عکسهای زیبا از طبیعت بکر قلعه باستانی ضحاک هشترود در خردادماه ۱۴۰۰

به گزارش رکنا مابین دو رود شورچای و قرانقو و در 28 کیلومتری جنوب هشترود بالاتر از تونل راه آهن تهران- تبریز قلعه ضحاک قرار دارد.

photo_2021-05-31_17-46-46

با مراجعه به آثار باقی مانده در این قلعه مشخص می شود این قلعه از هزاره دوم قبل از میلاد تا دوران تیموریان برپا بوده و رونق بسیاری در دوره اشکانیان داشته است.

photo_2021-05-31_17-46-37

البته طبق شنیده ها (از هزاره دوم پیش از میلاد تا پیدایش اسلام قلعه ضحاک دارای سکونت بوده است) قلعه اژدهاک مادها همان قلعه ضحاک میباشد همان طور که آثار به جا مانده از دیوار چینی اورارتوییان در آن مشاهده می شود حتی برجهای دیده بانی اشکانی قلعه همچنان به شکل سالم باقی مانده است.

برای اولین بار این قلعه در سال 1830 توسط فرهنگی انگلیسی با نام مونت ایت monteith کشف شد و توسط راولینسن در سال 1840 تحقیقاتی در راستای کشف خط نوشته های سنگی بر روی آن انجام شد. جالب است بدانید در دوره اسلامی و شاید دوره اسماعیلیه این قلعه از استحکام بیشتری برخوردار شد.

هنوز هم که هنوز است جایگاه دروازه ای در بقایای این حصار کهن مشهود است که حوالی آن سفال هایی که به هزاره دوم پیش از میلاد تعلق دارد یافت شده و حاکی از قدمت آن است. در گوشه کنار این قلعه باستانی بنایی مستطیل شکل به اسم پاویون وجود دارد که دقیقا متعلق به دوره اشکانی و ساسانی می باشد.

از سمت شمال و جنوب طول خارجی این بنای باستانی حدود 10 متر و در امتداد محور عرضی 9 متر عرض دارد. کتیبه بسیار زیبای تزیینی که ترکیبی از صفحات گچبری شده باقی مانده است به احتمال بسیار زیاد پاویون قلعه را به سمت دوره اشکانی می کشاند.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟