جمله دانش آموزان افغانستانی خطاب به طالبان /سال گذشته 556 هزار دانش آموز افغانستانی در مدارس کشور ثبت نام شدند + فیلم
حجم ویدیو: 33.36M | مدت زمان ویدیو: 00:04:33

50 سال پیش درگیری‌ها میان شوروی سابق و مجاهدین افغان آغاز شد و بسیاری از مردم افغانستان برای فرار از جنگ و فقر به کشورهای دیگر پناهنده شدند. بیشترین سهم این مهاجرت مربوط به پاکستان و ایران بود. زمانی که حادثه 11 سپتامبر رخ داد، افغانستان مورد توجه جهانیان قرار گرفت و انگشت اتهام به سمت امارت اسلامی طالبان گرفته شد. این شروعی شد برای اینکه پای آمریکا به این کشور به بهانه مبارزه با طالبان باز شود. با این وجود سال گذشته طالبان دوباره به راس کار در افغانستان بازگشت و امارت اسلامی را بنا نهاد.

دانش آموزان افغانی یک جمله به طالبان می گویند

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، این مهاجران بیشتر به دلیل قرابت های فرهنگی، موقعیت های شغلی و موقعیت های مناسب اقتصادی، در حاشیه شهر تهران، مشهد، کاشان، سیستان و بلوچستان و قم زندگی می کنند. طبق سرشماری سال 1395 مرکز آمار ایران، اختلاف ۶ درصدی که در ترکیب جنسی مهاجران وجود دارد تأکید بر آن دارد که اکثر این مردم را خانوارها تشکیل می‌دهد هرچند احتمال سرشماری نشدن افراد مجردی که در بیرون از شهر مشغول به کار هستند نیز وجود دارد.

در سال تحصیلی گذشته، 556 هزار دانش آموز افغانستانی در مدارس کشور ثبت نام شدند. با این وجود و همزمان با روی کار آمدن طالبان، به نظر می رسد تعداد این دانش آموزان بیش از گذشته شود. 

دانش آموزان افغان که در ایران زندگی می کنند و به تحصیل می پردازند، نگران سرزمین، دختران کشورشان و اقوامشان هستند. آن ها از طالبان می خواهند به دختران اجازه تحصیل بیش از کلاس ششم داده شود تا جامعه شان پیشرفت کند. این دانش آموزان از اوضاعشان در مدارس ایران سخن می گویند و در نهایت در یک جمله با طالبان صحبت می کنند.

کدخبر: 774597 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه : آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟