خورشت به و آلو + دستور تهیه

به گزارش رکنا ، به یکی از میوه‌های خوش عطر با خواص فوق العاده هست که معمولاً توی پاییز و زمستون فراوون میشه و ما میتونیم ازش بهره‌مند بشیم. همونطور که خیلی از میوه‌های بومی کشور عزیزمون به یک منطقه خاص مربوط هستند، به هم از این قضیه مستثنی نیست و ظاهراً به اصفهانی معروف‌تر هست. امروز با هم طرز تهیه این خورشت خوشمزه با ورژن اصفهانیش رو تجربه کنیم. برای دیدن مراحل پخت این خورشت به خوش عطر و خوشمزه ادامه این پست رو دنبال کنین.

مواد لازم

گوشت گوسفندی خرد شده ۴۰۰ گرم

به بزرگ ۲ عدد

پیاز متوسط نگینی خرد شده ۱ عدد

آلو بخارا ۱۵ تا ۲۰ عدد

شکر ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری

کره ۳۰ گرم

آبلیمو تازه ۱ قاشق سوپخوری

رب گوجه فرنگی در صورت تمایل

نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به میزان لازم

مراحل تهیه:

قبل از شروع باید بگم، این نوع خورش به هم به صورت کاملاً شیرین و هم به صورت ملس (ترش و شیرین) درست میشه. قبلاً این خورش همراه نون خورده می‌شده، ولی الآن در کنار چلو هم سرو میشه و خیلی هم پرطرفداره. برای شروع پیازی رو که به صورت نگینی خرد کردیم همراه با مقدار روغن داخل قابلمه ریخته و تفت می‌دیم تا سبک و نرم بشه.

سپس گوشت رو اضافه می‌کنیم و همراه با پیاز تفت میدیم تا رنگش تغییر پیدا کنه و لایه روی گوشت منسجم بشه.

سپس کمی زردچوبه و فلفل رو به گوشت و پیاز تفت خورده اضافه می‌کنیم و خوب مخلوطشون می‌کنیم.

سپس مقداری آب در حدی که روی گوشت‌ها رو با فاصله یک بند انگشت بگیره می‌ریزیم. این خورش در اصطلاح باید تنگ آب باشه یعنی بعد از جا افتادن باید مقدار کمی آب داشته باشه. درب قابلمه رو روش قرار میدیم و اجازه میدیم تا گوشت با حرارت ملایم بپزه.

به‌ها رو بعد از شستشو به صورت مکعب‌های درشت برش می‌زنیم. بافت به بسیار لطیف و نرم هست و در حین پخته شدن، اگر خیلی ریز برش خرده باشن، یا نازک باشه بافت خودش رو از دست میده و خورشت ما دیگه چهره قشنگی نخواهد داشت.

بعد از خرد کردن به، کره رو توی ماهیتابه ذوب می‌کنیم و البته مواظبیم که حرارت ملایم باشه و بلافاصله بعد از ذوب شدنش به‌های خرد شده رو اضافه می‌کنیم و یک تفت کوچیک بهشون میدیم.

به‌ها که کمی طلایی رنگ شدند از روی حرارت برشون میداریم.

به‌های تفت داده شده رو به گوشت پخته شده اضافه می‌کنیم و درب قابلمه رو میگذاریم. برای اینکه به رنگ قشنگ و قرمزش رو به خوبی نشون بده سعی میکنیم تا حدوداً نیم ساعتی که برای پخت به زمان لازم داریم، درب قابلمه رو باز نکنیم.

در ۱۵ دقیقه پایانی پخت آلو‌هایی رو که از قبلا با مقداری آب سرد خیس کرده بویدم، آبکش می‌کنیم و بعد به خورش اضافه می‌کنیم؛ و در ۵ دقیقه پایانی، چاشنی‌ها رو اضافه می‌کنیم. شکر رو بنا به ذائمون میتونیم کم یا زیاد کنیم. همچنین مقدار خیلی کم نمک به اندازه ۱/۴ قاشق چایخوری به خورش اضافه می‌کنیم.

نکات پخت:

همونطور که در ابتدا هم خدمتتون توضیح دادم، این خورش بنا بر ذائقه شخصی میتونه کاملاً شیرین، یا ملس باشه، پس اگر تمایل دارین کمی مزه ترش هم داشته باشه، ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری آبلیموی تازه هم اضافه کنین و نهایتاً خورش رو مزه کنین و بعد از اطمینان از طعم ۵ دقیقه زمان بدین و بعد شعله رو خاموش کنین.

من معمولاً برای خورش به از رب گوجه فرنگی استفاده نمی‌کنم، ولی اگر رنگ خورش باب طبعتون نبود، در ۵ دقیقه پایانی، ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی رو در کمی روغن تفت بدید و به خورش اضافه کنید.

خورش رو بعد از آماده شدن داخل ظرف مورد نظرمون می‌کشیم و همراه با چلو سرو می‌کنیم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 535437 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟