دکتر جماعتی: کارآیی فایزر و مدرنا در برابر سویه امیکرون 10 درصد است / برخی واکسن های ایرانی کارآیی بهتری از واکسن های خارجی دارند

سویه امیکرون جدیدترین سویه کروناست. سویه امیکرون برای نخستین بار در کشور بوتسوانا در قلب آفریقای جنوبی شناسایی شد. سویه امیکرون سرایت پذیری بسیار بیشتری نسبت به سویه های قبلی کرونا دارد. سویه امیکرون همچنین مقاومت بسیار بالایی در برابر واکسن های موجود در جهان دارد. البته مسئولان بهداشتی کشورمان تاکید دارند که تزریق دُز سوم واکسن کرونا می تواند سطح ایمنی افراد در برابر سویه امیکرون را افزایش دهد.

تزریق دُز سوم، ایمنی مناسبی را در برابر امیکرون ایجاد می کند

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در شرایطی که اخیرا مطالعاتی در سطح جهان منتشر شده است مبنی بر این که برخی واکسن های مورد استفاده در ایران از جمله واکسن های سینوفارم و اسپوتنیک کارآیی پایینی در برابر سویه امیکرون دارند و در عین حال، کارآیی واکسن هایی از جمله فایزر، مدرنا و آسترازنکا در برابر سویه جدید کرونا بیشتر است، افکار عمومی کشور این سوال را دارند که در شرایط کنونی که عموم افراد بالای 18 سال به تزریق دُز سوم واکسن کرونا توصیه شده اند، آیا بهتر نیست که واکسن های کارآمدتر در برابر امیکرون از طریق کشور ثالث وارد ایران شود؟

همچنین باید توجه داشت در شرایطی که پیش از این فاصله بین تزریق دُز سوم و دوم واکسن کرونا حدود شش ماه ارزیابی می شد، اکنون مسئولان بهداشتی کشور به همه افراد توصیه می کنند که سه ماه بعد از تزریق دُز دوم، دُز سوم واکسن کرونای خود را نیز تزریق کنند. در چنین شرایطی سوال مهم این است که آیا کاهش فاصله بین تزریق دُز سوم و دوم واکسن کرونا در ایران به ضعف واکسن های استفاده شده در کشور بخصوص در برابر سویه جدید کرونا بازمی‌گردد یا خیر؟

این سوالات را با دکتر حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کشوری کرونا مطرح کردیم و او نیز در پاسخ به رکنا گفت: درباره تمام واکسن هایی که در ایران استفاده شده اند، از جمله سینوفارم و آسترازنکا ثابت شده است که تزریق دُز سوم این واکسن ها می تواند ایمنی نسبتا خوبی را حتی در برابر سویه امیکرون ایجاد کند و به همین دلیل در هفته های اخیر به تمام افراد بالای 18 سال توصیه کرده ایم که حتما دُز سوم واکسن کرونای خود را تزریق کنند.

وی افزود: بررسی ها نشان می دهد افرادی که در دُز اول و دوم از واکسنی استفاده کرده اند که با پلتفورم ویروس غیرفعال تولید شده است، بهتر است برای دُز سوم از واکسن های ساخته شده با پلتفورم وکتور ویروس یا پروتئینی استفاده کنند.

ایمنی 60 تا 70 درصدی تزریق دُز سوم در برابر امیکرون

جماعتی با اشاره به کاهش کارآیی واکسن های فایزر و مدرنا در برابر سویه امیکرون عنوان کرد: تحقیقات انجام شده نشان می دهد که کارآیی واکسن های فایزر و مدرنا در برابر سویه دلتا بعد از 25 هفته از تزریق دُز دوم به زیر 40 درصد کاهش یافته و رژیم دو دُزه این واکسن ها در برابر سویه امیکرون تنها 10 درصد کارآیی داشته اند. این در حالی است که بعد از تزریق دُز سوم، کارآیی این واکسن ها در برابر سویه امیکرون به 75 درصد می رسد.

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا ادامه داد: با توجه به این که تزریق دو دُز از واکسن های مورد استفاده در ایران نیز نمی تواند کارآیی مناسبی درباره سویه امیکرون به همراه داشته باشد، بنابراین به همه مردم توصیه می کنیم که حتما دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کنند تا سطح آنتی بادی آنها در برابر امیکرون افزایش یابد.

وی در ادامه تاکید کرد: تحقیقات نشان می دهد که کارآیی واکسن های مورد استفاده در ایران در برابر سویه امیکرون می تواند بین 60 تا 70 درصد باشد و بنابراین تزریق عمومی دُز سوم واکسن قطعا می تواند منجر به کاهش آمار بستری و مرگ ناشی از امیکرون در کشورمان شود.

ایمنی بخشی طولانی تر واکسن های MRNA نسبت به واکسن های ویروس غیرفعال

جماعتی درباره علت کاهش بازه زمانی بین تزریق دُز سوم و دوم واکسن کرونا از شش ماه به سه ماه توضیح داد: تحقیقات اولیه نشان می داد که سطح آنتی بادی های موجود در افراد واکسینه شده با واکسن هایی که با استفاده از پلتفورم MRNA تولید شده اند، بعد از شش ماه به صورت محسوسی کاهش می یابد و تحقیقات تکمیلی ثابت کرد که این مدت برای افرادی که با استفاده از واکسن های تولیدشده با ویروس غیرفعال واکسینه شده بودند، حدود سه ماه است.

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا اظهار داشت: با توجه به این که بیشتر افراد در کشور ما با استفاده از واکسن های تولیدشده با ویروس غیرفعال واکسینه شده اند، ما به همه ایرانیان بالای 18 سال توصیه می کنیم که حتما به سرعت دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کنند تا در برابر همه سویه های کرونا از جمله امیکرون مقاوم باشند.

هیچ نیازی به واردات واکسن برای مقابله با امیکرون نداریم

جماعتی با تاکید بر این که هیچ نیازی به واردات واکسن کرونا برای مقابله با سویه امیکرون نیست، گفت: در کارآزمایی های بالینی که برای واکسن های ایرانی انجام شده، ثابت شده است که برخی از واکسن های ایرانی نسبت به واکسن های خارجی کارآیی بالاتری برای تولید آنتی بادی علیه ویروس کرونا دارند و همین مساله نشان می دهد که واکسن های ایرانی حتما می توانند با واکسن های خارجی رقابت کنند.

وی در پایان تصریح کرد: اخیرا در کشورمان یک واکسن با استفاده از پلتفورم MRNA نیز تولید شده است که این واکسن هم اکنون در فاز اول کارآزمایی بالینی قرار دارد. همچنین اخیرا برخی شرکت های داخلی از جمله انستیتو پاستور برای به‌روز کردن واکسن های خود در برابر سویه امیکرون وارد عمل شده اند و ما امیدواریم که در آینده نزدیک واکسن هایی در ایران تولید کنیم که کارآیی بسیار بالاتری نسبت به واکسن های خارجی در برابر سویه امیکرون داشته باشیم.

کدخبر: 755029 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری محمدحسین خودکار
آیا این خبر مفید بود؟