لزوم تامین به‌موقع اعتبارات جهت ‌پرداخت حقوق نیروهای حفاظت منابع طبیعی

به گزارش رکنا، مسعود منصور ، رئیس سازمان جنگل ها بر ضرورت توجه به مقوله منابع ‌پایه کشور از جمله آب، خاک و ‌پوشش گیاهی در بودجه ۱۴۰۱ و برنامه هفتم توسعه تاکید کرد و گفت: از دولت و مجلس شورای اسلامی می‌خواهیم بیش از ‌پیش به این مقولات توجه کنند.

وی افزود: این توجه باید از نوع ‌پیشگیرانه باشد تا بتوانیم ضمن تامین به‌موقع اعتبارات کافی، با انجام اقداماتی مانع از تخریب خاک و پوشش گیاهی و کاهش منابع آب شویم. اگر اقدامات ‌پیشگیرانه از جمله اقدامات آبخیزداری، جنگل‌کاری، مدیریت مراتع و مقابله با ریزگردها کمیت و کیفیت بهتری ‌پیدا کنند، می‌توانیم از بروز خسارات احتمالی که بار تامین هزینه‌های جبران آن برعهده حاکمیت و دولت است، جلوگیری کنیم.

منصور ارتقای کیفیت و کمیت اقدامات ‌پیشگیرانه از مخاطرات و تخریب منابع طبیعی را وابسته به تامین منابع اعتباری دانست و اظهار کرد: درصورتی که اعتبارات کافی جهت انجام اقدامات ‌پیشگیرانه علیه تهدیدات منابع طبیعی به‌موقع تخصیص ‌پیدا کند می‌توانیم با صرف هزینه‌های بسیار کمتر مانع از بروز خسارت شویم بنابراین خواهشمندیم که منابع کافی را برای این‌ گونه اقدامات از جمله اقدامات آبخیزداری که هم از فرسایش جلوگیری می‌کند و هم باعث تقویت سفره‌های آب زیرزمینی و احیای قنوات می‌شود، اختصاص داده شود.

به گفته رییس سازمان جنگل‌ها، عملیات آبخیزداری علاوه‌بر اینکه بر تولیدات بیشتر کشاورزی و در نتیجه امنیت غذایی کشور اثرگذار است، می‌تواند از تخریب زیرساخت‌ها و اراضی کشاورزی جلوگیری کند و تا ۷۰ درصد مانع خسارات سیلاب‌ها شود.

وی همچنین بر ضرورت تامین اعتبارات جهت ‌پرداخت حقوق نیروهای حفاظت از منابع طبیعی تاکید و اظهارکرد: نیروهای حفاظت از منابع طبیعی، نیروهای مظلومی هستند که عمدتا ثبات استخدامی مناسبی ندارند بنابراین لازم است این نیروها در وهله نخست ثبات استخدامی ‌پیدا کنند تا شرایط جذب آنان نیز فراهم شود.

منصور در ‌پایان گفت: باید ساز و کاری فراهم شود تا منابع مورد نیاز برای ‌پرداخت حقوق نیروهای حفاظت از منابع طبیعی خیلی وابسته به تخصیص و طرح‌ها نباشد و این اعتبارات به‌موقع در اختیار سازمان جنگل‌ها قرار گیرد تا بتواند حقوق این نیروها را به‌موقع ‌پرداخت کند تا این نیروها نیز انگیزه بیشتری برای حفاظت داشته باشند.

منبع: ایسنا

 

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟