به گزارش رکنا، عادل بصیری محمدپور گفت: با توجه به گرم‌شدن هوا و تکثیر ناقلین بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو CCHF، مخاطره ابتلاء به این بیماری وجود دارد که با رعایت موارد مراقبتی و بهداشتی می‌توان نسبت به پیشگیری از بیماری فوق اقدام کرد.
وی گفت: این بیماری یکی از بیماری‌های خطرناک و با درصد کشندگی بالا در انسان است که علاوه بر انتقال مستقیم از انسان به انسان، معمولاً توسط کنه‌ها ویروس عامل این بیماری قابل انتقال به انسان و دام است.
بصیری محمد پور با اشاره به اینکه مخزن ویروس در طبیعت اصولاً کنه‌ها هستند و گاو، گوسفند، بز و خرگوش نیز به عنوان مخزن مطرح هستند، افزود: این ویروس از طریق تماس مستقیم با خون یا ترشحات فرد بیمار و لاشه حیوان آلوده (انتقال به قصاب‌ها و سلاخ‌ها) به فرد سالم انتقال می‌یابد.
وی با بیان اینکه این بیماری بیشتر در بین کارکنان بیمارستانها و اشخاصی که با دام سر و کار دارند، مشاهده می‌شود، تصریح کرد: این بیماری در فصول گرم سال از اواخر فروردین تا اواخر شهریور (زمان رشد و تکثیر کنه‌ها) بیشتر شایع است.
بصیری محمد پور خاطرنشان کرد: بیماری فوق در حیوانات اهلی هیچ‌گونه علائم مشخصی ندارد و خطر انتقال بیماری در انسان طی ذبح حیوان آلوده یا یک دوره کوتاه پس از ذبح حیوان آلوده وجود دارد.
وی گفت: تماس با خون و بافت بیماران بخصوص در مرحله خونریزی یا انجام هرگونه اعمالی که منجر به تماس انسان با خون، بزاق، ادرار، مدفوع و استفراغ آنها گردد، باعث انتقال بیماری می‌شود.
رئیس اداره دامپزشکی اسدآباد با اشاره به اینکه عامل این بیماری ویروس بوده و مقاومت این ویروس در برابر حرارت کم است و در دمای ۵۶ درجه سلسیوس به مدت ۳۰ دقیقه از بین می‌رود افزود: پختن گوشت یا پاستوریزه کردن شیرخام، باعث از بین رفتن ویروس می‌شود و این ویروس به محیط‌های اسیدی حساس بوده و سریع از بین خواهد رفت.
بصیری محمد پور با بیان اینکه با توجه به اینکه در کشتارگاه‌های صنعتی لاشه دام به مدت حداقل ۲۴ ساعت در دمای ۲ تا ۸ درجه سانتی گراد نگهداری می‌شود و پس از این مدت لاشه حالت اسیدی پیدا می‌کند، وجود ویروس در این لاشه‌ها غیر ممکن است، تصریح کرد: ساماندهی کشتارگاه‌های دام از طریق احداث و راه اندازی کشتارگاه‌های صنعتی و به موازات آن جلوگیری از فعالیت کشتارگاه‌های سنتی، تاکید بر راه اندازی سالن پیش سردکن در کشتارگاه‌های دامی، بازرسی مداوم لاشه دام‌های کشتار شده در کشتارگاه‌های مجاز همراه با بازرسی قبل از کشتار دام، توصیه و اطلاع‌رسانی به مردم در خصوص عدم خرید گوشت‌های بازرسی نشده فاقد مهر دامپزشکی -سمپاشی منازل و اصطبل‌های روستایی در کانون‌های بیماری جهت حذف ناقلین بیماری (کنه‌های آلوده)، آموزش و ترویج در روستاهای واقع در مناطق پرخطر و کانون‌های مشکوک بیماری و همچنین آموزش افراد معرض خطر در خصوص رعایت موازین بهداشتی و ایمنی زیستی در هنگام کار از جمله اقدامات دامپزشکی در ارتباط با کنترل این بیماری و کاهش خطر ابتلای انسانی در این راستا به شمار می‌رود.
وی خاطرنشان کرد: گوشت مصرفی شهرستان اسدآباد توسط ۳ دستگاه خودروی نیسان سردخانه دار از کشتارگاه مجهز به سیستم پیش سرد صالح آباد-همدان با ضریب امنیتی بالا تأمین و به شهرستان اسدآباد مبادرت می‌شود.
بصیری محمدپور اظهار کرد: در صورت عدم مداخله دامپزشکی در کنترل کانون‌های دامی، احتمال مبتلای دام و سپس به انسان وجود دارد، اما با اقدامات پیشگیرانه انجام شده اداره دامپزشکی اسدآباد و همکاری تنگاتنگ با معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی خوشبختانه تاکنون هیچ‌گونه موردی از بیماری مذکور در سطح شهرستان اسدآباد مشاهده یا گزارش نشده است.
وی در پایان از مردم فهیم شهرستان اسدآباد درخواست کرد گوشت مصرفی خود را از مراکز و فروشگاه‌های معتبر خریداری نمایند و در صورت وجود هرگونه موارد مشکوک مراتب را با شماره گیری ۳۳۱۴۸۰۲۰-۰۸۱ سریعاً جهت رسیدگی به کارشناسان اداره دامپزشکی اطلاع‌رسانی کنند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 480134 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟