قشر متوسط رکوردار مصرف سیگار / آمار زنان سیگاری طبقه متوسط رو به افزایش

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، رفتار و تفکر قشر متوسط جامعه، تاثیر بسزایی در شکل گیری رفتار اجتماعی در یک جامعه دارند . حال به دلیل شرایط اقتصادی کشور، آمار قشر متوسط هرروز افزایش می یابد و رفتارهای این قشر به حتم تاثیر مهمی بر کردار و  اندیشه دو قشر دیگر جامعه دارد.

در حال حاضر ، قشر متوسط جامعه بیشترین آمار مصرف سیگار را به خود اختصاص داده اند . مصرف سیگار در این قشر هم بین زنان و هم بین مردان دیده می شود و اغلب از سنین نوجوانی آغاز و همراه سالیان زندگی آنان می ماند.

اینکه مصرف سیگار در قشر متوسط چه تاثیری می تواند بر گرایش اقشار دیگر جامعه داشته باشد. چرا زنان این قشر بیشتری آمار مصرف سیگار را به خود اختصاص داده اند از مباحثی بود که بامحمد فلاطونی، روانپزشک به بحث و گفتگو پرداختیم که در ادامه می توانید بخوانید:

فلاطونی با بیان اینکه اپیدمی مصرف سیگار در جامعه  ارتباط نزدیکی با  موضوع روانشناسی تقلید دارد گفت : زمانی در صدا و سیما و خیلی از اماکن  عکس و تصویر  سیگار کشیدن  ممنوعیت داشت  اما هم اکنون در شبکه نمایش خانگی و بسیاری از برنامه های دیگر، سیگار کشیدن یک نوع تجدد محسوب می‌شود. خود این موضوع بی تردید تاثیر گذار است.

فلاطونی ادامه داد: مسئله دیگری که وجود دارد این است که یکی از پنج عامل، تاثیر پذیری از  رفتار همسالان هستند که عملا مصرف دخانیات از آنجا شروع می شود. اینکه چرا قشر متوسط بیشتری آمار مصرف سیگار را به خود اختصاص داده است به این بر می گردد که اغلب همه افرادی که جزو این قشر محسوب می شوند از زن و مرد و حتی فرزندانشان به نوعی درگیر  مسائل مالی، اجتماعی، سیاسی  هستند و  باعث می‌شود برای دور شدن از دغدغه های این مسائل به دنبال یک کاتالیزور بگردند که از آن برای آرامش استفاده کنند.

این روانپزشک با بیان اینکه همه از استفاده دارو هراس دارند خاطرنشان کرد: داروهای روانی از آنجایی که عوارض خوبی ندارند باعث می‌شود تا مردم به سمت کاتالیزوری بروند که عمومی تر باشد و همیشه نیز بتوانند استفاده کنند. سیگار به دلیل وجود نیکوتین آرامش مقطعی را می‌دهد و قشر متوسط جامعه بیشترین تماس را با این ماده دارد که طبیعتا سرانه مصرف آن بالا می‌رود.

قلیان از زنان دور شد و سیگار هما آمد

او در پاسخ به این سوال که علل افزایش مصرف سیگار در بین زنان چیست؟ پاسخ داد: زنان در گذشته استعمال دخانیات داشتند و زمانی که قلیان را تحت تحریم تنباکو از بین بردند و ما تغییر قلیان به سیگار را از آن زمان مشاهد می‌کنیم. اصلا در همان زمان سیگار «هما» برای زنان بود. یک دوره ای رخ داد که زنان در خانه بودند و آقایان بیرون کار می‌کردند که طبیعتا زنان درگیر مشکلات نبودند. اما هم اکنون به دلیل اینکه در خانواده های قشر متوسط ،هم زن و هم مرد   مجبور هستند که کار کنند، مسائل اقتصادی برروی زنان تاثیر روحی و روانی گذاشته و باعث می‌شود به مصرف این ماده روی بیاورند.

فلاطونی با بیان اینکه واحد کار زنان و مردان با یکدیگر و تحمل این جنس با جنس دیگر متفاوت است اضافه کرد: طبیعی است که کاتالیزورهایی مثل سیگار، مواد مخدر و... بیشتر شود و برای کاهش این مسئله مردم سراغ کم خطر ترین این مواد می‌روند که می‌بینیم قلیان و سیگار تبدیل به تفریح روزمره آدم ها می‌شود یا اضطراب فرد را کاهش می‌دهد. ما در گذشته زمانی که کلمه اعتیاد را می‌شنیدیم بیشتر به سمت مرد معتاد می‌رفتیم در حالی که هم اکنون این موضوع در بین دختران و زنان خیلی زیاد شده است.

او افزود:  به تدریج موادی که در ظاهر بدون اعتیاد هستند بعد از مدتی که نورون ها از بین می‌روند موادها سمت و سوی بالاتری می‌رود و علت آن نیز همین است. فرایند اجتماعی شدن زنان در بستر کار باعث می‌شود آنها نیز درگیر مسائل اقتصادی، اضطراب و استرس شوند. عدم ثبات اقتصادی خود عامل مشکلات زیادی است. قشر متوسط ما همیشه به شکلی  کار می‌کنند که تنها بخورند و فقط روزمرگی خود را سپری کنند، بنابراین به آنها فشار مضاعف وارد می‌شود. فشار مضاعف باید کاهش پیدا بکندچراکه تبدیل به حالت انفجاری می‌شود ،بنابراین دردسترس ترین چیزی که در اختیار افراد وجود دارد سیگار است.

فلاطونی در پاسخ به این سوال که مصرف سیگار در قشر متوسط چه تاثیری برروی افزایش مصرف در قشر مرفه و ضعیف تر دارد پاسخ داد: قشر متوسط در جامعه ما عظیم است و هرچه تعداد نفرات آن قشر بالاتر برود بر روی اقشار دیگر نیز خاصیت تقلیدی ایجاد می‌کند. وقتی یک کاری را شما انجام نمی‌دهید اما مشاهده می کنید که تعداد زیادی از افراد جامعه انجام می دهند به سمت آن کشیده می شوید.عمومیت وقتی در جامعه شکل می‌گیرد که یک قشر بزرگی آن کار را انجام می‌دهند حتی اگر مبنای بخش بزرگی از آن مد و پز باشد تبدیل به یک عادت شیک شده و تجدد گرایی می‌شود. بنابراین زمانی که در بین قشر متوسط سیگار کشیدن عمومی شد، طبیعی است که به قشر پایین و بالا نیز سرایت کند. حال مشاهده می کنیم که مصرف سیگار توسط زنان در طبقه متوسط ؛موجب گرایش و تقلید زنان دو قشر دیگر هم شده است . البته این افزایش مصرف سیگار در زنان طبقه متوسط به دلیل حضور پررنگ تر آنان در عرصه های فعالیت های شغلی است که دغدغه های اقتصادی و اجتماعی آنان را نیز به سمت انتخاب اشتباه مصرف سیگار کشانده است.

این کارشناس با گفتن این مسئله که قشر پایین تر از نظر مالی در فشار هستند اظهار کرد: قشر متوسط برای استفاده دخانیات در قشر فقیر و غنی تبدیل به رابط می‌شود حتی می توان گفت زنان این قشر رابط گرایش دو قشر دیگر به مصرف سیگار بوده اند و هرچقدر مصرف سیگار در میان زنان قشر متوسط بیشتر شود آمار مصرف در دو قشر دیگر  نیز  بیشتر خواهد شد . هر چقدر دغدغه های یک جامعه بیشتر باشد مصرف سیگار از فضای تجملاتی و تظاهری به فضایی با تصور ایجاد آرامش برای ذهن کشیده می شود و افراد به فکر اینکه با مصرف سیگار کمی آرام تر خواهند بود بیشتر مصرف می کنند و جامعه با هر سیگار کشیدن از سلامت جسمی ساکنان خود دور تر می شود .برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.


خبرنگار: علی چاهه

کدخبر: 525345 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی چاهه
آیا این خبر مفید بود؟