طرز کار پیشرفته‌ترین چادر ماشین جهان

به گزارش رکنا، نوسانات زیاد دمای بیرون می‌تواند طول عمر باتری های خودروهای برقی را در صورت پارک شدن بیرون از پارکینگ کاهش دهد اما یک روکش جدید آزمایشی می‌تواند با کاهش تغییرات دما چنین آسیبی را به حداقل برساند.

 روکش حرارتی ژانوس (Janus) که مانند یک روکش معمولی خودرو از آن استفاده می‌شود، توسط تیمی از دانشگاه شانگهای جیائو تونگ ساخته شده است.

این روکش نامش را از ایزد دو چهره روم باستان ژانوس گرفته است. دو طرف روکش از دو لایه تشکیل شده است. لایۀ بیرونی گرمای خورشیدی را به اتمسفر بازتاب می‌دهد و یک لایۀ داخلی نیز گرمای باقیمانده خودرو را به داخل خودرو منعکس می‌کند.

یک خودروی برقی (سمت چپ) با روکش ژانوس در کنار یک همتای بدون روکش هواکسو کیائو آزمایش می‌شود

لایه بیرونی شامل الیاف نازک سیلیکا است که با تکه‌های نیتریدبور شش ضلعی پوشانده شده‌اند؛ این نوع خاصی از سرامیک است که بازتاب خورشیدی را تقویت می‌کند. این الیاف تابیده شده و به صورت یک پارچه بافته می‌شوند که به لایه داخلی از جنس آلیاژ آلومینیوم متصل می‌شود.

نمای نزدیک از «متافابریک فونونیک» که روکش Huaxu Qiao را می‌سازد

در آزمایش‌های فضای باز که در شانگهای انجام شد، یک خودروی برقی روکش‌دار در مجموع ۷.۸ درجه سانتی‌گراد خنک‌تر از دمای هوای بیرون در روز باقی ماند. در نیمه شب، پس از کاهش قابل‌ملاحظه‌ دمای محیط، خودروی روکش‌دار ۶.۸ درجه سانتیگراد گرمتر از دمای بیرون باقی ماند.

این روکش با ذهنیت تولید در مقیاس تجاری طراحی شده است، چون ادعا می‌شود تمام مواد بکار رفته در ساخت آن، ارزان، سبک‌وزن، بادوام و مهمتر از همه ضدحریق هستند.

مقاله‌ای در مورد این تحقیق به رهبری پروفسور کِهانگ کوئی اخیراً در مجله دیوایس (Device) منتشر شده است.

مترجم: زهرا ذوالقدر

کدخبر: 911890 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟