گزارش یک عکس جنجالی از لحظه آخر زندگی کیومرث پوراحمد + اسامی هنرمندانی که خودکشی کرده اند

کیومرث پور احمد را بیشتر بشناسید

 کیومرث پوراحمد ۲۵ آذر ۱۳۲۸ به دنیا آمد و  ۱۶ فروردین ۱۴۰۲ از دنیا رفت. او  کارگردان، فیلمنامه‌نویس، تدوینگر و تهیه‌کنندهٔ ایرانی بود. پوراحمد یکی از مهم‌ترین فیلمسازان نسل بعد از انقلاب ۵۷ بود که در دهه‌های ۱۳۶۰ تا ۸۰ فیلم‌ها و سریال‌های موفق و به‌یادماندنی در کارنامه‌اش ثبت کرد. خبر درگذشت کیومرث پوراحمد در تاریخ ۱۶ فروردین ۱۴۰۲ اینگونه در اخبار ایران و جهان جای گرفت که اطلاعات اولیه از مرگ وی بدین صورت بود که در ویلایی در بندر انزلی درگذشته است. چند ساعت بعد از مرگ کیومرث پوراحمد شک و شبهاتی در خصوص مرگ وی ایجاد شد که در ادامه سعی شده است به این شک‌ها پاسخ داده شود.

ساعاتی بعد از انتشار این خبر و در میان بحث و اظهارنظرها در مورد این درگذشت غم‌انگیز، تصویری در فضای مجازی از صحنه کشف جسد   کیومرث پوراحمد منتشر شد که اظهارنظرهایی را در برداشت. این بیان نظرها به نحوه قرار گرفتن جسد با توجه به قد بلند این کارگردان ، نحوه تکیه دست به دیوار، شکل قرارگرفتن یکی از پاها بر روی شوفاژ، اندازه طناب و نحوه گره آن برمی‌گشت و علت مرگ را از مسیر خودخواسته برای افرادی که در مورد جسد اظهارنظر کرده بودند به سمت‌های دیگری کشانده بود.

 با تأکید بر اینکه علت قطعی فوت کیومرث پوراحمد به حتم باید بر اساس تحقیقات میدانی و علمی بازپرس، کارآگاهان پلیس آگاهی و  بر اساس نتایج علمی کارشناسان پزشکی قانونی که از نزدیک با جسد و نحوه فضای کشف جسد مواجه شده‌اند بیان شود ولی براساس مستندات کتب علمی می‌توان در این مقطع زمانی به چند سؤال پیش آمده پاسخ داد.

و اما باز با تأکید بر اینکه توضیحاتی که در ادامه گفته می‌شود بر اساس داده کتب علمی علم پزشکی قانونی است و باز تأکید بر اینکه مراجع قضایی باید نتیجه نهایی علت مرگ کیومرث پوراحمد را بیان کنند ولی بر اساس نکاتی که در کتاب دیمایو در خصوص دارآویختگی وجود دارد، جمود نعشی پدیده‌ای است که از دقایق تا ساعاتی بعد از مرگ ایجاد می‌شود و بر اساس جمود نعشی می‌توان، علت نحوه قرار گرفتن دست کیومرث پوراحمد و تکیه آن بر دیوار را توجیه کرد.

در همین کتاب به طور مثال حتی فردی که در وضعیت خوابیده جان باخته است نیز بعد از مرگ به دلیل جمود نعشی دستش به سمت بالا حرکت کرده است. همچنین در مورد کسی که قبل از مرگ نیز تقلا می‌کند، عضلات وی می‌تواند در لحظه مرگ سفت شود که به این حالت جمود نعشی آنی می‌گویند.

بر اساس داده‌های  کتاب دیمایو نحوه قرار گرفتن پا و دست کیومرث پوراحمد در تصویر اتفاق عجیبی نیست و این مسائل کاملاً هنگام مرگ و بعد از آن می‌تواند رخ دهد چون عضلات خم کننده از عضلات بازکننده قوی‌تر هستند، بدن در حالت مرگ یک وضعیت شبیه به وضعیت بوکسورها به خود می‌گیرد که در  تصویر منتشر شده از جسد کیومرث پوراحمد نیز آن را می‌توان مشاهده کرد.

در بررسی تصویر جسد کیومرث پوراحمد سناریوی محتمل  دارآویختگی است. دارآویختگی می‌تواند با شکستگی استخوان‌های گردن، شوک نخاعی، انسداد وریدها، شریان و راه هوایی سبب مرگ شود. تمامی این اتفاقات در مورد این حادثه نیز محتمل است.

بر اساس  داده‌های کتاب دیمایو حتی در مورد برخی از موارد مشابه شاهد هستیم که فرد نشسته خودکشی کرده و باز وضعیت‌های جمود نعشی و تغییر عضلات بدن در آن اجساد نیز مشاهده شده است.

در دارآویختگی گره طناب می‌تواند متحرک یا ثابت باشد. البته در این مورد باید  پزشکی که در صحنه حاضر بوده است، اظهارنظر کند اما با توجه به داده‌های کتب علمی علم پزشکی قانونی و مشاهده تصاویر مشابه خودکشی ، نکته غیرطبیعی در این عکس یا پرونده وجود ندارد.

یکی از نکاتی که مطرح شد، مشاهده آثار کبودی به مانند زخم و ضربه‌دیدگی روی بدن کیومرث پوراحمد بود که شک اتفاقاتی قبل از مرگ را ایجاد کرد که بر اساس داده‌های همین کتاب علمی ، آثار خون‌مردگی و کبودی روی بدن فرد خودکشی کرده به دلیل تجمع خون در بدن فرد است.

در زمانی که فرد خودکشی می‌کند، جریان خون در بدن کاهش می‌یابد و به دلیل این کاهش، خون در قسمت‌هایی از بدن تجمع می‌یابد که باعث ظهور خونریزی و کبودی روی پوست نیز می‌شود.

و اما در پایان تأکید می‌شود در تصویر منتشر شده براساس علم علوم پزشکی، قانونی وجود ندارد و در این مرحله برای بازپرس و کارآگاهان و متخصصان پزشکی قانونی که روی این مرگ در حال بررسی هستند، نتایج آزمایشات پزشکی قانونی در مورد وجود انواع سم در بدن به حتم مدنظر است که اگر این نتیجه نیز پاسخ منفی داشته باشد، متأسفانه این کارگردان سرشناس کشور خودخواسته به زندگی خویش پایان داده است.

نامه 7 صفحه‌ای پوراحمد قبل از خودکشی

در کنار جسد کیومرث پوراحمد نامه 7 صفحه‌ای به دستخط خودش کشف شده است. این نامه کشف شده به گفته مسئولان قضایی کاملاً خصوصی و خطاب به افراد خانواده‌اش است. در بخش‌هایی از این نامه با همسر صحبت کرده است و در بخشی هم درخواست کرده که فرزندانش از اینکه او با خودکشی به زندگی خود پایان داده، مطلع نشوند. این نامه و کشف آن کنار جسد  شاید ذهن کسانی را که پیگیر زندگی هنرمندان و اتفاقات روزگار آنها است به سمت مرگ رابین ویلیامز بکشاند. او نیز بعد از اقدام به خودکشی در کنار جسدش نامه‌ای به  دستخط‌اش کشف شد که رویش نوشته شده بود، «زمان رفتن.»

با وجود اینکه بررسی‌های میدانی نشان داد این نامه به دستخط خود کیومرث پوراحمد است، اما بازپرس پرونده دستور داده تا کارشناسان خط شناسی آن را مورد بررسی قرار دهند و نظر کارشناسی خود را اعلام کنند.

با فوت کیومرث پوراحمد که آثار ارزشمندی از او بجا مانده است، این سؤال بخشی از جامعه را به خود معطوف کرد که علت خودکشی چیست. برای عده‌ای می‌توان اینگونه گفت که خودکشی در  میان هنرمندان کم تعداد نیست و به همین دلیل مبحثی است که روانشناسان و روانکاوان جهان از کنار آن بی‌تفاوت نگذشته‌اند.

شرایط مالی نامطلوب و استرس ناشی از رد خلق هنری آنها از سوی ارگان‌ها یا مردم ممکن است به خطر خودکشی در میان هنرمندان کمک کند. ارتباط بین اختلالات روانی، مانند شیدایی-افسردگی، خودکشی را افزایش می‌دهد حتی گاهاً برای رسیدن به یک تجربه این اقدام را انجام داده‌اند.

آمار خودکشی و هنرمندان

 سالانه نزدیک به 800 هزار نفر دست به خودکشی می‌زنند. خودکشی پنجمین علت مرگ در بین افراد 30 تا 49 ساله  در سطح جهان و دومین علت مرگ در گروه سنی 15 تا 29 است. انجمن بین‌المللی پیشگیری از خودکشی تأکید دارند که خودکشی پیچیده است زیرا دلیل واحدی ندارد. خودکشی اغلب به دلیل ترکیبی از عوامل مختلف مانند اختلالات روانپزشکی، فشار اجتماعی، آسیب‌های روانی، عوامل بیولوژیکی، عوامل ژنتیکی و اختلالات جسمی ایجاد می شود.

طبق تحقیقات انجمن بین‌المللی پیشگیری از خودکشی،هنرمندان بیشتر از سایر گروه‌های جمعیتی مستعد خودکشی هستند. معماران، نقاشان، مجسمه‌سازان، نویسندگان، شاعران و نمایشنامه‌نویسان بیشتر از دیگر هنرمندان مرتکب خودکشی در جهان شده‌اند.

این انجمن نیز شرایط مالی نامطلوب و استرس ناشی از رد محصولات هنری این هنرمندان از سوی مردم و به حاشیه رفتن را از علل اصلی ارتکاب به خودکشی آنها ذکر کرده‌اند.

طبق آمار جهانی، هنرمندان 18 برابر بیشتر از جمعیت عمومی در معرض خودکشی قرار دارند و مردان هنرمند بیشتر دست به این اقدام می‌زنند. شرایط مالی نامطلوب و استرس ناشی از رد محصولات هنری این هنرمندان از سوی مردم و به حاشیه رفتن از علل اصلی ارتکاب به خودکشی آنها ذکر شده است.

اسامی تعدادی از هنرمندانی که خودکشی کردند

 1. فریدا کالو (۱۹۰۷-۱۹۵۴) نقاش مکزیکی: علل خودکشی او شامل بیماری‌های جسمی و روانی، رابطه ناموفق با دوستان و همسرش و فرزندانش بود.

2. وینسنت ون‌گوگ (۱۸۵۳-۱۸۹۰) نقاش هلندی: علل خودکشی او شامل بیماری روانی، مشکلات مالی و شخصی، افسردگی و مصرف الکل بود.

3. ارنست همینگوی (۱۸۹۹-۱۹۶۱) نویسنده امریکایی: علل خودکشی او شامل بیماری‌های جسمی، مصرف الکل، افسردگی و مشکلات خانوادگی بود.

4. سیلویا پلات (۱۹۳۲-۱۹۶۳) شاعر و نویسنده امریکایی: علل خودکشی او شامل افسردگی شدید، مشکلات خانوادگی و رابطه ناموفق با شوهرش بود.

5. رابین ویلیامز (۱۹۵۱-۲۰۱۴) بازیگر امریکایی: علل خودکشی او شامل افسردگی، اعتیاد به مواد مخدر و الکل، مشکلات مالی و خانوادگی بود.

6. کورت کوبین (۱۹۶۷-۱۹۹۴) خواننده و گیتاریست امریکایی: علل خودکشی او شامل اعتیاد به مواد مخدر، افسردگی، مشکلات رابطه و مشکلات سلامت جسمی بود.

کدخبر: 882946 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟