ایران در تولید قزل آلا جزو 4 کشور اول دنیاست

به گزارش گروه اقتصادی رکنا، دکتر حسین عبدالحی در نشست استاندار مرکزی با فعالان بخش آبزی‌پروری، با اشاره به سهم 42 درصدی آبزی‌پروری در تولیدات کشور، عنوان کرد: در حال حاضر تولید آبزی‌پروری 459 هزار تن و یک میلیون 90 هزار تن نیز سهم صید است و این مهم مرهون همه دست اندرکاران این عرصه است.

وی عنوان کرد: در اوایل انقلاب مصرف سرانه آبزیان حدود یک کیلوگرم بود، اما در حال حاضر این میزان به 10.6 کیلوگرم افزایش یافته و این موضوع حاکی از ارتقا جایگاه آبزی‌پروری در سطح کشور است، بر همین اساس سازمان شیلات برای دستیابی به اهداف خود نیازمند همکاری با سایر دستگاه‌های مربوطه است.

عبدالحی تصریح کرد: استان مرکزی در حوزه آبزی‌پروری موفقیت مطلوبی کسب کرده و پیگیری ساخت اولین شهرک ماهیان زینتی، برگزاری کنفرانس ماهیان زینتی و انجام پروژه‌ای در خصوص ماهیان خاویاری از جمله اقدامات این استان است. باید در نظر داشت که ماهیان زینتی دارای مزایای بسیاری هستند، علاوه بر اینکه جاذبه مطلوبی برای افراد دارند و نگهداری از آنها جزو تفریحات سالم محسوب می‌شود، توجه به این محصولات در زمینه اشتغالزایی نیز تاثیرگذار است.

عبدالحی با اشاره به اینکه در برنامه اقتصاد مقاومتی برنامه های حوزه آبزی‌پروری ابلاغ شده، افزود: خوشبختانه تسهیلات مطلوبی از محل صندوق توسعه برای حوزه آبزی‌پروری در نظر گرفته شده، همچنین این حوزه در مناطق روستایی توسعه چشمگیری داشته است که به نوبه خود نشان از اهمیت این حوزه دارد.

وی عنوان کرد: ما از هر فعالیتی‌ در بخش آبزی‌پروری حمایت می‌کنیم، در حال حاضر جزو چهار کشور اول دنیا در حوزه تولید قزل‌آلا هستیم، اما به نوعی واردکننده نیز محسوب می‌شویم. امسال و سال گذشته محدودیت‌هایی برای واردات تخم چشم زده ایجاد شد که عامل آنهم سازمان شیلات نیست.

عبدالحی ادامه داد: افراد و شرکت‌هایی که می‌خواهند سهمی در بازار Store آبزیان کشور داشته باشند باید در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند، در حال حاضر سرمایه‌گذاری شرکت سبلان گستر در استان مرکزی فرصت مغتنمی محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در حوزه تجهیزات تولید آبزیان و مکانیزه شدن بخش آبزی‌پروری حمایت می‌کنیم، ادامه داد: چنانچه بخواهیم تولیدات این حوزه را به سمت صرفه‌جویی در مصرف آب ببریم، لاجرم نیاز به استفاده از سیستم‌های مکانیزه داریم، در استان مرکزی پرورش آبزیان به صورت دو منظوره انجام می شود که این مهم در صرفه جوی آب نقش بسزایی دارد.

عبدالحی خاطرنشان کرد: درست است که سازمان دامپزشکی وظیفه اعمال موارد بهداشتی را بر عهده دارد، اما ماهیان زینتی دارای بیماری مشترک بین انسان و دام نیستند و اعطای مجوز به این حوزه باید به صورت سهل‌تری انجام شود و نگاه سازمان دامپزشکی باید نگاهی مشکل گشا به این حوزه باشد.

به گفته وی، در توانفقاتی با وزارت نیرو قرار شده از سدهایی که برای کشاورزی احداث شده است جهت توسعه آبزی پروری استفاده شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 344947 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟