ریتالین دارویی است که توسط نوجوانان و جوانان (محصلین و دانشجویان) در شب‌­های امتحان و بطور عمده برای بهبود تمرکز و کاهش خواب مورد استفاده قرار می‌گیرد. گزارشاتی وجود دارد که فروش این دارو در دوره‌های برگزاری امتحانات تا 50% افزایش می‌یابد.

یکی از علل شیوع قابل توجه مصرف این دارو عدم اطلاع از عوارض جانبی آن است، عوارضی از قبیل تهوع و استفراغ، بی اشتهایی، بی‌خوابی، افزایش اضطراب، احساس سرگیجه و سردرد، خارش و جوش‌های پوست و در مواردی بروز حالت‌های روان پریشی است.

عوارض مصرف طولانی مدت ریتالین یا مقدار زیاد و خود سرانه آن می‌تواند از این هم خطرناک تر باشد و حتی موجب مرگ در نوجوانان و جوانان می‌شود.

ریتالین در موارد مصرف خودسرانه، پتانسیل بالای اعتیاد آوری دارد و این نوع مصرف با شرایطی که این دارو توسط پزشک Doctor (روانپزشک) برای درمان اختلال بیش فعالی و کم توجهی در کودکان و نوجوانا بکار می‌رود، متفاوت است و مصرف ریتالین در درمان این اختلال باعث اعتیاد نمی‌شود.

مطالعات نشان می‌دهد که مصرف همزمان ریتالین با الکل می‌تواند عوارض جانبی ناشی از مصرف آن را بطور قابل توجهی افزایش دهد و شانس مرگ ناشی از مصرف آنرا افزایش می‌دهد.

فروش ریتالین برای درمان اختلال بیش فعالی و کم توجهی و بطور کلی مصارف پزشکی، با نسخه پزشک استو معمولاً در داروخانه‌های منتخب و با تشکیل پرونده برای بیمار صورت می‌پذیرد ولی متاسفانه همچون بعضی از داروهای دیگر که قابلیت سوء مصرف دارند از تعداد معدودی داروخانه‌ها نشت می‌کند و به ویژه در فصول برگزاری امتحانات به دلیل افزایش تقاضا در دسترس نوجوانان و جوانان قرار می‌گیرد.

یک مطالعه در کشور آمریکا بر روی دانشجویان کالج نشان داد که 29% آنهایی که مصاحبه شدند، سابقه مصرف ریتالین داشتند. در یک مطالعه طولی در یک دوره چهار ساله مشخص شد که شیوع سالیانه مصرف آمفتامین در دانش آموزان پایه‌های هشتم، دهم و دوازدهم به ترتیب 2.7، 4.3 و 4.5 گزارش شده است. در همین دوره شیوع یکساله در دانشجویان حدود 5درصد گزارش شد.

مطالعات در داخل کشور نشان می­‌دهد مصرف «ریتالین» در دانشجویان بعد از الکل، مواد خانواده حشیش، تریاک و ترامادولرتبه پنجم را به خود اختصاص می­‌دهد.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

نقشه برای تصاحب دختر ایرانی در حجله شیخ نشین میلیاردر + جزئیات

فیلم لحظه به لحظه قتل/ وحید مرادی چطور در مهمانی حسین دست به چاقو شد؟

مرد بی رحم به نازنین دختر 13 ساله دوست صمیمی اش هم رحم نکرد! / او به شلاق و تبعید محکوم شد

شراره 25 ساله پسرهای نوجوان را عاشق خودش می کرد!

وحشت از فرار 3 مرد خطرناک از زندان + عکس

فوری / پلیس تهران حساب بانکی ۴ هنرپیشه و فوتبالیست معروف را مسدود کرد

این زن تهرانی را می شناسید؟ / او تلفن مخفی داشته و حالا شوهر و 3 دخترش چشم انتظار او هستند + عکس

عکسی که ازدواج بازیگر زن ایرانی لو داد + عکس

فرزند مجری معروف تلویزیون به دنیا آمد+عکس

نقشه کثیف پسر جوان برای مادر دوست صمیمی اش

دکتر بی رحم بچه‌اش را در شکم زنش کشت + عکس

تاجر عصبانی با خودرو وارد رستوران شد +عکس

راز 8 ساله یک زن که هنگام ماموریت شوهرش زایمان کرد / رویا آزمایش هم داد ولی شوهرش قبول نکرد + عکس

کدخبر: 382356 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟