کارما، نخستین سدان لوکس هیبریدی دنیا

هنریک فیسکر نام شناخته‌شده‌ای در صنعت خودروسازی است که طراحی ب‌ام‌و Z8 و نسل قبلی آستون‌مارتین ونتیج را در کارنامهٔ خود دارد. وی در آگوست سال 2007 شرکتی بنام فیسکر اتومتیو را تأسیس کرده و در نمایشگاه دیترویت 2008 نخستین محصول خود را با نام کارما معرفی رونمایی کرد که اولین سدان لوکس پلاگین‌هیبریدی دنیا محسوب می‌شد؛ اما شرکت فیسکر در پی مشکلات مالی در نوامبر سال 2013 اعلام ورشکستگی کرد درحالی‌که حدود یک سال قبل تولید کارما را هم متوقف کرده بود؛ اما در فوریهٔ 2014 یک شرکت چینی، شرکت فیسکر را خریداری کرده و آن‌را احیا نمود.

مالک چینی در اولین اقدام نام شرکت را به کارما اتومتیو تغییر داده و سپس تولید سدان لوکس این شرکت را پس از انجام به‌روزرسانی‌هایی از سر گرفت. تولید این خودرو با نام جدید کارما رِوِرو (Revero) در سال 2016 آغاز شده و هم‌اکنون به بازار Store عرضه می‌شود ولی ما از همان نام سابق فیسکر کارما برای آن استفاده کرده‌ایم؛ اما همان‌طور که گفته شد، کارما برخلاف تسلا مدل S یک سدان پلاگین‌هیبریدی است.

این خودرو به یک پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ ساخت جنرال موتورز مجهز است که در جلو نصب شده و 235 اسب بخار قدرت و 350 نیوتن متر گشتاور دارد اما این موتور هیچ ارتباطی با چرخ‌ها نداشته و صرفاً به‌عنوان یک ژنراتور اقدام به شارژ باطری‌ها می‌کند؛ بنابراین نیروی محرک خودرو توسط دو موتور الکتریکی تأمین می‌شود که در عقب نصب شده و نیروی خودرو را به چرخ‌های عقب انتقال می‌دهند. این دو موتور مجموعاً 410 اسب بخار قدرت و 1330 نیوتن متر گشتاور دارند و با استفاده از باطری‌های 21 کیلووات ساعتی می‌توانند تا 80 کیلومتر خودرو را به‌صورت تمام الکتریکی به حرکت درآورند اما در صورت خالی شدن شارژ باطری‌ها، موتور بنزینی روشن شده به منظور شارژ باطری‌ها و با یک باک پُر بنزین، 400 کیلومتر به بُرد خودرو اضافه می‌کند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 345001 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟