صدر بیشتری با مردم برخورد کنند تا فاصله بین دولت و ملت از این بیشتر نشود.

محمد علی پورنیا کارشناس مدیریت شهری درباره تاثیر دوربین مردم بر اقدام مسئولین به خبرنگار اجتماعی رکنا چنین گفت: رسانه ها تاثیر زیادی بر اقدام مسئولان دارند اما تا زمانی که برخورد بدی وجود نداشته باشد قطعا پخش محتوا نیز در فضای مجازی رخ نمی‌دهد. در بحث کودکان کار رسانه ها می‌توانند به کنار مسئولان بیایند تا برای بهبود اوضاع، فرهنگ سازی ابتدایی را انجام دهند تا بعد از آن شهرداری وارد این مسائل شود.

پورنیا با بیان اینکه ماموران شهرداری رفتار خوبی با دستفروشان ندارند اظهار کرد: مسئولان شهرداری باید بپذیرند که جمع آوری دستفروشان به تنهایی کارساز نیست. طرحی را سپاه برای ساماندهی معتادان اجرا کرد که آنها را درگام نخست از بند اعتیاد رهایی بخشیدند و سپس یک فنی را به آنها آموزش دادند تا بعد از رهایی بتوانند کاری کنند. بنابراین با کودکان کار یا دستفروش ها نیز ما می‌توانیم چنین کارهایی انجام دهیم.

این کارشناس مدیریت شهری با بیان اینکه باید فضایی برای دستفروش ها آماده شود تشریح کرد: یک زمانی راهنمایی و رانندگی برای جا انداختن استفاده از کمبربند از رسانه ها کمک گرفت بنابراین شهرداری نیز می‌تواند به کمک سازمان های مردم نهاد، رسانه ها این مشاغل را ساماندهی درست کنند.

وی اضافه  کرد: شهرداری باید به سمت آموزش افراد برای کار درست باشد نه اینکه به بساط یک فرد حمله و آنها را جمع آوری کند تا یکی نیز از اینکار فیلمبرداری کرده و در فضای مجازی پخش کند. بنابراین اگر ابتدای هر کاری مقدمه سازی صورت بگیرد حتی اگر فیلمی نیز گرفته شود سلبریتی هایی که می‌گویند چرا یک دستفروش را جمع آوری کردید، دیگر حرفی نمی‌زنند مردم هم عاقلانه نگاه می کنند و آنالیزی درست از وضعیت خواهند داشت و چون می دانند امکانات کار قانونی وجود دارد از کار غیرقانونی دفاع نمی کنند. بسیاری از آسیب های اجتماعی که در سطح شهر دیده می شود نشات گرفته از نبود بستر کار مناسب و مدیریت تخصصی در حوزه های مختلف است . دستفروشی زمانی بی نظم و پراکنده در شهر دیده می شود که در ابتدا خبر از نبود فضای کار و بیکاری می دهد و در ادامه اعلام می کند که هیچ مکان و جایگاهی برای فعالیت این افراد تعیین نشده است و اینگونه است که شهر با بی نظمی دستفروشان بی نظم شده است .

این کارشناس مدیریت شهری در پایان بیان داشت : دوربین های شهروند خبرنگاران زمانی از مسیر انتقاد درست و سنجیده خارج می شود که احساس شود به فرد ظلم شده است. قانون باید درست اجرا شود ولی اجرای درست قانون نیز نیاز به بستر درست دارد . وقتی چرخ دنده های اقتصاد یک کشور شکسته باشد  مردم به ضوابط قانونی توجه چندانی نخواهند داشت و تنها به این فکر می کنند که فردی که با او برخورد قانونی می شود تا چه میزان زندگیش در شرایط بحران است . بحران ها از زندگی و معیشت مردم دور شود خودشان اصرار جدی بر اجرای قانون خواهند داشت زیرا که در بی نظمی و بی قانونی همه با هم ضربه خواهند خورد. مسئولان قبل از جمع آوری بساط دستفروشان و برخورد با کودکان کار و زنان دورگرد و .... باید ابتدا مقدمه سازی برای ایجاد فضای کار مناسب برای آنان داشته باشند. 

خبرنگار: علی چاهه

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 528114 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی چاهه
آیا این خبر مفید بود؟