چگونه بازار مسکن میلیارد را پول خرد کرد

رکنا: آپارتمان‌های میلیاردی تنها به تهران محدود نمی‌شوند. بررسی آگهی‌های فروش مسکن اپلیکیشن دیوار نشان می‌دهد در بعضی محله‌های کرج مثل عظیمیه و گوهردشت خانه میلیاردی دیگر لوکس به حساب نمی‌آید و حتی خانه‌های معمولی هم بالای یک میلیارد تومان قیمت دارند. همین شرایط را در بازار مسکن شیراز شاهد هستیم. در این شهر اغلب خانه‌ها بزرگ هستند و متراژ بالا باعث شده حتی اگر خانه را متری ۱۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری کنند، قیمت کل آن به بیش از یک میلیارد تومان برسد

بازار مسکن تهران در حال حاضر یک میلیارد تومان را عددی کاملا معمولی می‌داند. وقتی متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در تهران به نزدیک ۲۹ میلیون تومان رسیده، یعنی متقاضیان برای خرید یک آپارتمان ۶۰، ۷۰ متری باید به طور متوسط حدود ۱.۸ میلیارد تومان پول پرداخت کنند.در خیلی از محله‌های پایتخت، مثل منطقه یک، دو، سه، چهار، پنج، شش و ۱۳ قیمت مسکن بالاتر از متوسط کل شهر است، اما آپارتمان‌های میلیاردی تنها به تهران محدود نمی‌شوند و حالا ویروس میلیاردی به بازار مسکن شهر‌های بزرگ هم سرایت کرده است. بررسی آگهی‌های فروش مسکن اپلیکیشن دیوار نشان می‌دهد در بعضی محله‌های کرج مثل عظیمیه و گوهردشت خانه میلیاردی دیگر لوکس به حساب نمی‌آید و حتی خانه‌های معمولی هم بالای یک میلیارد تومان قیمت دارند. همین شرایط را در بازار مسکن شیراز شاهد هستیم.

در این شهر اغلب خانه‌ها بزرگ هستند و متراژ بالا باعث شده حتی اگر خانه را متری ۱۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری کنند، قیمت کل آن به بیش از یک میلیارد تومان برسد. قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در ارزان‌ترین محله‌های شیراز حدود ۱۱ تا ۱۴ میلیون تومان است و در محله‌های گرانقیمت مثل قدوسی، ارم و معالی‌آباد اغلب خانه‌ها ارزش میلیاردی پیدا می‌کند. در برخی محله‌های مشهد می‌توان خانه متری هفت یا هشت میلیونی خرید و در برخی محله‌های دیگر مثل فرهنگ، هفت‌تیر، هاشمیه و برج‌های الهیه قیمت هر مترمربع به بیش از ۲۰ میلیون تومان می‌رسد. اصفهان در بین شهر‌های بزرگ بیشترین مقاومت را به خرج داده. قیمت خانه‌ها قیمت مسکن در محله‌های پرطرفدار این شهر عموما متری ۱۴ تا ۱۷ میلیون تومان است و صرفا واحد‌های نوساز یا بزرگ‌متراژ با قیمت بالای یک میلیارد تومان فروخته می‌شوند.

بازار خانه‌های میلیاردی در کرج

بازار مسکن حومه کرج مثل بنفشه، اندیشه، فاز‌های جدید مهرشهر و هشتگرد هنوز به ویروس خانه‌های میلیاردی دچار نشده‌اند. در این محله‌ها می‌توان حتی با بودجه ۵۰۰ میلیونی خانه خرید، اما در مرکز شهر کرج اغلب خانه‌ها به قیمت میلیاردی رسیده‌اند و بعضا به اندازه متوسط قیمت مسکن در تهران قیمت‌گذاری می‌شوند.

آنطور که بررسی آگهی‌های فروش مسکن در اپلیکیشن دیوار نشان می‌دهد، فروشنده‌های مسکن در فاز یک مهرشهر، عظیمیه، کوی مهر و گوهردشت اغلب قیمت‌های بالای متری ۲۰ میلیون تومان پیشنهاد می‌دهند و آگهی‌های منتشر شده عموما بالای یک میلیارد تومان قیمت دارند. مثلا یک واحد ۱۲۰ متری، سه خوابه و نوساز در گوهردشت با قیمت دو میلیارد و ۱۶۰ میلیون تومان آگهی شده است. در محله عظیمیه فایل‌های میلیاردی تبدیل به یک اتفاق عادی شده است. یک آپارتمان ۱۲۰ متری در عظیمیه با قیمت سه میلیارد تومان به فروش گذاشته شده و قیمت هر مترمربع آن حدود ۲۵ میلیون تومان است. فروشنده یک واحد ۱۱۰ متری دیگر در همان محله خانه‌اش را سه میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری کرده است.

فردیس در جنوب کرج از دیگر محله‌هایی است که قیمت خانه‌های آن به بیش از یک میلیارد تومان رسیده. برای مثال صاحب یک واحد ۱۱۴ متری در فردیس خانه اش را با قیمت یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان به فروش گذاشته. این واحد مسکونی ۱۵ ساله است و در طبقه آخر یک آپارتمان پنج طبقه قرار دارد. آسانسور، پارکینگ، انباری و دو بالکن از ویژگی‌های این خانه هستند. گوهردشت هم شرایط مشابهی دارد و حتی خانه‌های ۸۰ متری در آن با قیمت میلیاردی آگهی می‌شوند. برای مثال فروشنده‌ای برای خانه دو خواب ۸۰ متری ۱۲ سال ساخت، یک میلیارد و ۳۲۰ میلیون تومان پول می‌خواهد.

بازار خانه‌های میلیاردی در مشهد

آنطور که آگهی‌های فروش مسکن نشان می‌دهد، مالکان خانه‌ها در محله‌های مختلف مشهد عموما قیمت‌هایی در حدود ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان برای فروش خانه‌هایشان در نظر می‌گیرند. گران‌ترین محله‌ها هاشمیه و هفت‌تیر هستند و کسانی که دنبال خانه‌های ارزان‌قمیت هستند، سراغ بلوار توس، ایثارگران و کوی طلاب می‌روند. با سرمایه حدود یک میلیاردی می‌توان حتی در محله‌های نسبتا گران‌قیمت مشهد خانه پیدا کرد. مثلا یک واحد ۸۰ متری که ۱۶ سال از ساخت آن می‌گذرد در مجتمع بعثت هفت‌تیر با قیمت متری ۱۴ میلیون و ۴۰۰ هزار آگهی شده و فروشنده‌اش یک میلیارد و ۱۸۰ میلیون تومان پول می‌خواهد.

خانه‌های بالای یک میلیارد تومان شاید هنوز در کل شهر مشهد رسوخ نکرده باشند، اما در محله‌هایی مثل الهیه، هاشمیه، شهرک غرب و اطراف کوه‌سنگی تعداد زیادی از آگهی‌های فروش مسکن دیوار قیمتی بالاتر از یک میلیارد تومان دارند. مثلا آپارتمان تک‌‎واحدی نوساز با مساحت ۲۰۰ متری و چهار خوابه در محله الهیه به قیمت دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان آگهی شده است. فروشنده یک واحد ۱۳۰ متری در بلوار معلم خانه‌اش را سه میلیارد تومان قیمت‌گذاری کرده. این واحد در طبقه چهارم یک ساختمان پنج طبقه قرار دارد.

یک واحد نسبتا لوکس ۱۶۵ متری در محله وکیل‌آباد مشهد با قیمت دو میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان آگهی شده. دو تراس بزرگ، سونا خشک اختصاصی، آسانسور، سیستم گرمایش از کف، انباری بزرگ و پارکینگ از ویژگی‌های این خانه هستند. بررسی آگهی‌های منتشر شده برای فروش مسکن در مشهد نشان می‌دهد هنوز اغلب خانه‌ها به قیمت بالای یک میلیارد تومان نرسیده‌اند و می‌توان گفت مشهد از معدود شهر‌های بزرگ است که تا حدودی توانسته در برابر ویروس خانه میلیاردی مقاومت کند و تنها محله‌های گران‌قیمت آن به چنین ویروسی دچار شده‌اند.

بازار خانه‌های میلیاردی در اصفهان

اصفهان در بین شهر‌های بزرگ، ارزان‌ترین خانه‌ها را دارد. طوری که حتی در محله‌های پرطرفدار مثل اشراق و برازنده اغلب آگهی‌های فروش مسکن در اپلیکیشن دیوار حدود ۱۴ تا ۱۷ میلیون تومان قیمت دارند و این موضوع نشان می‌دهد با بودجه یک میلیاردی می‌توان خانه‌های کوچک ۶۰ تا ۸۰ متری در این محله‌ها پیدا کرد. مثلا یک واحد ۷۵ متری در محله برازنده خیابان گلستان با قیمت متری ۱۴ میلیون و در مجموع یک میلیارد و ۵۰ میلیون تومان آگهی شده است. خانه ۹۰ متری ۱۰ سال ساخت در محله اشراق اصفهان با قیمت متری ۱۳ میلیون و قیمت کل یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان فروخته می‌شود. این واحد دو خوابه است و دو پارکینگ و حدود پنج متر انباری و هشت متر تراس دارد.

قیمت مسکن در شهر‌های اطراف اصفهان مثل فولادشهر، شاهین‌شهر و بهارستان خیلی کمتر است. مثلا متوسط قیمت آگهی‌های مسکن در فولادشهر متری پنج میلیون و ۲۰۰ هزار و در شاهین‌شهر و بهارستان حدود متری ۱۰ میلیون تومان است. موردی که نشان می‌دهد خانه‌های میلیاردی در شهر‌های اطراف اصفهان همچنان لوکس محسوب می‌شوند و ویروس میلیارد به بازار مسکن این شهر‌ها سرایت نکرده. با این وجود در مرکز شهر اصفهان رقم یک میلیارد تومان برای یک واحد مسکونی چندان عجیب نیست.

مالک یک آپارتمان دو خوابه ۹۸ متری در محله دشتسان خانه‌اش را با قیمت دو میلیارد تومان یعنی متری ۲۱ میلیون تومان آگهی کرده. این خانه ۱۰ سال ساخت است و پارکینگ و انباری دارد. در محله اشراق که از محله‌های پرطرفدار اصفهان است، یک واحد ۱۲۵ متری سه خوابه نوساز و کلیدنخورده، با قیمت متری ۲۱ میلیون آگهی شده و خرید آن حدود دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان سرمایه لازم دارد.

بازار خانه‌های میلیاردی در شیراز

اگر بخواهید در شیراز با یک میلیارد تومان خانه بخرید، احتمالا باید سراغ محله‌های ارزان‌قمیت یا شهر جدید صدرا در ۲۵ کیلومتری شمالغرب شیراز بروید. ولی اگر بخواهید در مرکز شهر خانه پیدا کنید، احتمالا باید دنبال خانه‌های کوچک بگردید. در شیراز اغلب خانه‌ها بزرگ متراژ هستند و پیدا کردن خانه ۶۰ متری کار ساده‌ای نیست. به همین خاطر اغلب خانه‌ها بالای یک میلیارد تومان قیمت دارند. بررسی آگهی‌های دیوار نشان می‌دهد با بودجه یک میلیارد تومانی می‌توان یک آپارتمان دوخوابه در کوی زهرا، یک واحد ۱۴۰ متری در میانرود و واحد‌های ۹۰ متری در محله سراج پیدا کرد.

قدوسی یکی از گران‌ترین محله‌های شیراز است که در آن فروشنده‌ها در آگهی‌هایشان قیمت حدود متری ۲۸ میلیون تومان را پیشنهاد می‌دهند. احتمالا قیمت معاملات انجام شده کمتر از این رقم باشد. در محله‌های ارزان‌قیمت شیراز مثل فرهنگیان، امام رضا، سراج و ریشمک عموما خانه‌ها با قیمت متری ۱۱ تا ۱۵ میلیون تومان آگهی می‌شوند. با این حساب با یک میلیارد تومان احتمالا بتوان خانه ۷۰ تا ۹۰ متری در این محله‌ها پیدا کرد، اما عموما خانه‌هایی که آگهی می‌شوند بالای یک میلیارد تومان قیمت دارند.

یک صاحبخانه در محله زرهی شیراز می‌خواهد واحد ۱۱۰ متری خود را در طبقه پنجم یک آپارتمان نوساز با قیمت دو میلیارد و ۳۱۰ میلیون تومان بفروشد و برای هر مترمربع ۲۱ میلیون تومان قیمت در نظر گرفته است. این واحد دو خوابه است و آپارتمان لابی، پارکینگ و انباری دارد. واحد ۱۱۰ متری در یکی از برج‌های قدوسی غربی با قیمت متری ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان آگهی شده. این محله از محله‌های گران‌قیمت شیراز به حساب می‌آید و چنین قیمتی پایین‌تر از میانگین آگهی‌ها منطقه است. با این وجود مالک خانه می‌خواهد آن را به قیمت یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بفروشد. خانه ۱۳ ساله است و در طبقه پنجم قرار گرفته است. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 700405 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟