ماجرای ناپدید شدن، ربوده شدن و به احتمال فراوان کشته شدن جمال خاشقجی روزنامه نگار سعودی الاصل مقیم ترکیه چند روزی است که در صدر خبرهای رسانه های متعدد جهانی قرار دارد؛ ماجرایی که یک حساسیت بین المللی بزرگ نیز ایجاد کرده و بسیاری از کشورها، سازمان های بین المللی و مقامات سیاسی نسبت به آن واکنش نشان داده اند و به همین جهت، عربستان سعودی در حال تحمل فشارهای سنگین بین المللی برای پرده برداری از ماجراست.

 در همین راستا، رسانه ها و برخی مقامات آمریکایی نیز از دولت ترامپ Trump خواسته اند تحریم هایی علیه ریاض اعمال کرده و در روابط آمریکا با عربستان تجدید نظر کند.

با این حال، برخی مقامات و رسانه های آمریکایی نیز تلاش کرده اند با تطهیر یا توجیه اقدامات عربستان در ماجرای خاشقچی، از وخیم شدن روابط میان دو کشور جلوگیری کنند.

این گروه که بیشتر رویکردی ضد ایرانی دارد، بر این باور است که فشار بر عربستان و تضعیف روابط میان ریاض ـ واشنگتن نتیجه ای جز نفوذ بیشتر ایران در منطقه ندارد.

در همین زمینه، وبگاه آمریکایی «نیویورک سان» نوشته که باید در موضوع خاشقچی مراقب ایران بود.

این رسانه آمریکایی در ادامه نوشت: ترامپ با این معضل تلخ دیپلماتیک مواجه است که چگونه عربستان سعودی را تنبیه کند، طوری که منجر به تقویت دشمنان منطقه ای آمریکا و از جمله ایران نشود.

به نوشته این رسانه آمریکایی، هرگونه اقدام که می تواند روابط آمریکا و عربستان را تضعیف کند، مورد خواست و علاقه ایران است و بدون شک ایران از پایان اتحاد میان دو کشور خرسند خواهد شد.

«نیویورک سان»، یکی از راه حل های این مسأله را اجرای قانون Law «Magnitsky» می داند که به آمریکا اجازه می دهد، به جای مجازات کشور عربستان، افرادی از این کشور که مرتکب قتل Murder یا شکنجه Torture خاشقجی شده اند را مجازات کند.

گفتنی است، قانون ماگنیتسکی اجازه می دهد تا واشنگتن علیه هر کسی که درگیر فساد و نقض حقوق بشر است، تحریم های لازم را اعمال کند.

در متن این قانون آمده است: رئیس جمهور می تواند هر تبعه خارجی در هر کجای جهان را که در نظر او مسئول قتل های فراقضایی، شکنجه یا دیگر موارد نقض فاحش حقوق بشر در سطح بین المللی است، در لسیت اعمال تحریم قرار دهد.

از دیگر مواردی که شامل این تحریمات می شود، می توان به دخالت در فساد، اختلاس و سایر جرایم اشاره نمود. این تحریم شامل مسدود کردن اموال یا دارایی است که ممکن است تحت کنترل و یا نظارت ایالات متحده باشد.

شاید این راه حل بی معنی و بیهوده باشد، چون به نظر می رسد در ماجرای خاشقچی، جدا کردن افراد و مقامات از حاکمیت سیاسی عربستان کمی دشوار باشد؛ به ویژه اینکه محمد بن سلمان ولیعهد این کشور و فرزند پادشاه متهم اصلی این حادثه Incident است.

با این حال، پیگیری این راه حال شاید بهتر از ایجاد هرج و مرج در عربستان و یا سقوط Fall رژیم حاکم بر این کشور باشد، چون هر گونه ناآرامی در عربستان و تضعیف حاکمیت عربستان به شدت ایران را خوشحال خواهد کرد و این کشور را به سمت و سوی توسعه طلبی بیشتر سوق خواهد داد.

برای مثال هرگونه انشقاق در روابط آمریکا و عربستان یا تضعیف این کشور می تواند منجر به وقفه در تولید و صادرات نفت این کشور شود که خود ممکن است به لغو یا بی اثر شدن تحریم های نفتی آمریکا علیه ایران منتهی شود.

از سوی دیگر، همان طور که افکار عمومی علیه عربستان بسیج می شود، ممکن است شرکای غربی ایران (اروپایی ها) ترامپ را به سمت و سوی تغییر رویکرد نسبت به توافق هسته ای سوق دهند که این نیز در راستای منافع ایران در منطقه است. به ویژه که باید در نظر داشت محمد بن سلمان، مهم ترین متهم پرونده خاشقچی، یکی از مشوقان اصلی ترامپ برای خروج از توافق هسته ای بوده است! خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

کدخبر: 427091 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟