تلفیق گردشگری سنتی با فناوری نوین برای جذب گردشگر

هر چند که کشورمان ظرفیت گردشگری بالایی دارد و می‌تواند به اغلب نیازهای گردشگران پاسخ دهد اما تنها داشتن جاذبه‌های گردشگری کافی نیست و باید زیرساخت و ابزاری برای شناساندن این جاذبه‌ها به گردشگران داشته باشیم. در واقع امروز دیگر ذائقه‌ها برای گردشگری تغییر کرده، گردشگران اغلب تمایل دارند با استفاده از ابزارهای هوشمند مانند گوشی همراه و با اتصال به اینترنت دسترسی آسان تری به جاذبه‌ها، امکانات و خدمات گردشگری پیدا کنند. آنها می‌خواهند با استفاده از ابزارهای نوین گردشگری سنتی را تجربه کنند. گردشگر امروزی خواهان معرفی نقاط بکر، رزرو هتل‌ها، خرید و رزرو بلیت از سامانه‌های حمل و نقل، دریافت اطلاعات مقصد، مسیریابی و هواشناسی Meteorology از طریق اینترنت است. اگر برای گردشگر دیروز، ضعف و نبود خدمات در قبال بازدید از جاذبه‌های یک کشور پذیرفتنی بود، اما امروز به‌دلیل رشد گردشگری و توسعه همه جانبه خدمات اینترنتی در میان بیشتر کشورها، نبود خدمات قابل چشم پوشی نیست.

راه‌اندازی اپلیکیشن «چهارمحال و بختیاری بهشت بومگردی»

مسئولان چهارمحال و بختیاری که از دیرباز به بام ایران معروف بوده و از طبیعتی بکر، فرهنگ غنی عشایر، آداب و رسوم سنتی، صنایع دستی بی‌نظیر و دیگر ظرفیت‌های گردشگری برخوردار است در چند سال اخیر تلاش کرده‌اند با استفاده از ابزارهای نوین ارتباطی نقاط دیدنی و اغلب بکر این استان را به گردشگران معرفی کنند. در این راستا، جوانان چهارمحالی اپلیکیشینی را طراحی کرده‌اند که گردشگران بتوانند براحتی به اطلاعات مورد نیاز خود درباره استان دست پیدا کنند.

اطلاعات لازم در اختیار گردشگران قرار می‌گیرد

«بهمن عسگری سوادجانی»، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری در این خصوص در گفت‌و‌گو با «ایران» اظهار داشت: دسترسی به خدمات الکترونیک از مهم‌ترین مسائل در زمینه معرفی واحدهای بومگردی است. در این زمینه با مشارکت متخصصان اپلیکیشن «چهارمحال و بختیاری بهشت بومگردی» طراحی شده و مسافران و گردشگران می‌توانند با استفاده از آن براحتی اطلاعات لازم از جمله معرفی استان، شهرستان‌ها، موسیقی و تصاویر، اطلاعات سفر و مراکز اقامتی، نقشه راهنما، فروشگاه‌های صنایع دستی، مسیرهای گردشگری و دفاتر را در اختیار داشته باشند.وی ادامه داد: افراد علاقه‌مند با مراجعه به سایت miraschb.ir می‌توانند این اپلیکیشن را روی تلفن همراه خود نصب کنند یا با استفاده از برنامه بارکدخوان(QR) آن را دریافت و برای کسب اطلاع و بازدید از اماکن مختلف تاریخی و گردشگری چهارمحال و بختیاری استفاده کنند.

عسگری سوادجانی خاطرنشان کرد: جاذبه‌های طبیعی و زندگی عشایری برای گردشگرانی که به چهارمحال و بختیاری می‌آیند بیشترین جذابیت را دارد، از این‌رو تلاش کرده‌ایم با مشارکت جوامع عشایری گردشگران را از نزدیک با آداب و رسوم آنان آشنا کنیم.

ایجاد اقامتگاه‌های بومگردی برای توسعه اشتغال

این مقام مسئول افزود: اکثر جمعیت استان در روستاها زندگی می‌کنند و بیکاری و نداشتن درآمد ثابت از دغدغه‌های اصلی آنان است. با توجه به اینکه هراقامتگاه بومگردی می‌تواند برای 5نفر به‌طور مستقیم اشتغالزایی کند، تلاش کرده‌ایم معضل بیکاری در روستاها را با توسعه بومگردی تا حد قابل توجهی رفع کنیم. در اصل ایجاد این اقامتگاه‌ها در توسعه اشتغال و کاهش مهاجرت روستاییان به شهرها و حتی مهاجرت معکوس و بازگشت دوباره به روستاها تأثیر چشمگیری دارد. البته گردشگران نیز باید به ارزش‌ها و هنجارهای جامعه محلی احترام بگذارند تا افراد محلی مشتاق به حضور گردشگران باشند.

متقاضیان راه‌اندازی واحد‌های بومگردی حمایت می‌شوند

عسگری سواد جانی با اشاره به اینکه محدودیتی از سوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان در خصوص اخذ مجوز اقامتگاه‌های بومگردی وجود ندارد، تصریح کرد: متقاضیان طرح‌های اشتغال روستایی پس از اخذ مجوز لازم به‌منظور اعطای تسهیلات، به بانک‌های عامل معرفی خواهند شد و تا راه‌اندازی نهایی حمایت می‌شوند.

گردشگری اینترنتی ایجاد فرصت شغلی را محقق می‌کند

«مرتضی بلالی»، مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات چهارمحال و بختیاری نیز گفت: ارائه سرویس‌های مورد نیاز گردشگران، حمایت از شرکت‌های استارتاپ، تلفیق گردشگری سنتی با بهره‌گیری از فناوری اطلاعات به وسیله راه‌اندازی گردشگری اینترنتی در استان محقق می‌شود.

وی با اشاره به اینکه گردشگری اینترنتی درآمدزایی و ایجاد فرصت شغلی در استان را محقق می‌کند، افزود: در تلاش هستیم با استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان و سایر شرکت‌های فعال در این زمینه، این بستر را در استان برای پذیرش مسافر در نوروز و ایام تابستان آماده کنیم. بلالی با اشاره به 12 روستا و 25 منطقه هدف گردشگری استان که دارای مراکز تفریحی، محصولات باغی، صنایع‌دستی و... است، تصریح کرد: با استفاده از ظرفیت‌های موجود در این مناطق و بهره‌گیری از اپلیکیشن گردشگری اینترنتی، سرویس‌هایی چون معرفی اماکن تفریحی، موزه‌ها، آبشارها و سوغات این مناطق و سایر مناطق مختلف استان به مسافرانی که از این اپلیکیشن استفاده می‌کنند، ارائه می‌شود.

استفاده از چتر رایگان «وای‌فای»

وی خاطرنشان کرد: با ورود گردشگران به مرکز استان اپلیکیشن به‌صورت چتر رایگان «وای‌فای» روی گوشی هوشمند آنان نصب می‌شود و به‌دنبال آن هستیم تا با کمک اپراتورها، پیش شماره‌های سایر استان‌ها نیز هنگام وارد شدن به مرکز استان در محدوده سرویس‌های اپراتوری قرار گیرد و یک پیامک به آنان ارسال شده و از اپلیکیشن استفاده کنند.

بلالی تصریح کرد: این اپلیکیشن موقعیت مکانی گردشگر را مشخص کرده و راهنمایی خواهد کرد که از چه اماکن تفریحی، واحد‌های بومگردی، سوپرمارکت، رستوران، جایگاه سوخت‌رسانی و... استفاده کند که نزدیک‌ترین آدرس را ارائه می‌دهد.

آمادگی برای استفاده از ظرفیت شرکت‌های گردشگری

بلالی با بیان اینکه اپلیکیشن هزینه‌ای برای دستگاه‌های اجرایی ندارد و به‌صورت رایگان نصب می‌شود، خاطرنشان کرد: آمادگی داریم تا از فعالیت شرکت‌های فعال در زمینه گردشگری که هرگونه طراحی اپلیکیشن انجام می‌دهند، استفاده کنیم.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

شیما جهان بخش

کدخبر: 444073 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟