شیوه عجیب گردشگران ایرانی در خارج و داخل کشور

تا چند دهه پیش، گردشگرانی که با اهداف کاری، آموزشی، پزشکی و درمانی و هر دلیل دیگری بجز تفریح سفر می کردند، به جنبه های اکتشافی و مفرح آن کمتر اهمیت می دادند یا آن را کنار می گذاشتند، اما این روند امروزه دگرگون شده است و هر گردشگری با هر هدفی که سفر می کند، سعی دارد از جنبه های تفریحی و شگفت انگیز اکتشافی آن غافل نشود.

مهم ترین بخش سفر شاید اکتشاف و شناخت تازه هاست که از بخش های مختلفی تشکیل شده و همگی به یک چیز ختم می شود؛ شناخت مقصد سفر به تمام معنا. این کشف و شهود از دیدن جاذبه های تاریخی و طبیعی گرفته تا آشنایی با آداب و رسوم و فرهنگ مردمان مختلف، سرشار از هیجان و لذت وصف ناشدنی است. آشنایی با انواع خوراک ها و فرهنگ غذایی ملل مختلف، یکی از راه های مهم شناخت سایر جوامع و برقراری ارتباط مستقیم با فرهنگ آنهاست، اما متاسفانه همچون سایر جنبه های زندگی، ایرانیان چه به عنوان گردشگر و چه به عنوان میزبان، همچنان از تحولاتی که در دنیای گردشگری روی داده است، عقب هستند.

گردشگر ایرانی همچنان در سفرهای مختلف داخلی و خارجی بسیار محدود و کلیشه ای عمل می کند، به این نحو که در طول سفر تنها به فعالیت های محدودی چون بازدید از اماکن گردشگری و تفریحی و حضور در مراکز خرید می پردازد و عملا از ارتباط با جامعه محلی و شناخت آن، خود را دور نگه می دارد. این موضوع را براحتی می توان در بازخورد سفر گردشگران ایرانی که شامل خاطرات سفر و به اشتراک گذاری آنها در شبکه های اجتماعی است، مشاهده کرد. بندرت دیده شده که یک گردشگر ایرانی بازگشته از سفر مثلا چین عکسی از یک غذای محلی به اشتراک بگذارد یا خاطره ای از خوراک های بومی تعریف کند. متاسفانه گردشگران ایرانی چه در سفرهای داخلی و چه در سفرهای خارجی، علاقه شدیدی به مصرف غذاهای آماده یا همان فست فود دارند.

در تحلیل این رفتار شاید محافظه کار بودن گردشگر ایرانی و عدم کنجکاوی لازم برای اکتشاف در طول سفر بهترین توجیه باشد، اما جدا از این مساله باید بپذیریم که در پدیده سفر، ما هنوز رشد و توسعه ای را که نیاز است، نداشته ایم و در این زمینه از سایر کشورها عقب مانده ایم. این موضوع را در سایر الگوهای رفتاری گردشگران ایرانی می توان دید. با یک پژوهش ساده در آمارهای جهانی می توان دریافت، میزان علاقه مندی گردشگر ایرانی به اقامت در خانه های بومی، چشیدن خوراک های محلی، شرکت در مراسم مختلف سنتی سایر اقوام و بسیاری فعالیت های مشابه بسیار کمتر از گردشگران سایر کشورها خاصه گردشگران اروپایی است. با وجود این که ایرانیان هنگام مواجهه با گردشگران خارجی بسیار سخاوتمندانه رفتار کرده و آنها را بعضا به خانه خود برده و علاقه دارند غذاهای ایرانی و فرهنگشان را به آنها بشناسانند، خود علاقه زیادی برای شناخت فرهنگ سایر ملل ندارند و ترجیح می دهند ساده ترین و کم هزینه ترین راه را برگزینند که استفاده از فست فودهاست.

هم اکنون رستوران های داخل به دو بخش سنتی و فست فود تبدیل شده اند که با توجه به نبود تنوع در رستوران های سنتی و وجود چند غذای محدود چون کباب کوبیده و جوجه کباب از یک طرف و ارزانی نسبی فست فودها و خوشمزه تر بودنشان به سبب چربی و نمک بالا از طرف دیگر، گرایش اکثریت به سمت فست فودهاست. یکی از بهترین راه های تغییر این رفتار، ایجاد تحول و دگرگونی در گردشگری داخلی و توجه بیشتر به خوراک های بومی است که با توجه به وسعت ایران و تنوع بی نظیر قومی کار بسیار ساده ای است. با گنجاندن خوراک های بومی هر منطقه در منوی رستوران ها و اغذیه فروشی های آن محل و ارائه آنها به صورت میز بوفه یا ولکام (ارائه رایگان غذا در اندازه بسیار کم برای چشیدن مزه آن) می توان گردشگران را ترغیب کرد، آرام آرام به خوراک های بومی نیز به عنوان بخش مهمی از لذت سفر و کشف تازه ها نگاه کنند. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 289978 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟