چمران سوتی 7 خط قالیباف را گرفت

محمدباقر قالیباف، شهردار تهران در مناظره انتخاباتی اردیبهشت‌ماه وقتی همراه با کاندیداهای اصلاح‌طلب ریاست‌جمهوری پشت دوربین رسانه ملی قرار گرفت، گفت که شهرداری تهران در ١٢‌سال گذشته هشت خط مترو در تهران ساخته است. بعد از آن، او و بعضی معاونانش به ویژه معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران هم این موضوع را تکرار کردند و دیروز هم یک‌بار دیگر درباره آن حرف زده شد. محمدباقر قالیباف که از چند روز قبل شایعه استعفایش در محافل خبری پیچیده بود، یک برنامه بازدید از خط ٦ مترو تهران برگزار کرد و در همان جا باز هم پاسخ منتقدان خود را داد؛ منتقدانی که می‌گویند شهرداری فقط پل Bridge و بزرگراه ساخته است. شهردار تهران در پاسخ به این حرف‌ها گفته است: «شهر تهران باید هشت خط مترو می‌داشت که درحال حاضر هر هشت خط ساخته شده اما زمانی که ما وارد شهرداری شدیم، تهران تنها ۷۰ کیلومتر مترو داشت که در این دوره به ۳۰۰ کیلومتر رسیده است.» او که در یکی، دو ماه گذشته چندین پروژه شهری را «تمام» یا « ناتمام» به بهره‌برداری رسانده است، حالا هم از افتتاح خطی خبر می‌دهد که ادامه خط یک تهران است اما از سوی مسئولان شهرداری خط هشت نام گرفته است. این خط ادامه خط یک است که از ایستگاه شاهد با طول ٢٧ کیلومتر به فرودگاه امام(ره) می‌رسد. چند روز پیش محمد احمدی ‌بافنده، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران هم گفت که در روزهای آینده چند ایستگاه مترو ازجمله ایستگاه فرودگاه امام‌خمینی(ره) در خط هفت مترو تهران افتتاح می‌شود: «کارها در این‌باره درحال حاضر آماده است و اندکی نیازمند اقدامات جزیی در خط است و با افتتاح این ایستگاه، خط هشت که حدفاصل فرودگاه تا شهرآفتاب است نیز تا حدی تکمیل می‌شود.»

به گفته احمدی بافنده: «با افتتاح خط هشت، جمعیتی که در شهرک‌های اطراف تهران در مسیر جنوب واقع شده‌اند و مشغول به کار هستند و همچنین ساکنان شهرستان‌های اسلامشهر، واوان، رباط‌کریم، نسیم‌شهر و حتی دانشجویان دانشگاه پرند می‌توانند از این خط استفاده کنند.»

اواسط تیرماه که معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در صحن شورا گزارش وضعیت خطوط مترو تهران را اعلام کرد، محسن سرخو، رئیس کمیته حمل‌ونقل شورا برخی از ادعاها را رد کرد و گفت که ‌نامگذاری خط هشت اشتباه است: «براساس برنامه پنج‌ساله این خط هشت نیست و توسعه خط یک است که ادامه آن به شهر پرند می‌رود و خط هشت خط دیگری است.»

اما از طرف دیگر مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران به حرف‌های شهردار تهران واکنش نشان داد. او در حاشیه نشست خبری خود گفت که بی‌خود نام این خط را خط هشت گذاشتند و البته آن خط اشرفی اصفهانی هم خط هشت مترو تهران نیست: «ما با خط مترو کرج برای تهران تنها هفت خط مترو داشتیم. اصلا این خط درون‌شهری نیست که جزو خطوط تهران باشد. این خط برون‌شهری است، از روی زمین می‌گذرد و تونل هم ندارد.» چمران می‌گوید که این خط از تعهدات دولت است و تابه‌حال هم ٢٠٠ میلیارد تومان برای آن هزینه به شهرداری پرداخت شده است.

ابوالفضل قناعتی، عضو کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران هم درباره حرف‌های محمدباقر قالیباف  می‌گوید که اگر آقای قالیباف گفته که خطی که به سمت فرودگاه امام(ره) می‌رود خط هشت است، این گفته درست نیست چون خط هشت، خط فرودگاه امام(ره) نیست: «در زمان آقای احمدی‌نژاد ادامه خط یک که خطی برون‌شهری است از سوی دولت به شهرداری سپرده شد که باید با تأمین بودجه ٤٠٠ میلیارد تومانی تکمیل شود.» او می‌گوید که خط هشت مترو تهران در شورایعالی ترافیک تصویب شده که در طرح جامع هم دیده شده است اما هنوز بررسی‌های آن تمام نشده است.

خط هشت و ٩ تهران، دو خطی است که به منظور احداث منوریل از‌ سال ٨٧ به بعد از سوی شورایعالی ترافیک متوقف مانده است. جالب اینکه خرداد ‌سال قبل هم جعفر تشکری ‌هاشمی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک به نیاز تهران به دو خط دیگر اشاره کرد: «خطوط مترو فعلی برای تهران کافی نیست و علاوه بر خطوط پیش‌بینی شده فعلی به دو خط مترو دیگر در شهر تهران نیازمندیم که در بازنگری طرح جامع ترافیک پیش‌بینی شده است.» او درباره نیاز شهر تهران به خطوط مترو تکمیلی توضیح داد: «در اوایل دهه ۸۰ توسط توسط مشاوران خارجی و داخلی هشت خط مترو درون‌شهری و ۴ خط حومه‌ای برای تهران پیش‌بینی و طراحی شد که سند بالادستی طراحی مترو تلقی می‌شود. درحال حاضر هفت خط از این خطوط پیش‌بینی شده درحال تکمیل شدن است و به جز خط هشت بقیه خطوط اجرایی یا در مراحل تکمیل شدن قرار دارد.» تشکری ‌هاشمی در حرف‌های خود به تکمیل خطوط حومه‌ای که حالا از طرف آقای شهردار با عنوان خط هشت مطرح است هم اشاره کرد: «خط تهران و کرج درحال حاضر تکمیل شده و با تکمیل ایستگاه فرودگاه امام‌خمینی(ره) خط پرند تکمیل می‌شود.»

شورای ناتمام

دیروز اعضای شورای شهر تهران با شوک پایان شورای پنجم مواجه شدند و مهدی چمران که در اعلام پایان کار شورا عجله داشت گفت که شورای شهر جلسه رسمی و مصوبه دیگری نخواهد داشت. حالا البته بعضی از اعضای شورا مثل حبیب کاشانی یا علیرضا دبیر درحال تخلیه دفتر کار خود در شورا هستند اما از گوشه‌ وکنار خبر می‌رسد تا زمانی که مصوبه شورای نگهبان از سوی دولت ابلاغ نشود، مصوبه رسمیت ندارد و احتمالا شورای شهر تا ٢٤ مردادماه جلسه خواهد داشت. رئیس شورای شهر دیروز اما در حاشیه نشست خبری خود در این‌باره به «شهروند» توضیح داد که چون متن مصوبه را ندیده است، هنوز هم نمی‌داند که آیا شورا می‌تواند مصوبه داشته باشد یا نه؟ البته طبق متن مصوبه قبلی پس از تصویب قانون Law توسط شورای نگهبان جلسات شورای شهر تمام است و مصوبه هم نمی‌تواند داشته باشد: «با وجود این، یکشنبه و سه‌شنبه جلسه داریم و احتمالا طرح‌های عقب‌مانده را به بررسی می‌گذاریم.»برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 289891 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟