چند روزی است خبر گورخرهای ایرانی فضای رسانه ای کشور را پر کرده اند و تیتر های جنجالی زیادی به خود اختصاص داده اند. ابتدای این خبرها از جایی شروع شد که طرح زنده‌گیری و انتقال ۱۰ رأس گورخر بین پارک‌های ملی توران و کویر با شکست مواجه شد و 5 راس گورخر در این عملیات تلف شدند و 5 راس دیگر در معرض خطر جدی قرار گرفتند. جالب اینجاست که این طرح در راستای احیای این گونه نادر انجام گرفته بود!

هنوز شوک خبر تلف شدن 50 درصد از گورخرها در حین عملیات زنده گیری برطرف نشده بود که خبر دیگری در این باره همه را مجددا شوکه کرد. «گورخرهایی که زنده مانده بودند فرار Escape کردند!» خبرگزاری های معتبر زیادی این خبررا منتشر کردند و در فضای مجازی نیز سرو صدای زیادی به پا کرد. در این باره با عباسعلی دامنگیر مدیرکل سازمان حفاظت از محیط زیست استان سمنان به بحث و گفت و گو نشستیم تا از اصل ماجرا با خبر شویم.

در روز های اخیر خبرهایی مبنی بر فرار گورخر ها در شبکه های اجتماعی و خبرگزاری های مختلف پخش شد که بعدا توسط مدیر کل سازمان حفاظت محیط زیست تکذیب شد. اصل ماجرا چه بود؟

پس از انتقال این گونه ارزشمند و گذراندن مراحل نگهداری در قرنطینه، آزمایش های نهایی و اطمینان از وضعیت سلامت این گورخرها با حضور دامپزشکان سازمان محیط زیست انجام گرفت و کارشناسان برای جلوگیری از وارد شدن استرس به این گونه ارزشمند، تصمیم گرفتند که درب سایت باز گذاشته شود تا گورخرها به خواست خود از سایت خارج شوند بنابراین آنها را در مسیر مشخصی از پارک ملی رها سازی کردند که گورخرها نیز بر وفق غریزه و عادت ، مجددا به محل سایت برای تغذیه مجدد بازگشتند .

با توجه به خبرها 3 گورخرماده و 2 گورخر کم سن در بین گور خرها هستند و عملا امکان تولید مثل وجود ندارد، این مطلب گورخرهای باقی مانده را در معرض خطر قرار نمی دهد؟

با توجه به اینکه انتقال گورخرهای سایت توران به کویر مرکزی قسمتی از طرح بزرگ معرفی مجدد این گونه به پارک ملی کویر مرکزی می باشد و پس از اجرای فازهای بعدی آن ( انتقال گورخرهای یزد ، کرمان و فارس به کویر مرکزی ) توسط سازمان متبوع، ترکیب جنسی و حتی سنی این گونه نیز رعایت و جمعیت پویایی از این گونه را در پارک ملی کویر مرکزی شاهد خواهیم بود .

در راستای احیای گورخر ایرانی در کویر ملی، چه برنامه هایی در دست اقدام است؟

به طور کلی پس از تصویب سازمان متبوع و انتقال گورخرهای سایت های توران ، یزد ، کرمان و فارس به پارک ملی کویر مرکزی و گذراندن مراحل نگهداری در قرنطینه، آزمایش های نهایی و اطمینان از وضعیت سلامت این گورخرها و تکثیر و پرورش آنها با حضور دامپزشکان سازمان محیط زیست نسبت به رهاسازی این گونه در داخل پارک ملی کویر و پایش مداوم آنها اقدام خواهد شد .

چند گور خر ایرانی در استان سمنان وجود دارد؟ برای حفاظت و جلوگیری از تلف شدن سایر این جانوران چه تدابیری اندیشیده شده است؟

بیش از 220 راس گورخر وحشی در پارک ملی توران وجود دارد که رشد کمی و کیفی آنها با وجود شرایط خشک سالی و تمهیدات اندیشیده شده از سوی محیط زیست مطلوب ارزیابی می شود و در این راستا تدابیری همچون حفاظت و پایش زیستگاه ها و زیستمندان ، ساخت آبشخورها و تامین منابع آبی آنها ، پاسگاه های محیط بانی جدید و نیروهای مورد نیاز ، خرید خودرو وتجهیزات پایش و لوازم و امکانات فردی و جمعی برای محیط بانان و تجهیز آنها ، توانمند سازی جوامع بومی و محلی و تنویر افکار عمومی به ویژه بومیان منطقه و... از مهمترین اقدامات جهت حفاظت از تنوع زیستی استان و این گونه با ارزش بوده است.

باتوجه به توضیحات مدیرکل سازمان حفاظت از محیط زیست، شایعات در باره فرار گورخرها صحت ندارد و صرفا آزادسازی این گونه جانوری انجام گرفته است و پنج گورخر باقی مانده ظاهرا تحت حفاظت هستند، ولی کماکان این نگرانی برای دوست داران حیات وحش وجود دارد که در این عملیات های آزاد سازی، گورخرها به خطر نیفتند.

درمجموع این گونه جانوری در معرض انقراض دارای چالش های زیادی برای زندگی در پارک ملی کویر مرکزی است و احیا کردن مجدد این گونه جانوری در این پارک مستلزم برنامه ریزی و کار دقیق از سمت مسئولین ذی ربط است.

یکی از مهمترین این چالش ها نبود گور خر نر در این پارک است که قرار است در آینده نزدیک از توران، یزد، کرمان، و استان فارس گورخر هایی به این پارک ارسال شود. امید است که در زنده گیری و جابه جایی این گونه جانوری ارزشمند و در معرض انقراض دقت بیشتری به عمل آید تا دیگر شاهد خبرهای دردناکی مثل تلف شدن گورخران در عملیات زنده گیری نباشیم!اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 435521 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟