زندگی در خیال مرگ و در بازه خماری تا نشئگی و از نشئگی تا خماری، بازی خطرناکی است که سایه سهمگین آن بشدت بر سر مردم بویژه قشر جوان سنگینی می کند و وظیفه پاکی این آلودگی در جامعه بر عهده کمپ‌ها یا اردوگاه‌های ترک اعتیاد است که گاه خوب و گاه ناکارآمد هستند.

هوا گرد غم گرفته و جوانی گرد سفید را پیش چشم؛ سنگین و سهمگین با نگاهی پر از اشتیاق فقط در اندیشه تجربه چندین باره نشئگی اما این بار با دُز بیشتر.

کمی آنطرفتر در خیابانی دیگر فرد معتاد ژنده پوشی است که تا کمر در سطل زباله خم شده و به دنبال قطعات فلزی، پلاستیکی و خرده نان هاست تا آنها را بفروشد و بتواند امشب هم کمی شیشه، کریستال یا تریاک بخرد.

با حالتی خمار و خواب آلود و فارغ از دنیا می خواست چیزی بگوید اما نای حرف زدن هم نداشت، دیروز کفش‌هایش را به مواد فروش داده بود تا چند ساعتی را بتواند نشئه باشد.

حرف مشترک تمام این افراد این است: ما هم خانواده داشتیم، ما هم آبرو داشتیم، ما هم... و هزاران ما هم دیگر و دیگر ....

قاچاق مواد مخدر معضل سیستان بلوچستان

ماده مخدر؛ نامی عمومی برای انواع مختلفی از داروها و ترکیبات طبیعی و شیمیایی است که به دلیل احتمال ایجاد وابستگی به مصرف جزو مواد اعتیادآور طبقه بندی می‌شود و معمولا خرید و فروش آن‌ها ممنوع است. انواع مختلفی از مواد مخدر و اعتیادآور وجود دارد و به همین دلیل، فرد معتاد در طول زمان، برای ارضا و احیای حس نشئگی، معمولا از یک نوع ماده مخدر به مخدری قوی‌تر نیازمند می‌شود. بنابر آمار سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۰ میلادی، از میان ۲۲۰ میلیون مصرف کننده موادمخدر اعتیادآور در جهان، بیش از ۱۶۰ میلیون نفر (افزون بر ۷۰ درصد) حشیش و فرآورده‌های گیاه شاه دانه هندی (کانابیس) استفاده می‌کنند. اگر چه در گذشته مصرف موادمخدر سنتی بخش کوچکی از جوامع را گرفتار خود کرده بود اما اکنون موادمخدر صنعتی که گفته می‌شود به راحتی در هر شهر و روستایی امکان تهیه آن با اندک هزینه‌ای وجود دارد بسیاری از معتادان را گرفتار خود کرده است.

ممکن است فرد معتاد هر لحظه آرزوی مرگ ‌کند اما وابستگی به این مواد او را از مردن باز می دارد تا به مصرف ادامه دهد و در نهایت در گوشه‌ای از خرابه‌ها و زیر پل‌ها افتاده تا کرم‌ها از درون بدن وی را نابود کنند. با این وجود سوداگران مرگ از قاچاق موادمخدر سنتی و صنعتی دست نکشیده و از هر راهی برای انتقال آنها به سراسر دنیا استفاده می‌کنند بطوریکه گاهی با وجود تدابیر امنیتی بالا نیز قاچاقچیان با استفاده از ادوات جنگی قرون وسطی چون فلاخن و منجنیق مواد را از آنسوی مرز به داخل خاک ایران پرتاب می‌کنند تا عوامل آنها نیز در این سوی مرز به جمع آوری و انتقال آنها مبادرت ورزند. معتاد کردن حیوانات و استفاده از آنها برای انتقال موادمخدر از دیگر شگردهای سوداگران مرگ است بدین صورت که شتر را معتاد کرده و آن را به آنسوی مرز انتقال می‌دهند و منتظر می‌مانند تا زمان نیاز حیوان به مواد برسد آنگاه او را بارگیری کرده و بدون ساربان رها کرده تا به محل اصلی خود بازگردد، در این میان چنانچه شتر توسط ماموران کشف شود بلاصاحب خواهد بود و اگر کشف نشود به راحتی مواد را از آنسوی مرز به داخل کشور منتقل می‌کند. هر چند این شگردها توسط نیروهای امنیتی و انتظامی کشف و خنثی می‌شود اما سود سرشار موادمخدر سوداگرن مرگ را آنچنان به خود مجذوب و مشغول می‌کند که انسانیت را به فراموشی سپرده و تنها به سود روز افزون می‌اندیشند و هر روز بدنبال راه جدیدی برای انتقال مواد و رساندن آن بدست مصرف کنندگان هستند.

استان سیستان و بلوچستان به دلیل همجواری با افغانستان به عنوان بزرگترین تولیدکننده موادمخدر و پاکستان به عنوان کشوری نه چندان مبارز علیه این مواد خانمانسوز، با وجودی که در معرض مشکلات بسیاری قرار گرفته اما در راه مبارزه با این معضل همواره رتبه نخست را دارد. باید توجه داشت که در کشور پهناور ایران، استان سیستان و بلوچستان به عنوان یکی از دروازه‌های اصلی ورود کالا و موادمخدر توسط قاچاقچیان محسوب می‌شود زیرا همجواری با ۲ کشور پاکستان و افغانستان از یکسو و دسترسی داشتن به آب‌های آزاد جهانی از سوی دیگر زمینه را برای ورود هرچه بیشتر این مواد فراهم کرده است. همسایگی با این ۲ کشور در کنار برخی مزیت‌های تجاری مشکلات عدیده‌ای را از جمله قاچاق موادمخدر، انسان، سوخت، سلاح، و ورود اشرار برای این استان در پی داشته است.

باید توجه داشت که افغانستان از سال ۱۹۹۲ تاکنون بزرگترین تولیدکننده موادمخدر در جهان است که نبود ساختار اقتصادی صحیح و نیز امنیت، کشاورزان افغان را به کشت موادمخدر واداشته است، بر اساس گزارش‌های موجود ارزش جهانی این صنعت غیر قانونی در سال ۲۰۱۲ حدود ۷۰ میلیارد دلار برآورد شد که تنها ۲.۵ میلیارد دلار از کل این در آمد به کشاورزان افغان می‌رسد و بقیه آن در جیب قاچاقچیان مواد مخدر در سطح جهان سرازیر می‌شود. با این حال در آمد مواد مخدر ۳۵ درصد از تولید ناخالص داخلی افغانستان را تشکیل می‌دهد به همین دلیل مبارزه با این بخش یکی از مشکلات مهم دولت افغانستان محسوب می‌شود. میزان تولید مواد مخدر در این کشور، از زمان جنگ افغانستان و حضور آمریکا و همپیمانانش رو به افزایش گذاشته است و امروز در بالاترین سطح خود در طول تاریخ این کشور قرار دارد. بنابر آمار سال ۲۰۱۴ (میلادی) ۲۶۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی افغانستان به تولید خشخاش اختصاص دارد که این بخش موجب اشتغال ۴۱۱ هزار نفر از مردم این کشور شده است.

زندگی یا مرگ پس از کمپ‌های ترک اعتیاد

شاید بتوان اینگونه گفت که در دسترس بودن یکی از عوامل اصلی گرایش افراد به موادمخدر است اما با وجود برخوردهایی که با متخلفان می‌شود باز هم شیوع این مواد همچون سلولهای سرطانی در رگ و ریشه جامعه در حال رسوخ است.

خشکسالی، بیکاری و گسترش حاشیه‌نشینی نه تنها در سیستان و بلوچستان بلکه در بسیاری از شهرها عامل و بهانه‌ای برای خرید و فروش و مصرف موادمخدر شده است.

فرد معتادی که در خیابان شریعتی زاهدان در حال چرت زدن بود به خبرنگار ایرنا گفت: روز ها را تا شب در حال جمع آوری ضایعات هستم تا بتوانم به اندازه مصرف همان روزم مواد تهیه کنم.

وی که خود را «مسلم .ه.ز» معرفی کرد ادامه داد: حدود پنج سال است که شیشه مصرف می کنم و قبل از آن نیز کریستال مصرف می‌کردم.

وی افزود: اوایل خانواده برای نجاتم تلاش زیادی کردند و حتی چند بار مرا برای ترک به کمپ بردند اما به دلیل نبود انگیزه و امید دوباره مصرف را شروع می کردم.

این فرد معتاد بیان کرد: پس از چند سال خانواده مرا طرد کردند و من هم تبدیل به یک کارتن خواب شدم.

مسلم تصریح کرد: تهیه موادمخدر مشکل نیست اگر پول باشد می توان در هر محله‌ای به سادگی مواد تهیه کرد زیرا فروشندگان موادمخدر در هر گوشه ای از شهر وجود دارند.

وی ادامه داد: از وضع کنونی خودم اصلا راضی نیستم اما حاضر هم نیستم به کمپ بروم زیرا از نظر روحی نمی توانم ترک کنم.

وی تصریح کرد: چند بار نیز بخاطر سرقت های کوچکی به زندان افتاده ام، گرچه در زندان محدودیت ها زیاد است اما مواد مخدر با قیمت بالاتری در آن یافت می شود.

کمپ‌های خصوصی ترک اعتیاد و نارضایتی برخی خانواده‌ها 

سمیه مادر فرد معتادی است که هم اینک ۲ دوره را در کمپ می گذراند، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پسرم حدود ۳۳ سال سن دارد و مجرد است و بیش از ۱۰ سال است که اعتیاد دارد.

وی ادامه داد: چندین بار پسرم را برای ترک به کمپ های مختلفی برده‌ام اما این کار بی فایده بوده و او بسرعت دوباره مصرف را آغاز می کند.

وی افزود: اوایل فکر می کردم او درمان می شود و او را به کمپ می بردم اما اینک از روی ناچاری این کار را می کنم تا چند ماهی در کمپ بماند و دردسرهایش کمتر شود.

سمیه تصریح کرد: مسئولان کمپ نیز در گرفتن هزینه های نگهداری هیچ انعطافی ندارند و برای دوره های ۲۱ روزه پنج میلیون ریال و دوره ۳۰ روزه نیز هفت میلیون ریال دریافت می کنند.

وی خاطر نشان کرد: دولت و مسئولان در این زمینه دست خود را عقب کشیده و خانواده ها را با فرزندان بیمار معتاد رها کرده اند.

وی بیان کرد: برخورد قاطعی با مواد فروشان نمی شود، افراد معتاد آزادانه در شهر می چرخند و هیچ مرکزی نیز وجود ندارد که یک دوره افراد معتاد را رایگان نگهداری کند.

وی گفت: مادر تنهایی هستم و چگونه می توانم هزینه کمپ را پرداخت کنم؟ امیدوارم جواب این سوال من را مسئولان و نیروی انتظامی بدهند.

کمپ به همراه کلاس‌های NA عامل ترک اعتیاد

مرتضی م. معتادی که از حدود چهار سال پیش ترک اعتیاد کرده و توانسته در زاهدان مغازه لبنیاتی راه اندازی کند، به خبرنگار ایرنا گفت: تنها بخاطر همنشینی با چند دوست درگیر اعتیاد شدم و همسر و زندگی خود را از دست دادم.

وی افزود: بیش از ۶ سال درگیر اعتیاد به موادمخدر صنعتی بودم اما بالاخره یکی از دوستانم مرا به کمپ ترک اعتیاد برد و توانستم ترک کنم.

وی تصریح کرد: رفتن به کمپ تنها بخشی از پاکی است اما بخش اصلی دیگر آن داشتن انگیزه و شرکت در کلاس های NA است.

این جوان رهایی یافته از دام اعتیاد گفت: کمپ نباید به چشم سود و پول به افراد بیمار نگاه کند بلکه باید به عنوان مرکزی برای بهبود شرایط اجتماع فعالیت کند و همواره پیگیر وضعیت بیماران قبلی خود باشد.

مرتضی خطاب به جوانان معتاد اظهار داشت: اعتیاد به موادمخدر یعنی تباهی؛ این را زمانی فهمیدم که خانواده ام از هم پاشید اما بازهم خدا را شکر با اراده قوی و کمک دوستم به زندگی بازگشتم و تباهی و سیاهی را پشت سرگذاشتم و به زیبایی‌های زندگی  فکر می کنم.

مدیرکل بهزیستی سیستان و بلوچستان در گفت  گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اعتیاد یکی از مسائل مهم و دردناک جامعه کنونی ماست که در این امر ۲ ارگان بهزیستی و علوم پزشکی دخیل هستند.

محمدرضا سراوانی ادامه داد: علوم پزشکی حوزه فعالیت خود را محدود کرده است و عملا بهزیستی بار اصلی این بخش را به دوش می‌کشد.

وی همچنین به حوزه پیشگیری و درمان اعتیاد اشاره کرد و گفت: چهار دفتر در حوزه پیشگیری فعال است که هر کدام وظایف خاص خود را انجام می‌دهند و در زمینه ژنتیک، غربالگری، شنوایی و بینایی خدماتی نیز ارائه می‌شود.

سراوانی با اشاره به اینکه حدود پنج درصد جمعیت سیستان و بلوچستان معتاد هستند، افزود: تقریباًً ۸۰ مرکز در زمینه پیشگیری و درمان اعتیاد در سطح استان وجود دارد این در حالیست که همه کارها در این حوزه به بهزیستی مربوط نمی‌شود و باید هریک از ارگان‌ها وظیفه خودش را به درستی انجام دهد.

وی بیان کرد: در حوزه پیشگیری و سالم سازی معتادان فعالیت های گسترده‌ای انجام شده اما در زمینه مراقبت‌های بعد از خروج و جمع آوری معتادان و پاکسازی شهرها که از وظایف بهزیستی محسوب نمی شود باید دستگاه‌های دست اندرکار از جمله نیروی انتظامی همکاری و اقدام کنند.

مدیرکل بهزیستی سیستان و بلوچستان گفت: در زاهدان ۱۵ مرکز اقامتی کاملاً خود معرف وجود دارد که بطور متوسط بین ۳۰ تا ۶۰ نفر در صورت عدم منع پذیرش از نظر پزشک مرکز می‌توانند در این مراکز اقامت داشته باشند.

وی افزود: درمان در این مراکز غیر دارویی است و هزینه‌ها توسط خانواده‌ها پرداخت می‌شود و حدود ۶ ماه پس از ترخیص مددکار وضعیت بیمار را چک می‌کند.

سراوانی اظهار داشت: بیماران منع پذیرش شامل HIV، اختلالات عفونی، زنان باردار درگیر اعتیاد و غیره مربوط به دانشگاه علوم پزشکی هستند و ارتباطی به بهزیستی ندارند زیرا خیلی از این افراد بیماری مسری دارند و باید درمان طبی صورت گیرد.

سوداگران مرگ هر روز سم جدیدی به جامعه تزریق می کنند

معاون امنیتی - انتظامی استانداری سیستان و بلوچستان گفت: ماده مخدر جدیدی اخیرا در افغانستان کشف و تولید شده که جای شیشه را می‌گیرد و مقصد اصلی آن نیز ایران است.

محمدهادی مرعشی چندی پیش در نشست شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر سیستان و بلوچستان اظهار داشت: این ماده‌مخدر که در مناطق سردسیر افغانستان کشت می‌شود نیاز به پیش‌ساز ندارد و خودش تبدیل به شیشه می‌شود.

وی گفت: تولید این ماده قیمت ماده مخدر شیشه را در افغانستان از ۱۰۰ میلیون تومان به ۶ میلیون تومان کاهش داده و کشفیات اخیر سال گذشته در حوزه سیستان نشان از ورود این مواد دارد که پاتوق‌ها نیز در حال افزایش است و باید به طور جدی در این زمینه اقداماتی صورت گیرد.

 معاون امنیتی - انتظامی استانداری سیستان و بلوچستان افزود: در گذشته ۷۰ تا ۷۵ درصد کشفیات موادمخدر مربوط به تریاک بود اما اکنون به ۶۷ درصد کاهش یافته و با افزایش روبه رشد کشفیات شیشه مواجه هستیم.

وی با اشاره به فعالیت مراکز DIC در استان بیان کرد: ۱۸ مرکز DIC دولتی در استان داریم که بیشتر آنها در مرکز استان فعال است.

مرعشی ادامه داد: این مراکز تنها ۱۰۰ نفر را می‌توانند زیرپوشش قرار دهند و ۱۰۰ میلیون تومان باید ستاد برای آنها اعتبار اختصاص دهد که تحقق نمی‌یابد.

وی اظهار داشت: مراکز DIC نقش مهمی در شناسایی بیماران مبتلا به ایدز دارند.

افزایش ۱۰۰ درصدی کشفیات موادمخدر 

جانشین فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان نیز در این نشست گفت: کشفیات موادمخدر توسط مرزبانی، اداره اطلاعات، انتظامی و سپاه در چهار ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال در استان ۱۰۰درصد افزایش داشته است.

سردار احمد طاهری بیان کرد: امسال دستگیری سرشبکه‌های اصلی موادمخدر ۲۰۰ درصد، دستگیری مجرمان موادمخدر ۶۵ درصد، دستگیری خرده‌فروشان ۱۰ درصد و دستگیری معتادان ۹۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

وی افزود: همچنین ۴۷ قبضه سلاح و  ۲۹۸ دستگاه خودرو و موتورسیکلت از قاچاقچیان کشف و ضبط شده است.

جانشین فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: مجموع کشفیات موادمخدر در حوزه انتظامی استان ۴۹ تن و ۳۷۷ کیلوگرم بوده که اگر مرداد ماه را هم اضافه کنیم به ۵۷ تن افزایش می‌یابد.

وی گفت: در راستای مبارزه با موادمخدر سه هزار و ۱۶۰ عملیات انتظامی در استان انجام شده که از این تعداد ۴۹ عملیات توام با درگیری مسلحانه بوده و ۱۳ نفر از قاچاقچیان موادمخدر به هلاکت رسیدند.

سردار طاهری افزود: همچنین ۳۱ باند قاچاق موادمخدر منهدم و سه نفر از سرشبکه‌های مواد نیز دستگیر شدند.

وی بیان کرد: ۶۵ قبضه سلاح سبک و نیمه سنگین کشف و ۳۵۰ دستگاه خودرو و موتورسیکلت از قاچاقچیان مواد مخدر توقیف شده است.

جانشین فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان ادامه داد: ۹ هزارو ۹۹۸ نفر نیز در رابطه با جرائم موادمخدر دستگیر شدند که از این تعداد هزار و ۲۱۰ نفر خرده فروش و هشت هزارو ۴۵۰ نفر معتاد بودند.

وی گفت: ۲۶ باب اماکن و منازل فروش موادمخدر در استان نیز پلمب شده است.

رشد ۵۱ درصدی کشفیات مرزبانی سیستان و بلوچستان 

فرمانده مرزبانی سیستان و بلوچستان نیز اظهار داشت: از ابتدای امسال تاکنون کشفیات موادمخدر در حوزه مرزبانی ۵۱ درصد افزایش داشته‌ است.

سردار محمد ملاشاهی افزود: افغانستان به عنوان محل تولید شیشه در همسایگی مرزهای ایران قرار دارد که باید به طور جدی و کاربردی در این زمینه اقدامات اساسی صورت گیرد.

وی گفت: از ابتدای سالجاری تاکنون ۳۹ درصد در زمینه دستگیری، ۸۳ درصد کشفیات خودرو، ۱۰۰ درصد توقیف و کشف موتورسیکلت و ۱۹۰ درصد کشف سلاح نسبت به مدت مشابه سال قبل در حوزه مرزبانی افزایش داشته است. 

فرمانده مرزبانی سیستان و بلوچستان بیان کرد: در یک مرحله کشف بیش از یک تن موادمخدر ۱۷ قبضه کلت کمری نو کشف کردیم که نشان می دهد باندهای قاچاقچیان به صورت مشترک موادمخدر و سلاح قاچاق می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه سند محرومیت زدایی در حوزه بلوچستان نیاز به فرهنگسازی مناسب دارد، ادامه داد: باید کانون‌های مساجد فعال شوند و از پتانسیل سران قبایل و طوایف، بسیج همگانی و غیره در زمینه مبارزه با موادمخدر استفاده شود.

قانون مبارزه با موادمخدر تا پایان سال جاری اصلاح می‌شود

دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور اواخر مرداد ماه گذشته در نشست شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه از اصلاح قانون مربوط به مبارزه با موادمخدر تا پایان امسال خبر داد و گفت: با اصلاح این قانون می‌توان به اهداف موردنظر شورا که پیشگیری و مبارزه است، دست یافت.

سردار اسکندر مومنی افزود: این نشست سه مصوبه داشت که یکی از آنها اصلاح قانون بود.

او گفت: با حضور مسئولان قضایی، انتظامی و با نظر استانداری‌ها و نظرخواهی از آنها، قانون مبارزه با موادمخدر را بررسی کردیم و اصلاح آن مورد موافقت قرار گرفت.

مومنی، قانون فعلی را چرخه باطل و معیوبی دانست که منجر به پیشگیری و کاهش معتادان نمی شود، تصریح کرد: براساس قانون فعلی یک معتاد را یک تا سه ماه و در صورت ضرورت و داشتن شرایط تا ۶ ماه می توانیم در مراکز بازپروری نگهداری کنیم که ممکن است این موضوع برای یک نفر که تازه مصرف موادمخدر را شروع کرده جواب بدهد اما در مورد معتادان متجاهری که به آخر خط رسیده اند سه ماه کفایت نمی کند و از این رو نیاز به اصلاح قانون داریم.

وی همچنین به مبارزه با خرده فروشان نیز اشاره کرد و گفت: از سوی دیگر اگر ما معتادان متجاهر را جمع آوری نکنیم خرده فروش برای فروش مواد خود دنبال گروه های دیگری و این به سراغ جوانان و نوجوانان خواهد رفت که بازار خودش را داشته باشد و از این رو خرده فروشان را هم باید جمع آوری کنیم و در این بخش هم نیاز به اصلاح قانون داریم.

وی با بیان اینکه پیشنهاداتی در این ارتباط شده و روسای هر سه قوه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام هم اهتمام جدی به این موضوع دارند و امیدواریم امسال شاهد اصلاح قانون باشیم.

مومنی، ساماندهی معتادان متجاهر را اولویت کوتاه مدت ستاد عنوان کرد و گفت: با اصلاح قانون معتادان متجاهر را ساماندهی می کنیم.

وی اظهار داشت: براساس مصوبه ستاد مرکزی ۸۰ تا ۹۰ درصد معتادان متجاهر پایان امسال در کشور ساماندهی می شوند. 

دبیر ستاد مبارزه با موادمخدر در ادامه مصوبه اصلی ستاد مرکزی مبارزه با موادمخدر را اجرای طرح «یاریگران زندگی» اعلام کرد و گفت: در این طرح تمرکز اصلی بر اقدام های پیشگیرانه است. 

سردار مومنی با بیان اینکه راه حل اصلی مبارزه با مواد مخدر باید در قالب طرح یاری‌گران زندگی اجرا شود، گفت: گفتمان پیشگیری از اعتیاد باید به یک گفتمان مسلط در جامعه تبدیل شود و همه جامعه و نهادهای فرهنگساز و گروه های مرجع و تصمیم سازان این موضوع را در اولویت قرار دهند.

او اعتیاد را منشاء بسیاری از آسیب های اجتماعی از جمله طلاق ها، قتل ها و سایر جرایم دانست و اضافه کرد: منطق و تدبیر به ما حکم می کند که بازدارندگی و صیانت درونی باید ایجاد کنیم.

وی با اشاره به اینکه در حوزه مبارزه با مواد مخدر کشورهای مختلفی راه های گوناگونی را رفته اند و به نتیجه نرسیده اند، گفت: برخی از کشورها مثل آمریکا، مکزیک و هلند مصرف مواد مخدر را آزاد کردند که نتیجه آن چند برابر شدن تعداد معتادان در آن کشورها بود.

وی با تاکید بر اینکه غیر از بازدارندگی و صیانت درونی گریز دیگری نداریم، گفت: حوزه پیشگیری با اولویت خانواده بزرگ آموزش و پرورش، دانشگاهها و نهادهای فرهنگساز باید تقویت شود.

وی توضیح داد که تفاهم نامه های مجزایی با وزارتخانه ها در راستای این طرح منعقد می شود و ما هم در ستاد مرکزی از هر ایده نویی در زمینه پیشگیری حمایت می کنیم.

وی افزود: بسیاری از مردم حاضر هستند در زمینه مبارزه با موادمخدر کمک کنند اما ساختار و بسترش فراهم نیست.

چشم که بر هم می گذاریم زندگی تمام می شود، نباید در مدت کوتاه عمر نسبت به هم نوعان خود بی تفاوت بود باید دست شد و دستان ضعیف و بیمار را به سوی سلامتی بالا کشید، هیچ خانواده ای به تنهایی نمی تواند از پس بیمار اعتیاد برآید و هیچ بیماری در تنهایی بهبود نمی یابد.

کمپ‌های ترک اعتیاد به تنهایی نجاتگر جامعه معتادان نیست، پاکسازی شهر و دیار از لوث وجود اعتیاد و موادمخدر نیاز به همت و همدلی و اراده ملی و عمومی دارد، باید دست دردست هم داد و راه نابودی نسل جوان را بست، آنان‌که در گرداب اعتیاد گرفتار شده‌اند را نجات داده و به زندگی سالم بازگرداند و از هر معتاد یک نیروی کار و خلاق ساخت.

می گویند معتادان با اراده ترین افراد هستند پس به این اراده های قوی شوک وارد کنیم تا بخود آیند و در صف سازندگان جامعه قرار گیرند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 501695 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟