زنان ایران از آغاز دهه دوم انقلاب منتظر رفع تبعیض بودند / نیازمند اصلاح قانون در حوزه بانوان هستیم

توران ولی مراد، جامعه شناس در گفت و گو با رکنا تصریح کرد: اگر به تاریخ انقلاب اسلامی مراجعه کنیم می بینیم که در روند پیروزی انقلاب مطابق فرمایش امام خمینی زنان در بسیاری از فضاها از مردان پیشی گرفتند و نقش آنها موثرتر است.

وی با اشاره به اینکه زنان نسبت به مردان مسئولیت‌های متفاوت تری دارند و نقش آنها در جامعه و خانواده بسیار موثرتر است، اضافه کرد: به همین دلیل در جریانات اخیر دشمنان قسم خورده خارجی ما حتی به لحاظ لجستیکی هم آماده بودند تا از طریق موج سواری بر فضای حاکم مسلط شوند.

فعال حقوق زنان با تاکید بر اینکه لازم است زنان ما در جامعه آگاه باشند تا ابزاری برای جریان های سیاسی و بدخواهان میهن اسلامی نباشند، افزود: زنان ایرانی در زمان انقلاب و 8 سال جنگ تحمیلی نشان دادند که ایثارگرانه پای انقلاب و آرمان های آن می ایستند.

این جامعه شناس افزود: از آغاز دهه دوم انقلاب زنان ایرانی منتظر بودند تا تبعیض هایی که بر علیه آنها وجود داشت برطرف شود اما این اتفاق نیفتاد و اکنون بعد از گذشت 4 دهه همچنان این مسایل رفع نشده است و زنان صبورانه منتظر بودند تا مسایلشان حل شود.

ولی مراد ادامه داد: زنان ایرانی در 40 سال گذشته به سرعت پیشرفت کردند و توانستند همزمان هم خانواده را داشته باشند هم در تربیت جامعه سهیم باشند و هم خود را هم تراز مردان و حتی در بعضی جاها پیشروتر از مردان حرکت کنند.

فعال حقوق زنان با اشاره به آرمان های تبیین شده برای زنان در جامعه بعد از انقلاب اسلامی، بیان داشت: متاسفانه اکنون با مسئولیتی که انقلاب اسلامی برای زنان تعریف کرده بود فاصله داریم و عمده مطالبات زنان ما نیز در این حوزه است.

نیازمند اصلاح قانون در حوزه زنان هستیم

وی گفت: ما نیاز به اصلاح قوانین در حوزه زنان داریم زیرا قوانین موجود زن را صغیر و محتاج به قیم می داند اما نگاه انقلاب اسلامی به جایگاه زن یک انسان متعالی و تاثیرگذار در تمامی حوزه ها است و این هویت به جامعه زنان ما داده شده و با آن زندگی کرده است به همین دلیل نمی توان آن را زنان گرفت.

کارشناس مسایل اجتماعی با اشاره به اینکه چهار دهه برای صبوری زنان کافی است، تصریح کرد: حوزه زنان دچار دو تحجر جدی است که یکی از آنها از سوی غرب به زنان تحمیلی شده است و آنان را دچار زندگی عروسکی کرده است و تحجر دوم نیز به نام اسلام بر زنان تحمیل شده است که زن را صغیر و در داخل می بیند و از آن حق انتخاب و اختیار را گرفته است.

ولی مراد بیان کرد: به طور مثال در حوزه ازدواج دو نفر در زمان بلوغ تصمیم می گیرند که زندگی مشترک با هم داشته باشند و بعد از مدتی به هر دلیلی یکی از طرفین دیگر تمایلی به حفظ ارتباط زناشویی ندارد در این شرایط مرد حق جدایی دارد اما این فعل توسط یک زن نمی توان صورت پذیرد و این با هویت انسانی زن ناهمخوان است.

این فعال حقوق زنان افزود: در همین مساله شاهد هستیم که وقتی حاکمیت نتوانست مساله زنان را در حوزه ازدواج حل کند جامعه راه حل دیگری را تجویز کرد و مهریه ها را بالا برد و این یک آسیب به آسیب های قبلی اضافه کرد.

وی یادآور شد: زنان در جامعه فعلی دچار مظلومیت دوگانه هستند آنها هم در جامعه دچار مشکلات مختلفی هستند که همه مردم با آن درگیر هستند و هم به خاطر زن بودن با محدودیت ها و تبعیض هایی روبه رو هستند که این توان تحمل آنها را کاهش داده است.

کارشناس مسایل اجتماعی بیان کرد: تمامی این مسایل با اصلاح قوانین حل خواهد شد و متاسفانه نهادهایی که تولی گری حوزه زنان را دارند در طی 40 سال گذشته به وظایف خود عمل نکرده اند و این مساله اصلا ارتباطی به دولتها با گرایشات سیاسی متفاوت ندارد.

ولی مراد افزود: گره اصلی این است که نخبگان نظری ما در حوزه های مختلف به ویژه در حوزه علوم اجتماعی در ساختن جامعه غایب هستند و دولت ها و مجلس ها از آنها استفاده نمی کنند و در این حالت مشکلات از شکلی به شکل دیگر تبدیل می شود و راه حلی برای آنها پیدا نمی شود.

وی گفت: تجربه زیسته زنان نشان می دهد که زنان در جامعه ما با تبعیض و ظلم مضاعف روبه رو هستند و نمی توان گفت که مردان مطالبه گر نیستند بلکه باید اینگونه به مساله نگاه کرد که زنان مطالبات خود را با صدای بلندتری فریاد می زنند.

کدخبر: 849951 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری مسعود لاهوت
آیا این خبر مفید بود؟