بودجه 1401 شوک تورمی به جامعه وارد می کند / 60 میلیون نفر به خط فقر مطلق می رسند

به گزارش رکنا، این روز ها نسبت به لایحه بودجه 1401 نقد های فراوانی وجود دارد. کارشناسان در حوزه های مختلف اجتماعی ، سیاسی و اقتصادی و فرهنگی می گویند لایحه بودجه 1401 آسیب زننده است. به طبع این نابرابری در لایحه بودجه 1401 می تواند تاثیرات منفی در سطوح مختلف جامعه داشته باشد. همانطور که می بینیم به دلیل تحریم و مشکلات اقتصادی و تورم، مردم و به خصوص اقشار ضعیف با مشکلات معیشتی همراه هستند، اما با اجرای لایجه بودجه 1401، چه چیزی در انتظار مردم است؟

محمدرضا محبوب فر، کارشناس و پژوهشگر در حوزه آسیب شناسی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: بودجه 1401 یک بودجه انقباضی است که با تصویب آن جامعه ایران ملتهب می شود. با توجه به اینکه مذاکرات ایران در وین به نتیجه خواهد رسید اما ایران صاحب منابع ارزی نخواهد شد پس یک شوک تورمی به جامعه وارد خواهد شد.

وی ادامه داد: قبل از مذاکرات وین، آقای رییسی و اطرافیانشان برای وارد شدن به مذاکرات وین مقاومت نشان می دادند و بعد 3.5 میلیارد دلار دارایی ایران در خارج از حالت مسدودی خارج و ایران توانست با این مبلغ بسیاری از بدهی های خود را پرداخت. الان نیز در مذاکرات وین از عراق و کره جنوبی همزمان با عقب نشینی ایران از عدم تعهداتش در برجام، غنی سازی از 60 درصد به 20 درصد باز می گردد و مجدد برجام احیا خواهد شد اما با این تفاوت که کل دارایی ایران هم آزاد می شود اما پول نقد به ما داده نمی شود. در نتیجه ما با کمبود ارز و کسری بودجه مواجه خواهیم شد و دولت مجبور است با وجود اینکه انتقادات زیادی به لایحه بودجه 1401 وارد است آن را به تصویب برساند.

تصویب بودجه 1401 مساوی با شوک تورمی جامعه

محبوب فر در ادامه گفت: اگر بودجه 1401 تصویب شود، ما شوک تورمی را در جامعه خواهیم داشت و اقلام اساسی مانند؛ مواد غذایی، پوشاک و اقلام حیاتی و مورد نیاز مردم مانند دارو و تجهیزات پزشکی و درمانی، بیش از 10 برابر خواهد شد. الان که وارد آثار روانی تورمی لایحه بودجه 1401 شدیم، ببینید بازار چطور واکنش نشان می دهد! پس بعد آن چه خواهد شد.

وی با بیان اینکه هرچقدر به این بودجه انتقاد کنیم فایده ندارد گفت: دولت جدید فکر می کند اقتصاد ایران با این بودجه نجات پیدا می کند پس این بودجه تصویب می شود. اما مردم ایران باید اعتراضات خود را به صورت مدنی و مسالمت آمیز پیش ببرند و از طرفی نیز مدیریت بحران هم باید از طریق رفتار های ارتباط جمعی در راستای آرامش جامعه صورت گیرد.

مردم مسالمت آمیز مطالباتشان را پیگیری کنند

وی ادامه داد: رسانه ها باید آرامش جامعه را حفظ کنند و مردم روی پیگیر مطالباتشان تاکید داشته باشند اما باید همه این اعتراضات مسالمت آمیز باشد تا دولت مجبور به عقب نشینی شود و این بودجه را تایید نکند. با تصویب این بودجه جامعه خواه ناخواه ملتهب خواهد شد. رسانه ها و نهاد های مدنی و همچینن تشکل ها با مساعدت کننند و جامعه را به سمت و سویی بکشاند تا اگر خشونتی از طرف مردم یا از طرف دولت بود به حداقل برسد.

محبوب فر با بیان اینکه تصویب لایحه بودجه 1401 منجر به شوک اقتصادی و اجتماعی و بحران های محیط زیستی خواهد شد، افزود: قبل از اجرای لایحه بودجه ، ۶۰ میلیون نفر زیر خط فقر و ۴۰ میلیون نفر در خط فقر مطلق بودند. بعد از تصویب و اجرای لایحه بودجه ، ۷۰ میلیون نفر زیر خط فقر و ۶۰ میلیون نفر در خط فقر مطلق خواهند بود.

کدخبر: 759249 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری نیلوفر افتتاحی
آیا این خبر مفید بود؟