آمار وام ازدواج از میزان ازدواج بیشتر است/ 30 درصد از طلاق ها در سال های اول زندگی

آمار دریافت وام ازدواج به گفته محمدمهدی تندگویان 591 هزار عدد است. به نظر می رسید تعداد دریافت وام ازدواج با میزان ازدواج افراد برابر نیست. سال گذشته وام ازدواج تا حدودی افزایش یافته است. به گفته اردشیر گراوند میزان سوءاستفاده از وام ازدواج در برخی مناطق بسیار کم است. ممکن است وام ازدواج برخی را به جای سال 98 در سال 99 پرداخت کرده باشند که این موضوع باعث افزایش آمار وام ازدواج در سال 99 شده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، بنا به آمار ثبت احوال کشور، تا 1 دی ماه سال 1399 حدود 307 هزار و 349 ازدواج و 99 هزار و 679 طلاق اتفاق افتاده است. علاوه بر این در سال 98 بیش از 530 هزار ازدواج و 174 هزار طلاق اتفاق است. این در حالی است که تندگویان، معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان از دریافت 591 هزار وام توسط زوجینی که تازه به خانه بخت رفته اند خبر داده است.

با این حال واضح است که تعداد وام های ازدواج در یک سال با توجه به شرایط اقتصادی ممکن است برای تعداد ازدواج سال های گذشته باشد. به عبارتی ممکن است بعضی افراد وام ازدواج سال 98 را در 99 دریافت کرده باشند. این موضوع و شنیده هایی مبنی بر افزایش آمار ازدواج در سال 99 که متقارن با کرونا شده بود، باعث شد تا با اردشیر گراوند گفت و گو و تحلیل وی را در این حوزه ها جویا شویم.

اردشیر گراوند در مورد تفاوت آمار دریافت وام ازدواج با آمار ازدواج و عقد به خبرنگار اجتماعی رکنا اظهار داشت: آمار وام ازدواج ارائه شده به افراد در سال 99 ارتباطی به میزان ازدواج در این سال ندارد، چرا که این وام ها متقاضیان سال های گذشته بودند که در 99 محقق شدند. به عنوان مثال ممکن است کسی در سال 98 عقد کرده باشد اما اخذ وام ازدواج وی به سال 99 موکول شده باشد.

آمار سوءاستفاده از وام های ازدواج بسیار بسیار اندک است

این پژوهشگر اجتماعی در مورد احتمال سوء استفاده افراد برای اخذ وام ازدواج گفت: احتمال اینکه برخی افراد به صورت متعدد و با هدف دریافت وام ازدواج با یکدیگر ازدواج کنند بسیار بسیار اندک است. باید توجه داشت که در سازمان ثبت احوال چند واقعه داریم که عبارت است از واقعه ازدواج، طلاق، ولادت و مرگ و میر. حدود 20 سال قبل اگر کسی فوت می کرد، برای باطل کردن شناسنامه اش حداقل یک سال صبر می کردند. با این وجود ثبت احوال مردم را مجبور کرد تا شناسنامه را در همان روز وفات باطل کنند. ضمناً تاخیر در باطل کردن شناسنامه در روستاها بیشتر از جامعه شهری است.

افزایش آمار دریافت وام ازدواج به دلیل موکول شدن شان به آینده است

وی ادامه داد: در مورد ولادت باید حداکثر تا یک ماه بعد از تولد برای اخذ شناسنامه اقدام شود و در ازدواج نیز زمان عقد ثبت شود. در رابطه با وام ازدواج نیز باید گفت که ممکن است به دلیل شرایط اقتصادی، وام مربوط به دو سال را در یک سال پرداخت کنند و آمار دریافت وام ازدواج به افراد بیشتر از یک سال خاص باشد.

گراوند در مورد احتمال ازدواج های متعدد برای دریافت وام ازدواج گفت: احتمال این اتفاق بسیار کم است. زمانی ممکن بود که برای سربازی چنین اتفاقاتی بیوفتد اما در ازدواج و اخذ وام ازدواج چنین موضوعی احتمال بسیار کمی دارد.

30 درصد طلاق ها در 3 یا 4 سال اول زندگی

وی در مورد برخی شنیده ها مبنی بر افزایش آمار ازدواج در سال 99 با توجه به کاهش هزینه های ازدواج در دوران کرونا گفت: ازدواج بستگی به شرایط اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی دارد. با این حال یکسری ازدواج ها در حالت طبیعی خود باید انجام می شد که انجام هم شد. باید توجه داشت که بعضی افراد برخلاف تصور ما دوست دارند تا مراسم عروسی را با تجملات و هزینه های آنچنانی برگزار کنند. بنابراین برخی اتفاقات مثل ازدواج، ربط چندانی به کرونا ندارد. ضمناً باید توجه داشت که جمعیت زیادی از جوانان در ایران آماده ازدواج هستند و افزایش آمار ازدواج می تواند در نتیجه ی همین موضوع باشد و نه کرونا.

اردشیر گراوند در رابطه با تاثیر کرونا بر افزایش یا کاهش آمار طلاق افزود: میزان طلاق در جامعه ما تا 30 درصد در 3 یا 4 سال ابتدایی و در دوران عقد رخ می دهد. همچنین 70 درصد از طلاق ها نیز از 3 یا 4 سال بعد از ازدواج رسمی اتفاق می افتند.

کدخبر: 702247 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهدی برازنده
آیا این خبر مفید بود؟