کولبران بی سواد تا فوق لیسانس /  می گویند کولبری ممنوع، شغل کجاست؟

کولبران هر چند وقت یکبار با حوادث مختلفی روبرو می شوند و آسیب های متعددی را به بهانه امرار معاش کردن، به دوش می کشند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، آمار رسمی از کولبران در دست نیست. همچنین حمایت از این افراد به گفته نماینده بانه که یکی از شهرهای شناخته شده در مبادله کالاست به این کار رسمیت می بخشد و لازم است تا اقدامات زیرساختی و موثری در این زمینه طراحی شود.

نبود فرصت شغلی عمده ترین دلیل کولبری

بهزاد رحیمی، نماینده بانه و سقز در مجلس در مورد وضعیت کولبران در مناطق مرزی کشور به خبرنگار اجتماعی رکنا اظهار داشت: عمده ترین دلیل کولبری، نبود فرصت های شغلی است. اگر فرصت شغلی مناسبی در جامعه وجود داشته باشد، افراد به سمت کولبری نمی روند. کولبران از نظر وضعیت تحصیلی، شامل بی سواد تا فوق لیسانس می شوند. این موضوع نیز نشانگر عدم سرمایه گذاری خوب و ایجاد فرصت های شغلی مناسب است.

رحیمی در مورد ساماندهی کولبران در استان های مرزنشین ابراز داشت: اینجانب موافق ساماندهی وضعیت کولبران نیستم و با حل معضلات و مشکلات آن ها موافقم. اگر وضعیت کولبران را ساماندهی کنیم، یعنی به کار آن ها رسمیت داده ایم. این شغل از نظر کرامت، سلامت و جایگاه انسانی افراد مناسب نیست. بنابراین هیچ وقت نباید به ورود کالای قاچاق، غیرقانونی و غیر متعارف رسمیت دهیم و آن را تقویت کنیم.

با رسمیت بخشیدن کولبری به جوانان کُرد جفا کرده ایم

بهزاد رحیمی در مورد حمایت از کولبران گفت: این طبیعی است که از کولبران کمتر حمایت شود، زیرا اقدامات این افراد بر خلاف مصالح امنیت ملی است. به نظر می رسد اگر واردات مشابهی مثل لوازم خانگی وجود دارد، می توان با اخذ تعرفه های مناسب برای مرزنشینان به شکل قانونی از این افراد حمایت کرد. در این صورت می توان درآمدی متعارف وجود داشته باشد تا افراد با خودرو و امثالهم از مبادی رسمی و گذرگاه های موقت عبور و مرور کنند.

رحیمی ادامه داد: در گذشته دولت گذرگاه های موقت را باز کرده بود تا افراد به مبادله کالا بپردازند و مبلغی از درآمدشان را به صندوق دولت واریز کنند. اگر این وضعیت دوباره ایجاد شود، می توان امیدوار بود که کولبران دیگر از این طریق امرار معاش نکنند. اکنون برخی از کولبران از مناطق صعب العبور و خطرناک رفت و آمد می کنند و خطرات زیادی آن ها را تهدید می کند. بنابراین باید به سمت واردات کنترل شده و قانونی برویم، زیرا اگر این افراد را به گونه ای ساماندهی کنیم و برایشان بیمه تعیین کنیم، علناً به فعالیت آن ها رسمیت بخشیدیم. با رسمیت بخشیدن به کولبری در حق جوانان کُرد جفا کرده ایم.

کولبری کاری انسان نیست

نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس در مورد آمار کولبران در کردستان و سایر مناطق کشور گفت: متاسفانه به دلیل آن که این افراد در جایی شناسایی و ثبت نمی شوند، آماری از تعداد این افراد در دست نیست. با این حال در استان های کردستان و ایلام افراد کولبر به صورت گسترده در حال فعالیت هستند. بعضی اوقات یکسری از قاچاقچیان غیر مجاز نیز از فرصت ها سوء استفاده می کنند و این موضوع مزید بر علت شده تا کولبران را نیز سرشماری نکنند.

بهزاد رحیمی در مورد برنامه مجلس شورای اسلامی و دولت برای رسیدگی به وضعیت کولبران گفت: تا کنون در مجلس یازدهم صحبتی در خصوص کولبران نشده است و اینجانب هیچ وقت در مجلس عنوان نخواهم کرد که هم زبانان و هموطنان مرا کولبر حساب کنید، کولبری کار انسان نیست و حیوان آن را انجام می دهد. بهتر است جوانان را در فرصت های شغلی مثل شرکت در بخش های تولیدی و کشاورزی و امثالهم شرکت دهیم.

نماینده بانه و سقز در پایان و تشریح وضعیت کولبران مرزنشین ابراز داشت: کولبری ترجیح مرزنشینان نیست و بخاطر فرار از بیکاری به این کار کشیده شده اند. اکنون زمان آن است که به کمک دولت شرایطی برای این افراد ایجاد کنیم تا شغل آبرومندی داشته باشند و سلامت، جان و مال آن ها نیز حفظ شود. بنابراین باید به دنبال فرصت های بازدارنده کولبری باشیم نه اینکه با حمایت از آن ها به کارشان رسمیت ببخشیم.  آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

آیا این خبر مفید بود؟