علیرضا کاظمی درباره انتشار کلیپ‌های جنجالی و برنامه‌های این معاونت گفت : بُعد اول، اصل ماجراست؛ چرا این اتفاق بعد از فرمایشات رهبر معظم انقلاب در حمایت قاطع و قدردانی از کار معلمان و بزرگداشت مقام معلم صورت گرفته است؟ یا این اقدام بعد از فعالیت‌های برجسته پرورشی صورت گرفته است.

شما می‌بینید وقتی در تلاش هستیم امر به معروف و نهی از منکر را در آموزش و پرورش نهادینه کنیم یا کارگروه حجاب و عفاف را فعال کنیم، شبکه‌های معاند واکنش نشان می‌دهند و این نشان می‌دهد ما رودرروی آرایش نظامی دشمن ایستادیم و باعث می‌شود ما را بزنند؛ البته فراموش نشود که آنها همه نهادهای فرهنگی را می‌زنند.

یک بُعد دیگر این است که دانش‌آموزان این ترانه را در کجا یاد گرفتند؟ وقتی بخواهیم یک گروه سرود را تربیت کنیم یک هفته کار می‌کنیم که متن را یاد بگیرند؛ چطور می‌شود که تا در مدرسه، آهنگ را می‌گذارند، دانش‌آموزان شروع به خواندن می‌کنند.

بعد دیگر این مسأله، این است که نشان می‌دهد در فرهنگ عمومی جامعه، فضای مجازی حاکم شده است و در فضاهایی که فرصت پیدا می‌کند، خود را نشان می‌دهد.

وی در ادامه به فارس گفت: قطعاً نباید در مدارس چنین مسایلی باشد، اما با اعتمادی که یک مدیر به یک فعال فرهنگی در بخش‌های مختلف کرده است، این موضوع وارد فضای مدرسه شده است.

شما در یکی از کلیپ‌ها می‌بینید که مدیر مدرسه اعتراض می‌کند که «این کار را انجام ندهید، کار ضدفرهنگی است» و آن فرد می‌گوید: «کار من هم فرهنگی است گوجه فرنگی نیست».

البته نباید انگشت اتهام را به سمت آموزش و پرورش گرفت؛ اگر همه به بیان ضعف‌های آموزش و پرورش بپردازند، بازی در زمین دشمن است؛ شک نکنید.

کار فرهنگی محصول تنها بنده نیست بلکه بنده در حد خودم مسؤول هستم؛ چهل سال در این کشور کار فرهنگی شده است و خروجی آن، این است؛ پس مقصر همه دستگاه‌های فرهنگی هستند؛ اگر قرار است کسی را محکوم هم کنیم، همه دستگاه‌های فرهنگی در این قضیه مقصر هستند.

پس می‌خواهم نتیجه بگیرم اول اینکه آموزش و پرورش در این جریان مقصر اصلی نیست بلکه این مسأله را باید در خانواده و جامعه پیگیری کنید و نکته دوم اینکه در شرایطی که دشمن، آموزش و پرورش را مورد هجمه قرار داده است نباید در زمین دشمن بازی کنیم و باید به آموزش و پرورش کمک کنیم.

کاظمی درباره پخش کلیپ ها در مدارس گفت : ما نزدیک به ۱۱۰ هزار واحد آموزشی کوچک و بزرگ داریم و تمام کلیپ‌هایی که پخش شده است را برای بررسی کردیم؛ برخی از این کلیپ‌ها را تلفیق کردند و برای برخی زیرنویس نوشتند و به شکل‌های مختلف در فضای وسیعی پخش کردند.

بررسی‌های ما نشان داد که این کلیپ‌ها ۱۵ مدرسه را نشان می‌دهد البته آیا هر کلاسی، مدرسه است؟ اینگونه نیست بلکه برخی آموزشگاه هستند و برخی اصلا ربطی به آموزش و پرورش ندارند.

از ۱۵ کلیپ، ۷ کلیپ در مدرسه ضبط شده است و ۳ کلیپ در فضای کلاسی است مثلا یکی در مهد است؛ بر اساس دستور مقام عالی وزارت در حال شناسایی مدارس ۷ کلیپ هستیم؛ البته فضا یک جوری است که ممکن است شناسایی نشوند ولی تعدادی از مدارس شناسایی شده است و در دستور برخورد قرار گرفته است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در ادامه اظهار کرد : ابلاغ ۲ مدیر لغو شده است و بقیه هم در حال رسیدگی است؛ البته ما توضیح خواستیم که راستی آزمایی کنیم و حتی بازدید میدانی در حال انجام است؛ حتی یک مورد تخلف در آموزش و پرورش را نه می‌پذیریم و نه توجیه می‌کنیم.

تربیت یک فضای مقدسی است که باید از این ناهنجاری‌ها و ابتذالاتی که در جامعه است، بری باشد؛ ما این موضوع را به عنوان یک فرصت هم برای آموزش و پرورش تلقی می‌کنیم یعنی روزنه‌های نفوذ را می‌بندیم و با هوشیاری بیشتر به این مسأله می‌پردازیم؛ نظارت بیشتری می‌کنیم و فعالیت‌های شادی‌بخش و نشاط آور را در چارچوب نظام تعلیم و تربیت با الگوهای جدید و جذاب‌تر توسعه و ترویج می‌دهیم.

وی افزود :اما همانطور که می‌دانید یکی از استراتژی‌های ما در وزارت آموزش و پرورش، ایجاد روحیه امید و نشاط در مدارس است و برای آن بسته تعریف کردیم منتها اینکه این بسته همین الان اثرات خود را نشان دهد، معلوم است که نشان نمی‌دهد چون کار فرهنگی چیزی نیست که یک دفعه خود را نشان دهد.

معتقدم ما باید امروز در فضای عمومی جامعه و در رسانه‌ها و صدا و سیما کار بیشتری کنیم تا بعد اثراتش را در تعلیم و تربیت ببینیم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 476922 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟