سفر نمایندگان مجلس به سیستان و بلوچستان برای بررسی وضعیت سوخت بران / بیکاری عامل قاچاق سوخت

سوخت بری در مناطق مرزی سیستان و بلوچستان همچنان در جریان است. متاسفانه عمده ترین دلیل گرایش افراد به این کار، بیکاری و کسب درآمد است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی، تعدادی از سوخت بران، دوشنبه 4 اسفندماه در مرز سراوان با نیروهای مرزی درگیر شده و یک نفر شهید و تعدادی نیز مجروح شدند.

به نظر می رسد علی رغم ایجاد یکسری طرح های حمایتی از سوخت بران و مماشات کردن مرزبانان با این افراد اما نیاز به اقدامات جدی تری برای جلوگیری از بروز آسیب های جانی و مالی به این قشر است.

از گستردگی مرزمان استفاده نکردیم

فداحسین مالکی، نماینده زاهدان در مجلس در مورد سوخت بران در مناطق مرزنشین سیستان و بلوچستان به خبرنگار اجتماعی رکنا اظهار داشت: موضوع مشکلات معیشتی مرزنشینان بسیار مهم است که همیشه مورد توجه بوده ولی اقدامی در جهت رفع آن اجرایی نشده. باید توجه داشت که مبادلات در مورد سوخت، تبادلات مرزی و داد و ستد های مرزی در سطح کشور وجود داشته است. باید توجه کنیم که ایران بیشترین مرز را با کشورهای همسایه اش دارد اما نتوانستیم از این فرصت استفاده کنیم تا خودتحریمی ها و تحریم های خارجی که باعث مشکلات متعدد در کشورمان شده را دور بزنیم و از آن استفاده کنیم.

مالکی در مورد قاچاق در سیستان و بلوچستان ادامه داد: در استان سیستان و بلوچستان با توجه به مرز گسترده اش، اخیراً طرح رزاق که سپاه پاسداران مدیریت آن را بر عهده دارد انجام می شود. در این طرح وزارت نفت، سوختی معین را به مرزنشینان می دهد و طی فرایندی این طرح در استان سیستان و بلوچستان انجام می شود. این طرح به نوعی جلوی قاچاق را گرفته است و استقبال زیادی از آن شده است.

سفرای کشورهای همسایه با قانونی شدن برخی مبادلات کالاها موافقت کردند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص حادثه مربوط به سوخت بران در سراوان که دوشنبه 4 اسفندماه رخ داد، گفت: به نظر می رسد اکنون باید به سمتی برویم که در سیستان و بلوچستان و سایر مناطق کشورمان، ورود و خروج کالاها را کاملاً قانونمند کنیم. البته طی مذاکرات با سفرای کشورهای همسایه نیز آن ها با چنین موضوعی موافقت کرده اند.

فداحسین مالکی ادامه داد: در حال حاضر با کشور پاکستان، مرز میرجاوه را داریم که داد و ستد خوبی در آن انجام می شود و البته باید گسترش پیدا کند. در سراوان نیز مرز کهک را داریم که باید فعال شود، همچنین در چابهار و چند منطقه دیگر در سیستان و بلوچستان نیز مناطقی را داریم که قابل سرمایه گذاری و فعال شدن بیشتر هستند. این ها موضوعات مهمی هستند که لازم است برای مرزنشینان مان انجام دهیم. در مورد سوخت بری نیز باید برنامه ریزی های حساب شده ای انجام شود تا جلوی فعالیت های نامتعارف گرفته شود.

اشتغال عامل عمده سوخت بری

مالکی به رضایت مردم نسبت به اجرای قانون و فعالیت های متعارف و قانونی اشاره کرد و بیان داشت: مردم منطقه دوست ندارند که چنین فعالیت ها اقداماتی توسط عده ای انجام شود. اکنون باید به سمتی برویم تا مرزنشینان ما بتوانند از فرصت های مرزی برای بهبود یافتن معیشت خود استفاده کنند.

نماینده زاهدان در مورد آمار سوخت بران و علل گسترش تعداد سوخت بران در سیستان و بلوچستان گفت: اگرچه یکسری طرح ها مثل طرح رزاق در مناطق مرزی اجرایی می شود اما تعدادی از افراد به صورت جداگانه اقدام به این کار می کنند و نتیجتاً آمار دقیقی از تعداد آن ها در دست نیست. مردم به علت بیکاری به سمت سوخت بری و اقداماتی این چنینی می روند، متاسفانه در زمینه اشتغال در سال های اخیر اقدامات موثری صورت نگرفته است و این موضوع خودش عاملی تاثیر گذار به حساب می آید. اکنون موقعیت و فرصت های مناسبی در حوزه کشاورزی و تجاری داریم که می توان از آن ها در جهت رشد اشتغال مردم استفاده کرد.

هیئتی از مجلس برای بررسی وضعیت مرزنشینان به مناطق می روند

رئیس سابق ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مورد خطرات احتمالی برای سوخت بران گفت: گاهی ممکن است سوخت بران با مدارای مرزنشینان کشورمان از مرز عبور کنند اما از طرف پاکستانی با تهدید مواجه شوند. بنابراین موضوع اشتغال در استان سیستان و بلوچستان در صدر نیازهای استان ماست و از دولت درخواست می کنیم که توجه بیشتری به موضوع اشتغال کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درمورد اقدامات مجلس شورای اسلامی در خصوص حادثه ای که برای سوخت بران و مرزنشینان سراوانی افتاد، اظهار داشت: قرار است تا هیئتی از مجلس شورای اسلامی روز شنبه 9 اسفندماه به منطقه اعزام شوند تا علت این موضوع را بررسی کنند و طرحی در این راستا برای حل مشکلات مرزنشینان ارائه دهند.  آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

آیا این خبر مفید بود؟