با جوانب منفی و عوارض ارتودنسی دندان بیشتر آشنا شوید (8 مورد اصلی)

درمان های ارتودنسی به خودی خود هیچ عارضه ای ندارند بنابراین اینکه در برخی از سایت ها و محافل درباره عوارض ارتودنسی چیزهایی گفته می شود صحیح نیست. عارضه ای در کار نیست و درمان های ارتودنسی تنها ممکن است برخی جنبه یا نکته منفی داشته باشند که البته هر پروسه دندانپزشکی یا پزشکی دیگری نیز ممکن است اینچنین باشد. در ادامه ما مهمترین جوانب منفی ارتودنسی را توضیح داده ایم.

Untitled-1

1. تنها برخی از دندانپزشکان قادر به ارائه درمان های ارتودنسی هستند

در تمام دنیا دندانپزشکان کمی هستند که واجد شرایط انجام درمان های ارتودنسی باشند. به این دندانپزشکان متخصص ارتودنسی گفته می شود و تنها باید آن ها اقدام به ارائه خدمات مرتبط با مرتب کردن دندان ها کنند.

ممکن است یک دندانپزشک عمومی که تجربه انجام درمان های ارتودنسی  را دارد نیز در سطح جامعه مطرح شود اما حتی چنین دندانپزشکانی واجد صلاحیت نبوده و شرایط ارائه خدمات ارتودنسی  را ندارند. زیرا ممکن است نتیجه درمانی که آن ها انجام می دهند شکست بخورد. بنابراین ما باید برای هر نوع نامرتبی دندانی تنها به نزد یک دکتر ارتودنسی مراجعه کنیم.

2. هزینه ارتودنسی دندان نسبتا زیاد است

به دلیل پیچیدگی های موجود در مسیر مرتب کردن دندان ها و زمانبر بودن این پروسه، هزینه ارتودنسی ممکن است نسبت به هر درمان دندانپزشکی دیگری بیشتر شود. به طور میانگین 1.5 سال طول خواهد کشید تا دندان ها به طور کامل مرتب شوند البته ممکن است این زمان کمتر یا بیشتر هم شود. چون زمان درمان طولانی و زیاد است در نتیجه نیازمند مراجعات و در نتیجه هزینه درمان بیشتری است. انتظار می رود که برای مرتب کردن دندان ها در ساده ترین حالت لازم باشد برای هر فک بیش از 5 میلیون تومان هزینه شود.

3. ارتودنسی ثابت می تواند باعث درد و ناراحتی جزئی شود

قدیمی ترین و رایج ترین شکل ارتودنسی دندان استفاده از براکت و سیم ارتودنسی است. برای اینکه دندان ها در این روش مرتب شوند، به سطح دندان ها براکت هایی چسپانده شده و از بین آن ها سیم رد خواهد شد. سیم ارتودنسی نیروهایی را از طریق براکت به دندان ها و ریشه آن ها وارد می  کند تا به حرکت دندان ها کمک کند.

 برای چند روز اول بعد از نصب این وسایل ممکن است افراد، کمی احساس درد و ناراحتی جزئی کنند. بعد از اینکه دهان و دندان به براکت ها و سیم عادت کرد دیگر درد و ناراحتی تجربه نخواهد شد. در برخی از سایت ها از درد ارتودنسی به عنوان یکی از عوارض ارتودنسی دندان یاد شده ولی در اصل این عارضه نیست و تنها یک عیب و ایراد زودگذر است.

Untitled-2

4. سیم و براکت ارتودنسی محدودیت غذایی به همراه دارد

به افرادی که ارتودنسی ثابت انجام می دهند توصیه می شود که یک سری غذاها را نخورند. زیرا مصرف آن ها می تواند باعث شکسته شدن سیم و براکت شود. به عنوان مثال خوردن سیب، خیار، آب نبات، گوشت ها و ... می تواند واقعا به مرور زمان یا حتی به صورت آنی باعث شکسته شدن براکت ها یا سیم شود.

بنابراین اینکه شما نمی توانید برخی از چیزهایی که دوست دارید را بخورید ممکن است کمی اذیت شوید. به همین جهت محدودیت غذایی را یکی از معایب ارتودنسی  دندان می دانند. با این حال روش های دیگری هستند که محدودیت غذایی ندارند و شما هرچیزی که دوست دارید را می توانید با آن ها بخورید. مثلا ارتودنسی نامرئی با الاینرهای شفاف اینگونه است.

5. برای حفظ بهداشت دهان و دندان باید زمان زیادی صرف شود

زمانی که براکت ها  و سیم به دندان ها متصل می شوند ممکن است مواد غذایی در لابلای آن ها گیر کند. بنابراین شما باید برای تمیز کردن دندان ها و سیم یا براکت زمان بیشتری صرف کنید. اگر پیش از ارتودنسی شما فقط مسواک میزدید اکنون با وجود وسایل چسپیده به دندان باید نخ دندان بکشید و حداقل 5 دقیقه وقت بیشتر برای مسواک زدن اختصاص دهید.

در صورت ضعیف بودن سطح بهداشت دهان و دندان، سلامت شما در طول درمان ارتودنسی بدتر شده و مشکلاتی مانند بوی بد دهان، تحریک لثه و پوسیدگی دندان ایجاد می شود. البته این ها از عوارض ارتودنسی دندان نیستند و تنها زمانی که بهداشت رعایت نشود می توانند ایجاد شوند.

Untitled-3

6. گاهی اوقات مدت زمان درمان بسیار طولانی خواهد شد

ممکن است در طول درمان ارتودنسی مشکلاتی پیش بیاید که منجر به افزایش مدت زمان ارتودنسی شود. مثلا اگر شما به عنوان شخصی که تحت درمان هستید، بهداشت دهان و دندان را رعایت نکنید یا خوراکی های سفت و سخت بجوید و یا اینکه از وسایل خودتان مراقبت نکنید امکان ایجاد بیماری لثه، پوسیدگی دندان و یا شکسته شدن براکت و سیم وجود دارد. تا زمانی که موارد نامبرده درمان شده و یا تعمیر شوند ممکن است کمی زمان نیاز باشد و این در مجموع باعث افزایش مدت زمان ارتودنسی شما خواهد شد.

به عنوان مثال شکسته شدن مکرر ارتودنسی سرامیکی می تواند طول دوره درمان شما را تا 36 ماه نیز  افزایش دهد. یا شکسته شدن الاینر ارتودنسی نامرئی نیز چند هفته درمان شما را به درازا بکشد.

7. ارتودنسی ثابت ممکن است باعث زخم شدن لثه شود

یکی از رایجترین عوارض ارتودنسی (یا بهتر بگوییم جوانب منفی آن) امکان زخم شدن زبان، لثه و لب ها است. اگر به هر دلیل براکت یا سیم بشکند با برخورد با بافت های نرم می تواند باعث زخم شدن آن ها شود. البته اگر شما نکات توصیه شده را رعایت کنید براکت یا سیم نمی شکند و آسیبی به شما نمی رسد.

8. بعد از درمان حتما باید نگهدارنده ارتودنسی استفاده کنید

هنگامی که دندان‌های شما به موقعیت مورد نظر حرکت کرده و مرتب می شوند باز هم ممکن است کج شوند. این طبیعت دندان ها است و به مرور زمان که ما چیزی می خوریم ممکن است به میزان خیلی کم و به صورت نامحسوس کج شوند. بنابراین پس از ارتودنسی باید از نگهدارنده یا ریتینر ارتودنسی استفاده شود. ریتینرها باعث می شوند که دندان ها دقیقا در همان موقعیت مرتب شده خود باقی بمانند و دیگر کج نشوند. ممکن است چند ماه تا چند سال نیاز باشد نگهدارنده استفاده کنید که این چندان خوشایند نیست بنابراین آن را جزء یکی از معایب ارتودنسی لیست کردیم.

کدخبر: 791576 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟