7 هزار عمل جراحی چاقی در ایران / چاقی و بیماری های مرگبار

احمدرضا سروش رئیس بیمارستان شریعتی در نشست خبری سمینار تازه های چاقی و دیابت که صبح امروز در این بیمارستان برگزار شد گفت: رسالت مرکز تحقیقات غدد معرفی تازه‌های روش‌های درمانی در حوزه چاقی است و در این سمینار تازه‌های چاقی و درمان‌های مختلف آن مطرح می‌شود و پزشکان عمومی، طب ورزش و کارشناسان پرستاری در این همایش هستند.

وی بیان کرد: تغییر سبک زندگی و نوع تغذیه باعث شده در دنیا چاقی افزایش پیدا کند به طوری که ۲۳۰ عمل جراحی چاقی در دنیا انجام شده و منحنی رشد جراحی چاقی در دنیا شیوع پیدا کرده است.

رئیس بیمارستان شریعتی ادامه داد: چاقی عوارض زیادی بر بدن دارد و متاسفانه ۴۰ درصد از مرگ و میرها با چاقی ارتباط دارند و افراد چاق دچار بیماری‌های مختلفی هستند.

وی افزود: افراد چاق بیشتر در معرض افسردگی هستند و متاسفانه ۱۶ درصد کودکان و ۴۲ درصد نوجوانان دچار چاقی هستند، همچنین ۳۰ درصد زنان و ۱۵ درصد مردان مبتلا به چاقی هستند.

سروش اظهار کرد: سالانه ۵۰۰ هزار نفر در دنیا بر اثر بیماری های ناشی از چاقی جراحی می‌شوند و بیماری‌های مغزی در افراد چاق افزایش داشته که متاسفانه مصرف کم سبزیجات، چاقی، فشار خون، مصرف فست فود جز عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر هستند.

وی با بیان اینکه اولین دوره آموزش رسمی چاقی در کشور انجام می‌شود، عنوان کرد: در ایران بیش از ۷ هزار جراحی به خاطر چاقی انجام می‌شود و مراقبت‌های پیشگیرانه و مسائل گوناگون در این سمینار پرداخته می‌شود.

رئیس بیمارستان شریعتی ادامه داد: با برنامه ریزی درست و فرهنگ سازی می‌توان جلوی بسیاری از بیماری‌های غیرواگیر که بر اثر چاقی به وجود می‌آیند به خوبی و طی دوره زمانی گرفت و برای این کار باید برنامه ریزی خوبی صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه باید از برنامه‌های ورزشی و تحرکات بدنی استقبال کرد، افزود: متاسفانه در عمل‌های جراحی مربوط به چاقی درآمد زیادی وجود دارد و افراد سودجو از بیماران هزینه های بسیاری دریافت می‌کنند.

سروش با بیان اینکه متاسفانه خوردن به مساله‌ای برای تشویق و تفریح خانواده‌ها تبدیل شده، تصریح کرد: عمل‌های جراحی باعث لاغری افراد و ماندگاری وزنشان می‌شود، اما متابولیسم و فیزیک بدن تغییر می‌کند و بهتر است افراد با انجام تحرک‌های بدنی جلوی چاقی و بیماری‌های ناشی از آن را بگیرد، زیرا درمان آن و جراحی این عارضه بسیار گران قیمت بوده و مبلغ آن در حدود ۱۰ تا ۳۰ میلیون تومان است.

دغدغه شان درمان و سلامت مردم باشد اما متاسفانه در این حوزه همه وارد شده اند و همانطور که دیده می شود در ماهواره و خیلی جاهای دیگر از این نیاز مردم برای سالم شدن و ارتقای سلامت و این حسی که مردم دوست دارند که بدون زحمت کمتری بهتر شود افراد سودجو دارند سو استفاده می کنند و ما موظف هستیم به عنوان یک مرکز علمی وظیفه مان را درست عمل کینم و روش ها و راه کارهای درست به مردم ارائه دهیم تا سطح دانش مردم بیشتر شود.

دکتر سروش درمورد دم نوش های گیاهی لاغری که از سوی وزارت بهداشت مورد تایید قرار گرفته است گفت: نگاه ما نگاه علمی است و اگر کسی ادعا می کند که یک روش اثربخشی دارد باید این روش به صورت علمی مورد مطالعه قرار گیرد ، هر روش و مطالعه ای که درست انجام شده باشد و نتایج درست و قابل تکرار باشد ما از آن استقبال می کنیم، چون هدف ما ارتقا سلامت جامعه است، اگر کسی مطالعه ای کرده که دم نوش، گیاه یا روشی در مدت زمان اثرگذاری مثبت و با مستندات است و در یک مرکز علمی مورد اثبات قرار گرفته باشد ما از آن استقبال می کنیم. قضاوت Judgment ما به مستندات علمی است پس نه موضوعی را رد و نه تایید می کنیم.

دکتر عبدالرضا نوروزی متخصص تغذیه و عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و دبیر اجرایی سمینار تازه‌های چاقی و دیابت گفت: هدف از برگزاری این سمینار این است که برنامه بین‌المللی آموزش چاقی را برای متخصصین راه‌اندازی کنیم. این گونه سمینارها چند سال است که در اروپا توسط انجمن چاقی برگزار می‌شود، اما این کار برای اولین بار در کشور ما در حال انجام است.

دبیر اجرایی سمینار تازه‌های چاقی و دیابت افزود: هدف دوم از برگزاری این سمینار این است که یک ارتباط بین تصمیم‌گیران و مردم به وجود آید، زیرا همیشه می‌گوییم چاقی بد است، اما بیمه‌ها چاقی را به عنوان درمان در نظر نمی‌گیرند.

نوروزی گفت: هم‌اکنون در کشور ما ویزیت، دارو و درمان چاقی آزاد حساب می‌شود و فردی که اقدام به درمان چاقی و گرفتن رژیم غذایی سالم کند، باید برای یک دوره پنج ماهه 800 تا یک میلیون تومان پول خرج کند. این پول شامل رژیم‌های کاهش وزن، دارو، ویزیت و آنالیز می‌شود. حتی برای درمان چاقی، بیمارستان‌های دولتی پول را به صورت نقداً دریافت می‌کنند.

این متخصص تغذیه اضافه کرد: مؤسسه‌ای در دنیا وجود دارد که بیماری‌ها را طبقه‌بندی می‌ کند و این مؤسسه هر 10سال یک بار کتابی را منتشر کرده و بیماری‌های مهم را در آن نام می‌برند. از سال 2012 چاقی به عنوان یک بیماری محسوب شده اما ما تنها کشوری هستیم که درمان چاقی شامل خدمات درمان پوشش بیمه‌ای نمی‌شود.

وی گفت: مهم ترین علت چاقی در کشور ما به هم خوردن تعادل دریافت کالری و فعالیت بدنی است، یعنی هم‌اکنون مردم غذاهای پرکالری را مصرف می‌کنند، اما فعالیت بدنی کمی دارند.

دکتر نوروزی گفت: دو نکته درمورد دم نوش هایی که از سوی وزارت بهداشت مورد تایید قرار گرفته اند وجود دارد ، یک اینکه این دم نوش ها اثر دارویی برای کاهش وزن نیست و تنها به عنوان یک مواد غذایی که می تواند در بهبود سلامت کمک کند بنا بر این مجوز آنها به عنوان دارو برای کاهش وزن نیست.

وی افزود: یکی از مشکلاتی که ما در داروهای غیرمجاز در زمینه چاقی داریم این است که خیلی از آنها به عنوان داروهای چاقی معرفی می شوند درحالیکه این داروها گیاهی نیستند و با اضافه کردن گیاه و رنگ سبز قصد نشان دادن گیاهی بودن دارو را دارند در صورتی که این ها داروهای شیمیایی بسیار مضر هستند که در تو باشگاه بدنسازی و آرایشگاه زنانه معرفی می شود.

یکسری از این داروها که معرفی می شود حاوی ماده ای به نام دی ای پی است که این ماده چربی سوز قوی است اما عوارض بسیار زیادی دارد.

دکتر بهروزی ادامه داد: داروهای دیگری وجود دارد که بیشتر در شبکه های ماهواره ای تبیلیغات می شود که همان داروهای افزایش ادار است که این امر باعث می شود فرد با استفاده از آن بعد از مدتی شاید 4 کیلو کم کند اما این کاهش وزن به خاطر کم شدن آب بدن است که همین باعث ابتلا به بیماری های مختلف کلیوی و... می شود و پس از قطع این دارو وزن بهحالت قبل برمی گردد.

وی گفت: فردی که در ایران اقدام به گرفتن رژیم غذایی کند، باید برای یک دوره ۵ ماهه یک میلیون تومان هزینه در نظر بگیرد.

دکتر بهروزی افزود: در بررسی های علمی انجام شده در بزرگسالان کشور ایران عضو کشورهایی است که شیوع چاقی در این سنین کم است و چاق به عنوان چاق ترین کشور شناخته شده است اما نکته مهم این است که 19 درصد از دختران و پسران در ایران چاق هستند و 34 درصد از کودکان تهران چاق می باشند که این یک زنگ خطر برای آینده است که به اصلاح به آن بمب ساعتی افزایش چاقی در ایران می گویند.

۶۳ درصد زنان ایرانی چاق هستند/ یزد رکوردار دیابت در کشور

دکتر شیرین حسنی رنجبر فوق‌تخصص غدد و معاون پژوهشی مرکز تحقیقات چاقی گفت: در سمینار تازه‌های چاقی و دیابت در ارتباط با بیماری چاقی و عوارضی که می‌تواند ایجاد کند، بحث می‌شود. چاقی یک بیماری متابولیک است که با تجمع بیش از حد چربی بیماری‌هایی همچون دیابت،‌ انواع سرطان، بیماری‌های کلیوی و مشکلات تنفسی را ایجاد می‌کند.

وی افزود: عوامل محیطی، ژنتیک و غدد درون‌ ریز موجب چاقی در افراد می‌شود اما مهم‌ ترین علت به وجود آمدن چاقی، مسائل محیطی است. یعنی زمانی که فردی رژیم غذایی پرکالری دریافت می‌کند اما به همان میزان تحرک و فعالیت بدنی ندارد،باعث اضافه‌ وزن در فرد می‌شود.

دکتر رنجبر ادامه داد: عوامل ژنتیک و مسائلی همچون غدد درون‌ریز، مشکلات هیپوتالاموس، مشکلات کلیوی می‌تواند موجب اضافه وزن در افراد شود.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات چاقی ادامه داد: هم‌اکنون 500 تا 700 میلیون نفر در دنیا مبتلا به چاقی هستند و در ایران نیز چاقی در بین مردم 50 درصد و در بین زنان 63 درصد است.

وی در خصوص تفاوت چاقی و اضافه‌وزن گفت: برای محاسبه چاقی و اضافه‌ وزن باید وزن هر فرد را تقسیم بر قد کرد و قد را به توان 2 رساند. اگر عدد به‌دست‌آمده بالای 25 بود، فرد به اضافه‌وزن مبتلاست و اگر این عدد بالای 30 بود، فرد چاق محسوب می‌شود. به عبارت دیگر اضافه‌وزن خفیف‌تر از چاقی است.

رنجبر افزود: مطالعات نشان داده که در استان‌های شمالی کشور،‌ افراد بیشتر به اضافه وزن و چاقی دچار هستند و استان‌های جنوب شرقی چاقی شیوع کمتری دارد. از آنجا که چاقی باعث بیماری دیابت می‌شود، بسیار مورد اهمیت است. هم‌اکنون دیابت بین 6 تا هشت درصد در کشور شیوع دارد و شیوع آن در استان یزد بسیار بالاست. 80 درصد افراد دیابتی چاق هستند به همین دلیل برای درمان دیابت، باید چاقی را درمان کرد.

بنا به این گزارش، سمینار چاقی و دیابت قرار است از روز 21 الی 22 مرداد ماه در مرکز همایش های امام خمینی (ره) مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره) برگزار شود.بهترین قیمت های اجاره و فروش مسکن را اینجا ببینید / مشاوره رایگان

کدخبر: 288316 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟