این خودروی آیرودینامیکی عقاب سرخ نام گرفت!

یکی از قابلیت‌های جدیدی که چند سال اخیر شرکت‌های سازنده اتومبیل‌های سوپراسپورت از آن استفاده می‌کنند، قابلیت آیرودینامیک فعال است.

امروزه شاهد پیشرفت چشمگیر فناوری‌های مختلف در ساخت اتومبیل‌های نسل جدید هستیم. یکی از قابلیت‌های جدیدی که چند سال اخیر شرکت‌های سازنده اتومبیل‌های سوپراسپورت از آن استفاده می‌کنند، قابلیت آیرودینامیک فعال است.

ویژگی آیرودینامیک فعال باعث تجهیز اتومبیل به بال عقب و فلپ می‌شود و از این طریق و در سرعت بسیار بالا راننده می‌تواند کنترل بسیار خوبی بر روی خودرو و سرعت آن داشته باشد؛ چراکه راننده از طریق هدایت جریان هوا توسط بال‌ها، تسلط کافی بر اتومبیل پیدا خواهد کرد.

شرکت Zenvo از سال ۲۰۰۷ فعالیت خود را در عرصه ساخت سوپراسپورت‌های قدرتمند آغاز کرد و محصول قدرتمندی مانند ST1 را نیز در کارنامه خود دارد. حال به تازگی این شرکت دست به استفاده نسل جدیدی از فناوری آیرودینامیک فعال زده است که همین امر باعث شده محصول نسل جدیدش به اتومبیلی بسیار قدرتمند و دقیق تبدیل شود.

اتومبیل سوپراسپورت TSR-S به گفته سازندگانش مجهز به یک بال عقب متحرک است که عامل اصلی ایجاد نیروی رو‌به‌پایین در خودرو است. این نیروی روبه‌پایین باعث می‌شود که سرعت سوپراسپورت زنوو در پیچ‌ها و راه‌های تند و زاویه دار در کنترل کامل راننده قرار‌ گیرد و از طرف دیگر نقش به‌سزایی برای حفظ پایداری TSR-S در اینگونه مسیرها ایفا می‌کند.

ابرخودروی قدرتمند TSR-S مجهز به موتور 5.8 لیتری خورجینی از نوع هشت سیلندر و مجهز به دو سوپرشارژر گریز از مرکز است و همین تجهیزات باعث می‌شود که امکان ایجاد قدرتی معادل 1.177 اسب بخار برای موتور TSR-S فراهم آید. نکته قابل ذکر این است که هر نوع جعبه دنده‌ای قابلیت انتقال چنین قدرتی به چرخ‌ها را ندارد، در نتیجه TSR-S باید به نوعی خاص از جعبه دنده مجهز شود.

همانطور که گفته شد جعبه دنده قدرتمند نقش بسیار مهمی در اینگونه اتومبیل‌های سوپراسپورت ایفا می‌کنند در نتیجه باید به صورت خاص طراحی شوند. در نتیجه ما شاهد تجهیزTSR-S به جعبه دنده هفت سرعته نیمه اتوماتیک هستیم که استفاده از آن برای محصول جدید زنوو کاملا ضروری است.

و اما در انتها به تست سرعت TSR-S خواهیم پرداخت، اتومبیلی که اگرچه مجوز استفاده آن در شهرها نیز صادر شده است اما از سرعتی بسیار خیره‌کننده برخوردار است. محصول جدید زنوو پس از آزمایش سرعت رکورد خوبی را ثبت کرد، این اتومبیل توانست سرعت 0 تا 100 را در عرض 2.8 ثانیه طی کند و در ادامه رسیدن به سرعت 200 کیلومتر بر ساعت برای TSR-S زنوو فقط 6.8 ثانیه زمان برد.

با این تفاسیر باید دید که آیا فناوری آیرودینامیکی فعال در آینده نزدیک باز هم دچار تحول خواهد یا خیر و آیا شرکت‌های رقیب در زمینه ساخت سوپراسپورت‌ها می‌توانند با ایجاد انقلابی در این عرصه اتومبیل TSR-S را به حاشیه ببرند

 

کدخبر: 383808 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟