زنی 53 ساله‌ام و همسرم 57 سال دارد. زندگی ما از هر نظر خوب و عالی است و هر دوی ما راضی هستیم و یکدیگر را به خوبی درک می کنیم؛ ولی مسئله ای که آزارم می دهد این است که همسرم در مقابل هر درخواست و پیشنهادی، اولین واکنشی که نشان می دهد، پاسخ منفی است.

تنها وقتی فرصت ها از دستمان می رود یا هزینه هایی را انجام داده ایم و ... ممکن است نظرش تغییر کند و به این نتیجه برسد که باید با آن مسئله موافقت می کرد. برای هر موضوعی باید با هم بحث زیادی بکنیم و من انرژی زیادی صرف کنم تا موافقت کند. برای هر کاری استدلال های خودش را دارد و زیر بار نمی رود.

سلام و روز بخیر، بسیار خوشحالم از این که توصیف زندگی خود را با جمله های مثبت شروع کردید و این نشان دهنده طرز تفکر مثبت شماست. در ابتدا این نکته را ذکر می کنم که ما باید همسرمان را همان گونه که هست بپذیریم و برای این که خواسته های ما را قبول کند، باید به خواسته های او احترام بگذاریم.

به گونه ای دیگر درخواست کنید

وقتی همسرتان در پاسخ به درخواست شما در اولین قدم، پاسخ منفی می دهد، بهتر است به گونه ای دیگر درخواست خود را مطرح کنید؛ مثلا درباره کارهایی که برای انجام آن فرصت دارید، می توانید بگویید: خواسته ای از شما دارم و می خواهم که تا فردا درباره آن فکر کنی و به سرعت پاسخ ندهی. با این کار مقاومت فرد شکسته می شود و زمان کافی برای پاسخ دهی دارد. گاهی خود فرد هم نمی داند چرا در مرحله اول مخالفت کرده است و هنوز هم درباره آن شک و تردید دارد ولی چون پاسخ اولیه اش منفی بوده، بر آن پافشاری می کند و توانایی تغییر نظرش را ندارد،اگر از این روش استفاده کنید، به او فرصت می دهید درباره آن مسئله به طور منطقی فکر کند و از گرفتن تصمیم های ناگهانی جلوگیری می شود.

لجبازی؟ نه!

اگر همسرتان در مقابل درخواست شما به اصطلاح لجبازی می کند، بهتر است در مقابل، شما لجبازی نکنید و به جای پا فشاری با کمی صبر حرف خودتان را بیان کنید و حتی گاهی اوقات با گذشت یک ساعت ممکن است نظر فرد درباره آن موضوع عوض شود.

حواستان به زمان مناسب باشد

زمان مناسبی را برای بیان خواسته هایتان انتخاب کنید. همان‌طور که می دانید موضوعات مهم، نیازمند توجه است. انتخاب زمان هایی که همسرتان به شما توجه نمی کند، مانند زمان های که تلویزیون نگاه می کند یا در گیری های ذهنی دارد، مناسب نیست.

تلاش کنید عواملی را که باعث حواس پرتی می شود، از بین ببرید؛ برای مثال درموقعیت های آشپزی، حضور بچه ها، تماشای تلویزیون و رانندگی که باعث ایجاد حواس پرتی و در نهایت ایجاد برانگیختگی و ناراحتی در طرفین می شود، خواسته هایتان را مطرح نکنید.

با گرسنگی و تشنگی درخواست نکنید!

به شرایط فیزیکی خود و همسرتان توجه کنید. یادتان باشد درخواست خود را در زمان هایی که خود یا همسرتان گرسنه، تشنه، خسته یا بیمار هستید، مطرح نکنید، چون این موارد تاثیر به سزایی روی هیجان ها و حفظ توجه دارد. بنابراین زمانی را انتخاب کنید که هیچ کدام از طرفین خسته نیستید و مشغولیت ذهنی ندارید. مکان راحتی را انتخاب کنید، بنشینید و نفس عمیقی بکشید و قبل از هر صحبتی به هم لبخند بزنید. امیدوارم موفق باشید.

بهترین قیمت های اجاره و فروش مسکن را اینجا ببینید / مشاوره رایگان

نجمه عابدی شرق دانشجوی دکترای روانشناسی بالینی در انستیتو روان‌پزشکی

کدخبر: 288509 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟