نبرد هیجان انگیز جگوار اف تایپ و پورشه 718 کیمن+عکس

پورشه

جگوار اف تایپ در سال 2013 و با پیشرانه‌های 6 و 8 سیلندر سوپرشارژردار عرضه شد. حال 5 سال از آن زمان گذشته و جگوار سیستم چهار چرخ محرک و مدل پرفورمنس و پرچم‌دار SVR را معرفی کرده است اما اخیراً نیز مدل ارزان‌تری عرضه شده که باعث می‌شود افراد بیشتری بتوانند پشت فرمان این زیبای بریتانیایی بنشینند.پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری توربو که اخیراً در اف تایپ نصب شده قیمت خودرو را به نقطه نسبتاً مناسب 50795 پوندی رسانده است؛ اما استفاده از پیشرانه کم‌حجم بنزینی در خودروی خوش‌تیپی همچون اف تایپ کوپه به معنی رودرو شدن با بهترین خودروی دو درب اسپورت کلاس یعنی پورشه 718 کیمن است. این خودرو نیز در سال 2016 قلب Heart تپنده 4 سیلندر را به دست آورد. در یک مصاف مهم و سخت کدام‌یک از این دو خودرو پیروز خواهند بود؟ با ما همراه باشید تا پاسخ این سؤال را بدانید.

شاخ‌به‌شاخ

پورشه 718 کیمن S PDK

جگوار اف تایپ P300 2.0 i4 R-Dynamic

نام خودرو

53853

54495 قیمت (پوند)

4 سیلندر 2.5 لیتری توربو 4 سیلندر 2 لیتری توربو

پیشرانه

345/420

296/400 قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر)

7 سرعته دوکلاچه اتوماتیک، دیفرانسیل عقب 8 سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل عقب

گیربکس

3.9

5.9 شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت (ثانیه)

285 250

حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت)

10.2

9.5 مصرف سوخت (لیتر در هر صد کیلومتر)

چراغ‌های LED تطبیقی (1397 پوند)، دستیار پارک با دوربین عقب (1086 پوند)، مدیریت سیستم تعلیق تطبیقی پورشه (1010 پوند)، هدایت گشتاوری پورشه و قفل دیفرانسیل مکانیکی (926 پوند)، ترمزهای سرامیک کامپوزیت (5177 پوند)، پکیج اسپورت کرونو (1574 پوند)، اگزوز اسپورت (1380 پوند)، رینگ‌های 20 اینچی (1629 پوند)، صندلی‌های گرم شونده (294 پوند)، سیستم صوتی Bose (834 پوند) رینگ‌های 19 اینچی (1045 پوند)، دوربین عقب (275 پوند)، ورود بدون کلید (470 پوند)، درب صندوق برقی (470 پوند)، سقف پانورامیک (1310 پوند)، پکیج آب‌وهوا (1070 پوند)، پکیج مشکی (675 پوند)

آپشن ها

نقاط قوت: ظاهر و تصویر ذهنی برند، پاسخ خوب فرمان، ترکیب آرامش کابین با توانایی‌های دینامیکی

نقاط ضعف: چابکی کم در مقایسه با 718 کیمن، کیفیت و سیستم اطلاعات سرگرمی Hobby رده پایین نسبت به پورشه، کارکرد سخت پیشرانه

با معرفی پیشرانه 2 لیتری انجینیوم در مدل‌هایی همچون XE و XF تنها موضوع زمانی بود که باعث می‌شد اف تایپ دیرتر از برادران به این پیشرانه دست یابد. همان‌گونه که می‌دانید پیشرانه‌های 6 و 8 سیلندر اف تایپ شخصیت این خودرو را تشکیل می‌دهند و ما با تست نمونه 2 لیتری می‌خواهیم بدانیم اف تایپ چگونه عمل می‌کند.

اما حتی در مدل P 300 2.0 i4 که تست شده شاهد شخصیت خاص و کمی متفاوت این بریتانیایی زیبا هستیم. اف تایپ 4 سیلندر خشمگین نیست. در حقیقت شاید در نگاه اول برخی افراد این خودرو را دست‌کم بگیرند.

استارت پیشرانه با یک ‌صدای تخت است و در زمان حرکت در بزرگراه‌ها احساس بسیار خاصی ایجاد نمی‌کند. این نسخه از اف تایپ به دلیل اصلاحات اعمال شده در شاسی فاقد جسارت لازم است؛ اما هنوز هم سیستم دینامیک انتخابی عملکرد مناسبی داشته و صدای پیشرانه را سرزنده نگاه می‌دارد. صدای تولیدی پیشرانه بهترین لذت شنیداری را ایجاد نمی‌کند اما در مقایسه با پورشه جذاب است.

پیشرانه به لطف گشتاور گسترده‌ای که ارائه می‌کند کشش خوبی را به خودرو اعطا کرده و توربوی توئین اسکرول آن نیز تضمین کننده ارائه حداکثر گشتاور 400 نیوتون متری از دور 1500 پیشرانه است؛ اما با وزن 1525 کیلوگرمی، این خودرو بسیار سنگین‌تر از کیمن 1385 کیلویی بوده و سریعاً این مطلب را متوجه می‌شوید.

در پیست تست شاهد شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعتی 5.9 ثانیه‌ای اف تایپ بودیم که 2 ثانیه کندتر از حریف ژرمنی می‌باشد. اگرچه گیربکس جگوار یک دنده اضافه دارد اما نمی‌تواند در شتاب گیری بین دنده‌ای با کیمن سبک‌تر و قدرتمندتر شاخ‌به‌شاخ شود. در تست شتاب بین سرعت‌های 80 تا 113 کیلومتر در ساعت اف تایپ نه‌دهم ثانیه کندتر نشان می‌دهد.

اما همه‌چیز یک خودرو به عملکرد خط مستقیم مربوط نمی‌شود. پیشرانه 4 سیلندر جگوار باعث شده دماغه این خودرو نسبت به مدل‌های 6 و 8 سیلندر سبک‌تر باشد و این امر باعث می‌شود اف تایپ در سر پیچ‌ها عملکرد بهتری را نشان دهد.

همین امر باعث شده چسبندگی چرخ‌های جلوی جگوار بهبود یابد و اکثر رانندگان این چسبندگی بالا را شاهد خواهند بود.

هنوز هم احساس زیادی از طریق فرمان به دستانتان منتقل نخواهد شد اما این خودرو خنده بر لبانتان جاری می‌سازد حتی اگر به تند و تیزی پورشه نباشد.

مهندسان جگوار شاسی خود را با فنرهای نرم‌تر در جلو و عقب بهبود داده‌اند و در توسعه دامپرها نیز از تکنولوژی بکار رفته در مدل SVR استفاده شده است. این بازنگری‌ها در جاده‌های خشن مشهود هستند زیرا سواری خودرو بهبود یافته و باعث ایجاد آرامش بیشتر شده است. اف تایپ 4 سیلندر راحتی خوبی داشته و پورشه در برابر آن سفت‌تر حس می‌شود.

نظرات آزمایش‌کنندگان

صفحه لمسی: سیستم تاچ پرو که شامل یک صفحه لمسی 10 اینچی است به ‌صورت استاندارد در این خودرو وجود داشته و پاسخ‌های سریع‌تری به دستورات راننده می‌دهد. این سیستم کاربری آسانی نیز دارد.

گیربکس: تعویض‌های نرم و روان از ویژگی‌های این گیربکس است.

میدان دید: در صندلی راننده اف تایپ از سواری راحت‌تری سود خواهید برد اما میدان دید آن می‌توانست بهتر باشد.

نقاط قوت: فرمان، توازن شاسی و چسبندگی، ترکیب سرعت زیاد با کاربردی بودن بالا

نقاط ضعف: صدای نه چندان جالب پیشرانه، نبود شخصیت نسل قبلی، آپشن های گران‌بها

بی‌شک بررسی پیشرانه 4 سیلندر توربوی تخت نشان می‌دهد که این نسخه فاقد کاراکتر پیشرانه 6 سیلندر تنفس طبیعی قبلی کیمن بوده اما 718 اینجاست که بماند و البته با دست‌ پر در میدان حضور دارد.

مدل مجهز به گیربکس PDK که در تست حاضر بود از پکیج سفارشی اسپورت کرونو نیز سود می‌برد بنابراین با وجود لانچ کنترل، شتاب آن تنها در 3.9 ثانیه ثبت می‌شود که باورنکردنی است.

این خودرو همچنین در بحث شتاب گیری بین دنده‌ای نیز علیرغم گیربکسی با دنده کمتر حرفی برای گفتن باقی نمی‌گذارد و جگوار را به راحتی شکست می‌دهد.

با وجود قدرت و گشتاور بیشتر نسبت به جگوار و همچنین وزن کمتر، جای تعجبی وجود ندارد که 718 کیمن شتاب گیری کاملاً بهتری دارد. این خودرو در حالت اسپورت پلاس معکوس‌های بسیار لذت بخشی دارد. گیربکس PDK نیز تعویض‌های تیز و بدون تعللی داشته که همین امر هم از دیگر مزیت‌های این ژرمنی کار بلد می‌باشد.

فرمان خودرو وزن مشابهی با رقیب داشته اما احساس بهتری را به راننده منتقل می‌کند بنابراین در کیمن می‌توانید اعتمادبه‌نفس بیشتری در زمان عبور از پیچ‌ها داشته باشید. با انجام این کار شاهد بالانس طبیعی زیبای این خودرو خواهید بود.

718 کیمن علاقه زیادی به تغییر جهت نشان می‌دهد و طراحی پیشرانه وسط آن به افزایش چابکی خودرو کمک می‌کند. چسبندگی زیادی نیز وجود دارد.

البته این پیشرفت دینامیکی نیز نقاط ضعف خاص خودش را دارد. اگرچه کنترل تکان‌های بدنه فوق‌العاده خوب بوده و پایداری خوبی در سرعت‌های بالا دارد اما سواری 718 کیمن سفت‌تر از جگوار است. البته که سواری پورشه خیلی ناراحت نیست اما باید با حرکات عمودی بیشتری در صندلی کنار بیایید.

مهمان ناخوانده کابین پورشه صدای لاستیک است. البته صدای پیشرانه تا حدی این صدا را محو می‌کند. صدای پیشرانه پورشه بد نیست اما خب به لذت بخشی صدای جگوار نمی‌باشد.

هنوز هم کابین پورشه پر است از متریال باکیفیت و دل‌چسب. علیرغم اینکه پورشه کمی ارزان‌تر است (در مدل پایه) اما احساس لوکس‌تر بودن بیشتری داشته که بخشی از آن به دلیل سیستم اطلاعات سرگرمی پیشرفته‌تر است. شما همچنین در کابین شاهد سیستم ناوبری، اپل کارپلی، سرویس‌های ارتباطی، رادیو DAB، بلوتوث، صندلی‌های چرمی خواهید بود. چراغ‌های زنون و رینگ‌های 19 اینچی به‌صورت استاندارد در 718 کیمن وجود داشته درحالی‌که برای استفاده از امکاناتی همچون ورود بدون کلید، حسگرهای دنده‌عقب و اگزوز اسپورت مبلغ زیادی را بپردازید.

نظرات آزمایش‌کنندگان

گیربکس: گیربکس PDK دوکلاچه واقعاً تجربه رانندگی کیمن را بهبود بخشیده و تعویض‌های تیز و بدون وقفه‌ای دارد.

کیفیت کابین: با اینکه پورشه خودروی ارزان‌تری است اما متریال باکیفیت‌تری در کابین آن دیده می‌شود.

فرمان: بازخورد زیادی از چرخ‌ها به راننده منتقل می‌شود بنابراین حس واقعی از آنچه خودرو انجام می‌دهد به دست می‌آورید.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 370098 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟