هشدار / بیماری مرگبار تب کنگو در کمین است

به گزارش رکنا ، بیماری کریمه کنگو ، تب خونریزی دهنده ویروسی است که توسط کنه ها به دام ها منتقل و انسان با گزش کنه، تماس با دام یا ذبح دام آلوده و همچنین تماس با گوشت آلوده به این بیماری مبتلا می شود. 
تب همراه با درد عضلانی، درد گردن ، سفت شدن بافت گردن، درد چشم، حساسیت چشم نسبت به نور، تهوع، استفراغ، اسهال، شکم درد، گلو درد، نوسان خلقی و خواب آلودگی از مهمترین علائم تب خونریزی دهنده کنگوست
به گزارش روز سه شنبه روابط عمومی دامپزشکی مازندران دکتر سید حسین رضوانی ،تماس مستقیم انسان با لاشه دام را از جمله راههای دیگر انتقال این بیماری اعلام کرد و افزود: خانم های خانه دار، دامپزشکان، کارکنان کشتارگاه ها و قصابان از جمله افرادی هستند که می توانند در خطر ابتلا به این بیماری ویروسی قرار بگیرند.
وی تاکید کرد : به همین دلیل دام تا 24 ساعت پس از ذبح باید در یخچال نگهداری شود در غیر این صورت خطر انتقال بیماری تب کریمه کنگو وجود دارد و حتما باید از مراکز تحت نظارت سازمان دامپزشکی تهیه شود.
مدیر کل دامپزشکی مازندران اظهار داشت : با توجه به در پیش بودن فصل گرما و ازدیاد فعالیت کنه ها و حشرات که عوامل انتقال برخی از بیماریهای دامی می باشند، اماکن و جایگاه های نگهداری دام و بدن آنها باید علیه فعالیت انگل های خارج از بدن دام سمپاشی و ضدعفونی شود.
وی از دامداران مازندرانی خواست تا برای مقابله با بیماری تب کنگو اماکن دامی را سمپاشی کنند و گفت: این بیماری در دام زنده هیچگونه علائمی ندارد و ممکن است دام مورد گزش نوعی کنه بنام ' هیالوما ' قرار گرفته و ویروس این بیماری را از طریق گزش منتقل کرده باشد.
مدیرکل دامپزشکی استان مازندران گفت: درگیر شدن دام ها به بیماری های انگلی علاوه بر ضرر و زیان اقتصادی به تولید از طریق کاهش تولید گوشت، پشم و شیر دام ها، موجب کیفیت پائین محصولات و فرآورده های خام دامی و بروز بیماری و انتقال آن به جوامع انسانی می شود.
استان مازندران با داشتن 750 هزار راس دام سنگین رتبه اول و با 2 میلیون و 160 هزار راس دام سبک جایگاه نهم کشور را دارد .
بر اساس آمارهای رسمی تنها 80 دامداری صنعتی در مازندران وجود دارد و بقیه دامداری های استان کوچک و سنتی است و به خاطر جا به جایی فصلی در ییلاق و قشلاق ضریب شیوع انواع بیماری ها را افزایش می دهند .
سال های قبل همزمان با شیوع تب کریمه کنگو در کشور ، دامداری های نقاطی از مازندران بویژه مناطق غرب استان از این بیماری متاثر می شد و گاهی به ابتلای انسانی هم می انجامید .
سال 96 حدود 10 نفر که عمدتا از غرب مازندران بودند به بیماری تب کریمه کنگو مبتلا شده بودند که در همان مراحل اولیه شناسایی و درمان شدند.
این بیماری برای اولین بار در سال 1944 میلادی در شبه جزیره کریمه توسط دانشمندان روسی شناسایی شد و تب هموراژیک کریمه نام گرفت. 
در سال 1969 مشخص شد عامل تب خونریزی دهنده کریمه مشابه عامل بیماری است که در اپیدمی سال 1956 در کنگو پیدا شد و ترکیب نام این دو منطقه علت نامگذاری آن است. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 477706 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟