شهرهای خوزستان غرق در فاضلاب،شرکت نفت قدرالسهم پرداخت 
نمی کند/ به اجرا گذاشتن چک های کشاورزان پس از سیل
حجم ویدیو: 22.96M | مدت زمان ویدیو: 00:03:29

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا ،  فیلمی در فضای مجازی منتشر شد که حکایت از شرایط نامناسب زیستی مردم کوت عبدالله یکی از شهرستان های نزدیک به اهواز را نشان می داد. در این فیلم مردمی به تصویر کشیده شده که آب فاضلاب به کوچه ها و خانه هایشان رخنه کرده است.

با آن که طلای سیاه از دل خوزستان بیرون می زند، مردمی فقیر در این خطه از کشور زندگی می کنند و مجبورند ضایعات، هوای بد و در برخی مناطق حتی با بوی و آب فاضلاب در خانه هایشان زندگی کنند.

کوت عبدالله یا همان شهرستان کارون از سال 90 به یک شهر کوچک تبدیل و از اهواز جدا شد. اما این منطقه با مشکلاتی مانند نداشتن امکانات بهداشتی و آب فاضلاب که وارد کوچه ها و خانه های مردم می شود، دست به گریبان است.

شرکت ملی نفت حتی یک ریال  قدرالسهم خود را پرداخت نمی کند

ایمان محمدی نرگسی، عضو مجمع ملی جوانان کشور در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا به بررسی وضعیت کوت عبدالله و زندگی غرق شده در فاضلاب اهالی این منطقه پرداخت و چنین گفت : منطقه  دچار آسیب های اجتماعی و زیرساختی است .نه تنها شهرستان کارون (کوت عبدالله) بلکه اهواز و شهرستان حمیدیه نیز با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند.  کوت عبدالله با اینکه عمر زیادی ندارد ول ی زیرساخت های فرسوده ای دارد. یکی از مشکلات ما این است که شرکت ملی نفت قدرالسهم خود را برای توسعه زیرساخت های شهرستان هایی مانند اهواز، حمیدیه و کوت عبدالله پرداخت نمی کند. در حقیقت طلای سیاه ملی برای مناطق جنوبی دستاوردی نداشته است. شرکت ملی نفت آلاینده و ضایعات خود را دارد و زیرساخت ها را تخریب می کند اما حتی یک ریال قدرالسهم خود را نپرداخته است.

او افزود: در هفته گذشته بارندگی داشتیم و مناطق اهواز، حمیدیه، شهرستان کارون و... شهر زیر آب رفت و مردم در شرایط بسیاری بدی به سر می بردند.  شهرداری ها توان ساخت زیرساخت و فاضلاب را ندارند چرا که به درآمدزایی نرسیده اند.

دولت سهم مناطق نفت خیز را نمی دهد

محمد نرگسی با اشاره به این که استانداری باید از منابع دولت استفاده کنند، گفت: منابع دولت نیز حق آبه، برق، شرکت ملی مناطق نفت خیز و... است. بزرگترین شرکت و میادین نفت در استان خوزستان واقع شده است.

جوی های معمولی و آبگرفتگی های بزرگ

این فعال مدنی با اشاره به این که مردم شهرستان کارون ایثارگر هستند، افزود: در هیچ جای دنیا این سرنوشت برای ایثارگران  وجود ندارد. به عنوان مثال مردم این شهرستان در سیل امسال ،خودشان جلوی سیلاب ایستادند. در کلانشهرها برای آب های سطحی کانال های ویژه ای تعبیه می شود که آب را هدایت می کند. در شهرستان کارون، حمیدیه، اهواز و... می توانند آب های سطحی را با تدبیر هدایت کنند. اما شاهد هستیم که شهرداری جوی های معمولی را تعبیه کرده اند و شاهد آبگرفتگی هستیم. ضمن آن که فاضلاب شهرستان کارون فرسوده است.

محمدی نرگسی با بیان این که مقام معظم رهبری برای ساماندهی فاضلاب استان خوزستان به دولت تاکید کرده اند، گفت: تا این لحظه شاهد هیچ عزمی برای حل مشکل فاضلاب استان خوزستان نبودیم. توان استانی برای حل این مشکل کافی نیست. به نظر می رسد سازمان های مردم نهاد حوزه فعالیت های اجتماعی باید مطالبه گری بیشتری در سطح ملی داشته باشند.

منطقه کوت عبدالله امنیتی است

او در پاسخ به این سوال که چقدر از سهم مالیات های مردمی برای ساماندهی مناطقی چون،  کوت عبدالله هزینه می شود؟ بیان داشت : قلعه کنعان در منطقه کوت عبدالله بسیار وسیع و استراتژیک است چرا که شاهد حضور کشورهای حوزه خلیج فارس در فعالیت های مختلف این منطقه هستیم. در حالی که کوت عبدالله یک منطقه امنیتی است اما جزو محروم ترین مناطق کشور محسوب می شود. فاصله کوت عبدالله با اهواز بسیار کم است. منابع مختلفی وجود دارد که دولت با استفاده از آن می تواند این منطقه را ساماندهی کند. سال هاست که قرار است 2درصد از سهم تولید نفت استان خوزستان به این استان اختصاص یابد. اما تاکنون این 2درصد تحقق پیدا نکرده است. دولت می تواند با حذف هزینه هایی مانند مالیات، به مردم این استان به ویژه کوت عبدالله کمک کند. فقر (معیشتی، فرهنگی و اجتماعی) یکی از علت های بازر اتفاقاتی است که در ناآرامی ها در استان خوزستان رخ می دهد. در کوت عبدالله شاهد عقب ماندگی بالای 20سال هستیم. با وجود آن که کوت عبدالله فاصله زیادی با اهواز ندارد اما 30-40سال از اهواز عقب تر است.

سیل زندگی کشاورزان را برد، دولت چک هایشان را به اجرا گذاشت

این فعال مدنی با بیان این که زیرساخت های ساختمانی کوت عبدالله نیز مشکل دارد، گفت: سازه های ساختمان ها در کوت عبدالله استاندارد نیست و نمی توان انتظار داشت کسی که سقفی بالای سرش ندارد، به فکر فاضلاب باشد. وقتی برخی از مردم آنجا سرپناهی ندارند، شما دنبال فاضلاب برای آنها هستید؟ یک کشاورز از آن منطقه می گفت: «ما دستگاه های پمپ آب را برای کشاورزی نیاز داشتیم و این دستگاه ها 50 تا 100 میلیون تومان بود به همین دلیل جهادکشاورزی با وام آنها را در اختیار ما قرار داد. در سیل اخیر این دستگاه ها دچار آسیب شدند و دولت به جای حمایت از ما، چک های کشاورزان را به اجرا گذاشت.» یعنی دستگاه خراب شده، چک ها به اجرا گذاشته شده و کشاورزان فقط قسط می دهند. این در حالی است که در 8سال جنگ تحمیلی، مردم استان خوزستان برای کشور ایثارگری های بسیاری کردند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 525109 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟