وقتی اشک تفنگدار آمریکایی در خلیج فارس درآمد

به گزارش رکنا، ساعت ۱۶:۳۰ سه‌شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۴، دو فروند شناور رزمی آمریکایی حامل ده تفنگدار مسلح که وارد آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در حوالی جزیره فارسی (آب‌های ساحلی استان بوشهر) شده بودند، به دست واحد‌های شناوری رزمی منطقه دوم نیروی دریایی سپاه توقیف و به این جزیره منتقل شدند.

از ۱۰ تفنگدار مستقر در دو شناور توقیف شده ۹ نفر مرد و یک نفر زن بودند که در سه مایلی آب‌های سرزمینی جزیره فارسی قرار گرفته بودند. پس از بازرسی شناور‌های آمریکایی مشخص شد که آن‌ها علاوه بر تجهیزات فنی، سلاح‌های سبک و نیمه سنگین نیز به همراه خود داشته‌اند.

صبح روز چهارشنبه ۲۳ دی و در حالی که حدود ۱۷ ساعت از دستگیری تفنگداران آمریکایی می‌گذشت، سردار علی فدوی فرمانده وقت نیروی دریایی سپاه گفت: متاسفانه پس از توقیف شناور‌های مزبور شاهد بودیم که نیروی دریایی آمریکا و ناو این کشور برای مدت ۴۰ دقیقه رفتار غیر حرفه‌ای از خود نشان داد و تحرکات هوایی و شناوری را در منطقه داشت که این امر نشان دهنده تعهد نداشتن آمریکا در رابطه با تامین امنیت و آرامش در منطقه است.

هنگام دستگیری تفنگداران آمریکایی، ناوگروه هواپیمابر «ترومن» آمریکا در جنوب شرقی جزیره فارسی و در آب‌های بین‌المللی نزدیک محل توقیف شناور حضور داشته است.

همچنین ناوگروه هواپیمابر «شارل دوگل» فرانسه نیز در شمال شرقی جزیره فارسی در آب‌های بین المللی در حال گشت زنی بوده است.

التماس آمریکایی‌

سه روز بعد از دستگیری و رهاسازی تفنگداران آمریکایی، سردار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه، گفت: بعد از جنگ جهانی دوم هیچ کشوری در جهان نتوانسته بود یک نظامی آمریکایی را دستگیر کند، اما وقتی این نظامیان وارد آب‌های ما شدند شناور‌های کوچک ایرانی با تعداد نیروی کمتر مانند عقاب آن‌ها را محاصره و دستگیر کردند و این ده تفنگدار در مقابل ۵-۶ جوان پاسدار سر تسلیم فرود آوردند.

وی تصریح کرد: آمریکایی‌ها در ناو هواپیمابرشان که دارای ۶۰ هواپیمای جنگی و پنج هزار خدمه است دچار دستپاچگی شده و سراسیمه بودند و پی‌درپی هواپیما‌های خود را به پرواز در می‌آوردند و ما صدای لرزان این ابرقدرت را می‌شنیدیم.

سردار سلامی بیان کرد: بعد از آن صدای عجز و التماس مقامات سیاسی‌شان هم شنیده شد که در تماس‌هایی آزادی این تفنگداران دریایی را تقاضا می‌کردند؛ ظریف به سردار فدوی گفته بود که کری (وزیر خارجه وقت آمریکا) با تمنا و خواهش درخواست کرده که این نیرو‌ها آزاد شوند.

جانشین فرمانده کل سپاه تاکید کرد: ما نیز طی بررسی‌هایی که انجام شد فهمیدیم این تفنگداران بدون قصد وارد آب‌های ایران شده‌اند.

اقتدار ایرانی

فرمانده وقت منطقه دوم نیروی دریایی سپاه نیز دستگیری تفنگداران آمریکایی را عنایت خداوند دانست و گفت: زلزله قدرت ایران پیکره آمریکا را در جزیره فارسی لرزاند و باتوجه به اینکه این اقدام عنایت و کار خدا بود به آن مغرور نمی‌شویم.

سردار علی رزمجو افزود: آن‌ها پس از پاسخ کوبنده سپاه عقب کشیدند که این قدرت ما نشات گرفته از قدرت لایزال الهی، قیام عاشوراست

وی تاکید کرد: پاسداران نیروی دریایی سپاه یک بار دیگر هیمنه پوشالی امریکا را در خلیج فارس درهم شکستند و آن‌ها را به زانو درآوردند.

اعطای نشان فتح

یازدهم بهمن ۱۳۹۴ در حالی که ۱۹ روز از دستگیری و رهاسازی تفنگداران نظامی آمریکا می‌گذشت، سردار فدوی فرمانده وقت نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و چهار تن از فرماندهان این نیرو که در جریان توقیف شناور‌های آمریکایی و بازداشت تفنگداران متجاوز آمریکا در محدوده جزیره فارسی، اقدام شجاعانه و به‌هنگام کرده بودند، به افتخار دریافت «نشان فتح» از دست فرمانده معظم کل قوا نائل شدند.

فرمانده کل قوا همچنین با تشویق درجه و ارشدیت به سایر فرماندهان و کارکنان مربوط به این عملیات حسب درخواست ستاد کل نیرو‌های مسلح موافقت کردند.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

کدخبر: 451387 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟