چند توصیه برای انتخاب یک مدرسه‌ خوب

قانون کلی درباره معیارهای انتخاب مدرسه‌ خوب وجود ندارد؛ چراکه سطح انتظار والدین، سطح فرهنگی، میزان بهره هوشی دانش ‌آموز، عوامل مالی، حساسیت یا حساس نبودن والدین و دانش ‌آموز و ... همگی در انتخاب مدرسه نقش دارند. بنابراین معیارهای این انتخاب در بین والدین متفاوت است. ممکن است برای برخی فضای آموزشی مدرسه مهم باشد و برای والدین دیگر، شیوه‌ مدیریت یا تعدد برنامه‌ های فوق برنامه یا مسافت. این معیارها باتوجه به مقاطع تحصیلی مختلف و نیازهای دانش ‌آموزان نیز متفاوت است.

معیارهای انتخاب مدرسه مطلوب

در ادامه به چند مورد از مهم ‌ترین این معیارها اشاره می‌کنم.

* مدیر مدرسه: حضور یک مدیر توانمند، منظم و فعال، نقش مهمی در موفقیت مدارس دارد. این امر به ویژه در مقاطع بالاتر نقش پررنگ تری به خود می‌ گیرد. یک مدیر ایده آل همواره باید در دسترس و با اولیا، معلمان و دانش‌آموزان ارتباط دوستانه‌ای داشته باشد.

* معلم: معلم باانگیزه و توانا در ایجاد علاقه در دانش آموزان و موفقیت آن‌ها نقش بسزایی دارد. برخورد و رفتار نامناسب معلم می‌تواند یک دانش‌آموز را از مدرسه یا درس خاصی بیزار کند یا برعکس، طرز برخورد او، دانش آموز را به درس علاقه‌مند و راغب کند.

* نزدیک بودن به محل سکونت: دور بودن مدرسه باعث می شود دانش آموز وقت بیشتری را در رفت و آمد بگذراند، خسته شود و زمان مفید مطالعه اش به استراحت بگذرد.

* فضا و امکانات آموزشی: امکانات آموزشی در حد بسیار متنوع و بسیار شیک، ملاکی بر خوب بودن مدارس نیست. فضای فیزیکی مدرسه باید تمیز و ایمن باشد. وجود یک فضای مناسب برای تحرک و فعالیت های مختلف ورزشی ضرورت دارد، همچنین وجود امکانات آموزشی (نظیر آزمایشگاه، کتابخانه و...) در حد معقول و متناسب با استانداردها الزامی است.

* فعالیت های فوق برنامه: مدارسی که برنامه های سنگین و فشرده ای برای دانش آموزان خود در نظر می گیرند، در طولانی مدت باعث کاهش کارایی آن ها می شوند چراکه خستگی آن ها را به دنبال دارد. ناگفته نماند برگزاری کلاس های فوق برنامه در حد متعادل مقبول است و موجب پیشبرد برنامه های درسی دانش آموزان می شود.

چند توصیه برای انتخاب یک مدرسه‌ خوب

* فهرستی از آن‌ چه برایتان اهمیت دارد، تهیه کنید. این فهرست می ‌تواند شامل مواردی نظیر نزدیکی راه، داشتن سرویس، ساعت کاری مدرسه، دادن ناهار، کلاس‌ های فوق برنامه، ظاهرمدرسه و... باشد. این فهرست به شما کمک خواهدکرد تا هر چه سریع ‌تر به مدرسه‌ مد نظر خود دسترسی یابید.

* فهرستی از مدارس تهیه کنید. برای این کار می ‌توانید به اداره‌ آموزش و پرورش منطقه‌ خود مراجعه کنید و شماره تلفن و آدرس مدارس آن منطقه را بگیرید، سپس با تماس یا مراجعه حضوری، فهرست خود را بررسی کنید. خواهید دید که با این کار، تعداد زیادی از مدارس از فهرست تان حذف و انتخاب راحت ‌تر می ‌شود.

* چنانچه مدرسه ‌ای را مطلوب یافتید، در ساعات کاری به آن‌جا مراجعه و سعی کنید با دانش‌آموزان و اولیایی که حضور دارند به صورت مستقیم درباره مدرسه و سوالاتی که درباره‌ آن دارید، صحبت کنید.

* فریب شهریه‌ های بالای مدارس را نخورید. شهریه‌ بالای یک مدرسه نشان دهنده‌ کیفیت آن نیست، در بسیاری از مدارسی که شهریه‌ معقولی دریافت می ‌کنند، شاهد بازدهی و کارایی به مراتب بالاتری نسبت به مدارس گران‌قیمت هستیم. گاهی نیز مدارس با پرکردن برنامه‌ کاری خود ازطریق کلاس ‌های فوق برنامه ولی غیرکاربردی، سعی در دریافت شهریه‌ ای بالاتر از حد تعیین‌شده توسط آموزش و پرورش دارند که درایت شما والدین عزیز، می ‌تواند به کاهش چنین سوءاستفاده‌هایی کمک زیادی کند.

یک نکته مهم

آیا به این نکته توجه کرده‌ اید که در زمان بررسی برای انتخاب مدرسه‌ مطلوب چه معیارهایی را باید درنظر گرفت؟ موارد مطرح شده، برخی از موارد مهمی هستند که در انتخاب مدارس باید به آن ها توجه کرد. آگاهی از این موارد و تحقیق و پرس و جو در مورد آن، به انتخاب مدرسه ای خوب برای تحصیل فرزندان مان منجر خواهد شد؛ اما در پایان، باید به نکته ای مهم توجه کرد؛ دقت در انتخاب مدرسه مناسب، مهم است چراکه بخشی از شخصیت دانش آموزان در مدارس و در محیط آموزشی شکل می گیرد؛ اما مهم تر از مدرسه، خود دانش آموز است و انگیزه پیشرفتی که دارد. در واقع می توان گفت اساسی ترین بحث در تحصیل، دانش آموز است و بعد از آن، مسائل حاشیه ای نظیر انتخاب مدرسه اهمیت می یابد.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 281512 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟