آتش گرفتن مشکوک دفترخانه ها باید بررسی شود

به گزارش رکنا ، رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: در اسکن پرونده اسناد دفاتر رسمی تسریع کنیم زیرا فساد آنجا است و ممکن است جعل‌هایی صورت گیرد.

ذبیح الله خدائیان صبح امروز( یکشنبه) در مراسم تکریم و معارفه معاون املاک و کاداستر، مدیرکل دفتر بهبود مدیریت عملکرد و بازرسی و دفتر نظارت و بازرسی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور که در محل این سازمان برگزار شد، اظهار کرد: واقعیت این است که سازمان ثبت اسناد و املاک سازمان گمنامی است که شاید جامعه به خوبی این سازمان را نمی شناسند و گاهی ثبت اسناد را با ثبت احوال اشتباه می گیرند. لذا تکلیف ما این است که ظرفبت ها و پتانسیل این سازمان را به عرض مردم برسانیم.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور عنوان کرد: سازمان ثبت اسناد و املاک یکی از سازمان های تاثیرگذار در کشور است که در ابعاد مختلف نقش آفرینی می کند.

خدائیان افزود: سازمان ثبت یکی از سازمان هایی است که در وصول مالیات نقش موثری دارد و سالانه میلیاردها تومان به خزانه دولت واریز می شود.

وی تصریح کرد: نقش دیگر این سازمان، در اجرای اسناد لازم الاجرا است. افرادی ممکن است وام های کلانی بگیرند و به دلالی و ... بپردازند و اقساط را پرداخت نکنند و سازمان با اجرای وثیقه‌ها نقش زیادی در وصول معوقات دارد. بیش از 10 هزار میلیارد وصول مطالبات داشته‌ایم. یکی از جرایم مهم اقتصادی فرار مالیاتی است. اگر نقل و انتقال املاک به صورت رسمی باشد فرار مالیاتی نخواهیم داشت.

خدائیان تاکید کرد: پولشویی موجب فشل شدن نظام اقتصادی می شود و افرادی که پولشویی می کنند با خرید املاک به صورت اسناد عادی پولدهای کثیف را وارد جامعه می کنند در حالی که اگر سند رسمی تهیه شود از پولشویی و کلاهبرداری جلوگیری می شود. حمایت از فعالیت های فکری و ثبت اختراعات و علائم تجاری یکی دیگر از اقدامات سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است. مرکز مالکیت معنوی هم نقش موثری در تجاری سازی اختراعات و علایم تجاری و اقتصاد مقاومتی داشته باشد.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ادامه داد: ما مبارزه با زمین خواری را داریم که در اقتصاد مقاومتی تاثیرگذار است. اگر اراضی، کاداستر شود شاید از حدود 80 درصد از زمین خواری ها جلوگیری شود.

وی گفت: یکی از مشکلاتی که ما در اکثر جاها داریم این است که عزیزانی که سالها خدمت کردند و بازنشسته شدند حالا کجا هستند. باید از نائلان به بازنشستگی یک به یک تشکر شود. به جای آقای سعید آقای سعادتیان به عنوان چهره شاخص، فعال و جدی در کار در این سمت مشغول خواهند شد. آقای اقبال هم مسئولیت بازرسی سازمان را پذیرفتند. آقای واعظی هم به عنوان سرپرست دفتر نظارت بر اجرا انتخاب شدند که دارای تجربیات خوبی هستند.

خدائیان خطاب به سعادتیان معاون جدید املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور عنوان کرد: کارهای خوبی انجام شد و نیمه تمام است و راه نرفته مانند اجرای صحیح طرح کاداستر را داریم. این طرح باید درست اجرا شود. در تشخیص املاک و لایه گذاری دقت شود. نظر من این است که کار کمتری انجام شود اما آن کار درست انجام شود. در ارائه آمارها دقیق باشیم. خواهش من این است که بررسی دقیق و منصفانه انجام دهید و آنچه انجام شده است را بیان کنید. اگر آمارها دقیق نباشد برای سازمان مشکل ایجاد می شود.

خدائیان افزود: همه معاونت ها در ارائه آمار و اطلاعات دقیق عمل کنند. در سند دار کردن اراضی ملی و دولتی تسریع ایجاد کنیم و به آنها اولویت بدهیم. ما هنوز کار باقی مانده زیاد داریم. اسناد دفترچه ای را طی فراخوان به اسناد تک برگ کاداستری کنیم و از سیستم شمیم به درستی استفاده کنیم. یکی از زمینه های فساد همین است که زمان تعویض سند حاضر هستند تن به فساد بدهند. ما اسناد زیادی را اسکن و آرشیو کردیم اما به معنای جمع کردن پرونده ها نیست و اسناد و اداره کل ما هنوز لاشه فیزیکی را دارند.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در پایان خاطرنشان کرد: در اسکن پرونده اسناد دفاتر رسمی تسریع کنیم زیرا فساد آنجا است و ممکن است جعل‌هایی صورت گیرد. آقای دشتی و کانون‌های سردفتران برای این امر اعلام آمادگی کردند. چرا به یکباره یک دفترخانه آتش می گیرد؟ بازرسی روی دفاتری که طعمه حریق می شوند تمرکز کنند. آیا نباید فکر کرد کاسه ای زیر نیم کاسه است. اگر ما اسکن داشته باشیم حریق خیلی برایمان اهمیت ندارد هرچند از باب سنتی بودن و تاریخی بودن اسناد حائز اهمیت است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 503694 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟