صفر تا صد چادرخوابی در مناطق زلزله‌زده آذربایجان‌شرقی

به گزارش رکنا، بیش از یک ماه از وقوع زمین لرزه ۵.۹ ریشتری آذربایجان‌شرقی در شهرستان‌های میانه و سراب می‌گذرد. حالا بارش برف مناطق زلزله‌زده را در برگرفته است.

طی روز‌های اخیر تصاویر و فیلم‌هایی از وضعیت زلزله‌زدگانی که در این سرمای استخوان سوز در چادر زندگی می‌کنند در فضای مجازی منتشر می‌شود که با بررسی میدانی به صحت و سقم ماجرا پی‌می‌بریم.

مسوولان می‌گویند از مرحله اسکان اضطراری عبور کرده‌ایم؛ اسکان موقت نیز به پایان رسیده و حتی در برخی از روستا‌ها نیز اسکان دایم زلزله‌زدگان آغاز شده است.

در عین حال دولت برای اسکان موقت زلزله‌زدگان، ساخت اتاقک‌های پیش ساخته ۱۲ متری یا اجاره بهای بلاعوض ۱۰ میلیون تومانی را در نظر گرفته است.

از آنجایی که دولت اعتقادی به توزیع کانکس برای زلزله‌زدگان نداشت، در این میان تعدادی از سازمان‌ها، نهاد‌ها و بخش خصوصی نیز اقدام به توزیع کانکس در این مناطق کرده‌اند.

اکثر زلزله‌زدگان برای اسکان موقت خودشان، دریافت وام بلاعوض ۱۰ میلیون تومانی را درخواست کرده‌اند.

باباپور، مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان‌شرقی اعلام کرد: حدود ۳۰۰ نفر درخواست کانکس و اتاقک پیش‌ساخته و ۲۷۰۰ نفر نیز درخواست وام بلاعوض ۱۰ میلیون تومانی را داشته‌اند.

اما آن چیزی که این روز‌ها در فضای مجازی منتشر می‌شود با اظهارات و ادعا‌های مسوولان تناقض دارد.

طی روز‌های اخیر تصاویر و فیلم‌هایی از وضعیت زلزله‌زدگانی که در این سرمای استخوان‌سوز در چادر زندگی می‌کنند در فضای مجازی منتشر می‌شود.

زلزله‌زده‌هایی که مقابل دوربین می‌آیند و به صراحت می‌گویند تاکنون نه کانکس و اتاقک دریافت کرده‌اند و نه وام بلاعوض!

روز گذشته علاوه بر تصاویر منتشر شده در فضای مجازی، تصاویری از زندگی زلزله‌زدگان در چادر از برنامه فرمول یک پخش شد.

اخیرا هم خبرگزاری صدا و سیمای مرکز آذربایجان‌شرقی دو گزارش خبری پخش کرد که حاکی از زندگی زلزله‌زدگان در چادرهاست.

انتشار این تصاویر از یک سو و آمار و ارقام مسوولان در خصوص تحویل کانکس و اتاقک‌های پیش ساخته از سوی دیگر مخاطبان فضای مجازی و مردم را سردرگم کرده است.

ظاهرا توضیحات مسوولان و بازدید‌های میدانی خبرنگاران، مردم و مخاطبان فضای مجازی را اقناع نکرده است.

واقعیت چیست؟

اسکان اضطراری با چادر ۷۲ ساعت پس از وقوع حادثه انجام می‌شود و با توجه به اتمام زمان اسکان اضطراری و شروع مرحله اسکان موقت، تحویل اتاقک‌های ۱۲ متری، کانکس و اعطای وام بلاعوض ۱۰ میلیون تومانی منوط به پس دادن چادر‌ها اعلام شده است.

اکثر افرادی که کانکس یا اتاقک پیش ساخته را تحویل گرفته‌اند، چادر‌های خود را پس داده‌اند. اما در این میان تعداد اندک شماری از این خانواده‌ها و کسانی که برای وام بلاعوض اقدام کرده‌اند تا این لحظه، چادرهایشان را تحویل نداده‌اند.

برخی از زلزله‌زدگان روستای ورنکش میانه ادعا می‌کنند هنوز با گذشت بیش از یک ماه در چادر زندگی می‌کنند و کانکس و وام بلاعوض ۱۰ میلیون تومانی را تحویل نگرفته‌اند، در حالیکه در بازدید میدانی خبرنگاران مشخص شد این چادر‌ها یا خالی هستند و یا از آن‌ها برای انباری و نگهداری وسایل استفاده می‌شود.

زن میانسالی که به گفته خودش اتاقک پیش ساخته تحویل گرفته است، به خبرنگاران می‌گوید: «دو پسرم از تهران آمده‌اند و مهمان ما هستند، به دلیل کمبود جا و پخت و پز و جادادن وسایلمان این چادر را تحویل نداده‌ایم و از آن استفاده می‌کنیم».

یکی دیگر از شروط مسوولان برا متقاضیان وام بلاعوض ۱۰ میلیون تومانی اجاره‌بها، این بود که زلزله‌زدگان در مرحله اول ۳ میلیون تومان تحویل بگیرند و ۷ میلیون مابقی را نیز پس از تحویل چادر و اعلام محل سکونت اخذ کنند.

آن‌طور که مسوولان محلی اعلام کرده‌اند، مرحله دوم این وام بلاعوض به حدود ۵۰۰ نفر پرداخت شده است و مابقی نیز منوط به اجرای شرط مذکور است.

به گفته اهالی روستای ورنکش، یک خانواده با وجود دریافت تسهیلات و اسکان موقت به میل خودشان در چادر زندگی می‌کنند.

مسوولان بنیاد مسکن می‌گویند یکی از بانوانی که در برنامه فرمول یک مدعی شده بود در چادر زندگی می‌کند تاکنون هم وام بلاعوض و هم ۲ اتاقک ۱۲ متری دریافت کرده است!

از سوی دیگر مشکل اصلی در بحث برپایی برخی چادرها، خانواده‌های فرعی هستند؛ این افراد، چون با پدر و مادر خود زندگی می‌کنند، نمی‌توانند تسهیلات اسکان موقت را دریافت کنند و بعضا مجبورند به دلیل کمبود جا در اتاقک یا کانکس در چادر زندگی کنند.

حدود ۵۰ خانوار در چهار روستای زلزله‌زده میانه و سراب با این شرایط وجود دارد.

ظاهرا این مشکل نیز توسط بنیاد مسکن در حال برطرف شدن است و قرار شده تا اصلاح مصوبه از سوی دولت برای اینگونه افراد، آن‌ها به طور موقت در کانکس مستقر شوند.

باباپور در این خصوص گفته است: قرار شد این تعداد خانوار‌ها در قالب وام‌های بهسازی (۴۰ میلیون وام کم بهره و ۸ میلیون وام بلاعوض) از تسهیلات بهره‌مند شوند.

مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان‌شرقی در واکنش به انتشار تصاویر زندگی برخی زلزله‌زدگان در چادر گفته است که برخی از افرادی که ادعا کرده بودند در داخل چادر زندگی می‌کنند پس از بررسی میدانی مشخص شد که آن‌ها به دلیل ترس از زلزله در چادر‌ها ساکن بودند.

باباپور در عین حال از خبرنگاران خواسته است به مناطق زلزله‌زده بروند و از نزدیک این موضوع را بررسی کنند و اگر در این میان کسی ادعا کرد که تسهیلات یا اتاقکی تحویل نگرفته و در داخل چادر زندگی می‌کند، ابتدا به دهیاری روستا مراجعه کنند و مطمئن شوند که تسهیلات اسکان موقت نگرفته است و یا اسم و مشخصاتش را به ما اعلام و سپس قضاوت کنند.

همچنین جواد رحمتی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی از آغاز مرحله اسکان دایم زلزله‌زدگان شهرستان‌های میانه و سراب خبر داده و گفته است: «هم اکنون برای ۵۰۰ واحد پرونده بازسازی تشکیل و به بانک‌ها معرفی شده و عملیات ساخت چند واحد نیز شروع شده است».

در همین حال، مدیرکل بحران استانداری آذربایجان‌شرقی از جمع‌آوری همه چادر‌های زلزله‌زدگان خبر داده است.

به گفته محمدباقر هنربر، ۲ هزار و ۵۰۰ نفر که واحد‌های مسکونی آن‌ها تخریب شده، تعیین تکلیف شده است و یک هزار و ۴۹۵ جایگاه دایم تشکیل پرونده شده است و برخی به بانک‌ها معرفی شده‌اند.

او همچنین به آواربرداری یک هزار و ۶۰۰ واحد تخریبی اشاره کرده و گفته است: «۲۳ واحد آرماتوربندی، ۱۵ واحد بتن‌ریزی انجام گرفته همچنین اسکلت ۶ واحد آماده شده است و تلاش می‌شود در سریع‌ترین زمان واحد‌های اسکان دایم زلزله‌زدگان تحویل داده شده است».

خانواده‌های فرعی، عدم ثبت ِ اسامی برخی از زلزله‌زدگان در لیست وام بلاعوض، بلاتکلیفی جایگاه‌های دامی، کمبود سرویس‌های بهداشتی و حمام و تجهیزات پخت و پز و گرمایشی در کانکس‌ها و اتاقک‌های پیش ساخته از مشکلاتی است که اهالی مناطق زلزله‌زده از آن‌ها گلایه دارند.

هر چند مسوولان در تلاش هستند تا مشکلات مناطق زلزله‌زده حل شود، اما بارش برف و کاهش محسوس دما اهمیت تسریع در روند اسکان دایم را یادآوری می‌کند.

زمان در حال گذر است و سرمای هوا در مناطق زلزله‌زده خیمه زده، بی‌انصافی است اگر بگوئیم مسوولان استان دغدغه حل مشکلات زلزله‌زدگان را ندارند، هر چند در این میان کاستی‌هایی وجود دارد، اما با این حال بارش برف و کاهش محسوس دما اهمیت تسریع در روند اسکان دایم را یادآوری می‌کند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟