آسیب های اجتماعی طلاق یک واقعیت است

به گزارش خبرنگار رکنا در شهرکرد، سید محمد موسوی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری چهارمحال‌وبختیاری گفت : با وجود برخورداری مردم استان از فرهنگ و سابقه درخشان ، متأسفانه آمار اختلافات و جرائم در جامعه زیاد است و سرریز آن به دادگستری می‌رسد که این حجم پرونده‌ در شأن مردم استان نیست و می‌طلبد اقدامی در عرصه پیشگیری از وقوع جرم اتفاق بیفتد.

وی ادامه داد: برای حل این معضل باید ریشه آسیب‌ها را با کارهای علمی جستجو و حل و فصل کرد و در این راستا نباید وقتمان را صرف شناسایی کنیم بلکه نیاز به اقدام داریم.

موسوی روانسنجی حین ازدواج را یکی از گام‌های ۹ گانه برشمرد و توضیح داد: این گام که موضوعی مغفول به‌شمار می‌رود و برای اولین بار در کشور در دو شهرستان لردگان و شهرکرد به‌صورت پایلوت در حال اجراست، این امکان را به دختران و پسران در آستانه ازدواج می‌دهد که تیپ شخصیتی طرف مقابل خود را بشناسند و ازدواج با آگاهی صورت بگیرد.

موسوی تأکید کرد: رسانه‌ها می‌توانند باآشنا ساختن مردم با خدمات روان‌سنجی و جهت‌دهی به مطالبات مردم، این مطالبه را در بین سایر شهرستان‌ها نیز ایجاد کنند تا شاهد آسیب‌ها و اختلافات خانوادگی و طلاق و تبعات ناشی از این مشکلات نباشیم.

وی با اشاره به آسیب‌هایی مانند کودکان طلاق، خودکشی نوجوانان و جوانان و مواردی دیگر اظهار داشت : مهم‌ترین راهکار پیشگیری از این آسیب‌ها پدر و مادر هستند که باید بتوانند تعامل کافی را با فرزندان داشته باشند و پس از خانواده، معلمان و مدیران مدارس باید مهارت درک جوانان و نوجوانان را داشته باشند.

موسوی گفت:طلاق یک واقعیت است و فرزندان طلاق یکی از بال‌های خانواده را از دست داده‌اند لذا پدر یا مادری که به‌تنهایی سرپرستی فرزند را عهده‌دار می‌شود باید تحت مشاوره باشد اما واقعیت این است که مردم ما مشاوره‌ گریزند ، لذا فرهنگ مشاوره‌گریزی باید از بین برود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان بیان کرد: در سال گذشته، ۱۰۸ دوره امید برای ۱۲۵۰ نفر برگزار شد؛ این دوره‌ها شامل آموزش‌های خودشناسی و خودراهبری است که به افراد ارائه می‌شود تا بجای رفتن به زندان از آموزش و کسب مهارت برخوردار شوند. این آموزش‌ها هفت ساعته و رایگان می باشد.

و افراد به‌جای زندان در دوره‌های فرهنگی و خدمات اجتماعی شرکت داده می‌شوند و تنها انسان‌های ضد اجتماعی روانه زندان می‌شوند؛ همچنین قضات در شهرستان‌ها افرادی را که برای اولین بار به‌دلیل حمل مواد جلب و محکوم به زندان می‌شوند به جای حبس، به تامین و پرداخت هزینه ترک اعتیاد افراد معتاد در کمپ‌ها مامور می‌کنند.

 محمد موسوی مسائل حقوقی استان را بخش دیگری از فعالیت‌های این مجموعه برشمرد و افزود: یکی از اختلافات و نزاع‌های شایع در استان بر سر املاک و زمین‌ها به‌ویژه در لردگان و کوهرنگ است و قسمت اعظم زمین‌های کوهرنگ ثبت نشده و مردم با قولنامه و با حدودات عرفی صدسال پیش یا بیشتر متصرف زمین‌ها هستند و تقسیم‌نامه‌ها حدودات مشخصی ندارند.

 

وی افزود: از سال گذشته شورای پیشگیری از وقوع جرم استان فرآیندی را با همکاری دادگستری و فرمانداران آغاز کرده که بر اساس آن، این نهادها یک روز در هفته گرد هم می‌آیند و با حضور و تائید بزرگان و معتمدان محلی منطقه حریم‌ها و حدودات را مشخص و ثبت می‌کنند، و این حرکت جهادی با کمک رسانه‌ها باید به دیگر نقاط استان تسری یابد تا با حل و فصل ریشه‌ای این مشکل، دیگر شاهد منازعات ملکی در میان مردم نباشیم.

 

موسوی گفت: تنظیم میثاق‌نامه‌های محلی در زمینه نزاع، استفاده از تفنگ، مشروبات و... با استفاده از ظرفیت بزرگان روستاها و اقدام برای تهیه صد کلیپ آموزشی سه‌دقیقه‌ای با موضوع آموزش حقوقی به مردم با همکاری مرکز فضای مجازی سراج استان و پخش از صدا و سیما در آینده نزدیک از دیگر اقدامات معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان می باشد.

مصیبی دهکردی، شهرکرد

کدخبر: 700794 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟