مدیرکل شیلات هرمزگان: عامل مرگ گربه ماهی ها صید پرساین بود / پنج ماه است که هیچ مجوزی برای صید ترال صادر نشده

از لحظه ای که تصاویر تلف شدن حجم زیادی گربه ماهی در سواحل بندر جاسک در فضای مجازی منتشر شد، رسانه ها گمانه زنی های مختلفی درباره نحوه مرگ این گربه ماهی ها و انتقال آنها به خط ساحلی این بندر مهم استان هرمزگان مطرح کردند.

گمانه های اولیه؛ از مسمومیت گربه ماهی ها تا رد پای صید ترال

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، با وجود این که یکی از احتمالات اولیه درباره این حادثه مسموم شدن گربه ماهی ها در میانه آب های دریای عمان بر اثر آلودگی های نفتی یا سایر آلودگی های دریایی بود، اما از همان روزهای اول موضوع احتمال مسمومیت این گونه آبزی رد شد؛ چراکه در میان ماهی های تلف شده در ساحل بندر جاسک فقط همین گربه ماهی ها مشاهده می شدند و اگر قرار بر بروز مسمومیت بود، باید آثار از بین رفتن سایر گونه های آبزی نیز در سواحل جاسک مشاهده می شد.

گربه ماهی

در ادامه اما مهمترین گمانه زنی مربوط به ارتباط تلف شدن گربه ماهی ها با فعالیت های صیادی بود. در این شرایط، برخی کارشناسان با توجه به حجم بالای گربه ماهی های تلف شده و البته این نکته اساسی که این گونه آبزی عمدتا در بستر دریا وجود دارد، احتمال صید شدن این ماهی ها با استفاده از تورهای ترال را مطرح کردند.

نکته ای که اگر ثابت می شد، حاکی از بازگشت مرتکبان این تخلف زیست محیطی مهم به آب های ساحلی جنوب بود، زیرا براساس مصوبه فراکسیون محیط زیست مجلس هر نوع صید ترال در آب های جنوب کشور از اول آذر 99 به مدت دو سال ممنوع شده است.

گربه ماهی ها به صورت ضمنی صید شده بودند

در این میان اما اخیرا مدیرکل شیلات استان هرمزگان اخیرا در مصاحبه ای تاکید کرده که گربه ماهی های تلف شده در بندر جاسک از دو قایق صیادی که گرفتار طوفان شده بودند، رها شده است. اما با وجود این صحبت های عبدالرسول دریایی، نکته مبهمی که همچنان در این میان وجود دارد، این است که با توجه به غیرمجاز بودن صید گربه ماهی، اساسا چرا این قایق ها اقدام به صید این گونه آبزی کرده اند و آیا این صید با استفاده از روش های مجاز و از طریق شناورهای صیادی مجاز انجام شده است یا خیر؟

مدیرکل شیلات هرمزگان در پاسخ به این سوالات رکنا با تاکید بر این که هر دو شناور صیادی مربوط به این حادثه دارای مجوز رسمی از سازمان شیلات بوده اند، در گفت و گو با خبرنگار ما تصریح کرد: صید این ماهی ها به شیوه پرساین انجام شده است. اساسا صید پرساین هم قانونی تلقی می شود و مشکلی درباره مجوز آن وجود ندارد.

وی با بیان این که این صیادان به قصد صید ماهی های متوتا و ساردین به دریا رفته بودند، گفت: اصولا از اواخر زمستان تا اواسط بهار، فصل ازدیاد گربه ماهی در خلیج فارس و به ویژه دریای عمان است و به همین دلیل، ممکن است این ماهی ها در تور هر صیادی گرفتار شوند؛ اما شواهد ما نشان می دهد که هدف اصلی صید این صیادان ساردین و متوتا بوده است و گربه ماهی ها به صورت ضمنی به تور آنها افتاده اند.

دریایی در ادامه تاکید کرد: در فرآیند صید ماهی اصولا نمی توان نوع گونه را به شکل دقیق انتخاب کرد و هر گونه ای ممکن است در تور صیاد گرفتار شود. این اتفاق کاملا طبیعی است و در سال های گذشته نیز رخ داده و البته لزوما ربطی به صید پرساین هم ندارد و در صید با تور گوشگیر هم این اتفاق رخ می دهد.

صید هدف گربه ماهی غیرقانونی است

این مقام ارشد شیلات استان هرمزگان در بخش دیگری از صحبت هایش تاکید کرد که اگر برای سازمان شیلات ثابت شود که یک صیاد به صورت عمدی اقدام به صید گونه ای غیرمجاز کرده است، این سازمان با شدیدترین وجه ممکن با آن صیاد برخورد می کند. به گفته وی، گربه ماهی نیز جزو گونه هایی است که صید هدف آن غیرمجاز است و اگر یک صیاد بخواهد با هدف صید گربه ماهی به دریا برود، اقدامی غیرقانونی انجام داده است.

مدیرکل شیلات هرمزگان همچنین به این نکته نیز اشاره کرد که گربه ماهی حرام گوشت است و در داخل کشور مصرف خوراکی ندارد و فقط برای تولید پودر ماهی از آن استفاده می شود و اساسا یک گونه صادراتی به حساب می آید.

هیچ تخلفی در کار نبوده است

با وجود این که دریایی تاکید دارد که از نظر سازمان شیلات در این حادثه گربه ماهی ها به صورت ضمنی صید شده اند، اما در سال های اخیر، اخبار موارد بسیاری از صید هدف یک گونه غیرمجاز تحت عنوان صید ضمنی منتشر شده است. همین مساله نیز این گمانه زنی را در میان برخی فعالان محیط زیست کشور ایجاد کرد که رها شدن گربه ماهی های تلف شده در سواحل بندر جاسک هم ممکن است سر نخی از وقوع یک تخلف زیست محیطی بزرگتر در این ماجرا باشد.

دریایی اما ضمن مردود دانستن این گمانه زنی ها تصریح کرد: این اتفاق کاملا طبیعی بوده است، ولی بازهم ما مشغول بررسی دقیق تر موضوع هستیم و ناظران ما مجددا تور این صیادان و ظرفیت قایق آنها را بررسی خواهند کرد تا اطمینان حاصل شود که در این ماجرا هیچ تخلفی رخ نداده است.

مدیرکل محیط زیست استان هرمزگان بار دیگر به گرفتار شدن دو قایق حامل گربه ماهی ها در طوفان اشاره کرد و گفت: این دو قایق هنگام مواجهه با طوفان صرفا برای این که قایقشان غرق نشود، ناچار می شوند که بخشی از صید خود را در آب دریا تخلیه کنند. با توجه به این نکته هم که گربه ماهی در بازار داخلی مصرف زیادی ندارد، آنها این بخش از صیدشان را به آب دریا ریخته اند.

دو روز بعد، متوجه ماجرا شدیم

دریایی در ادامه توضیحات خود گفت: البته باید توجه داشت که قیمت هر کیلو گربه ماهی همین حالا در بازار داخلی 15 هزار تومان است و مهمتر از آن، این که این ماهی ارزش صادراتی زیادی دارد. بنابراین اگر هوا طوفانی نمی شد، صیاد حتی این بخش از صید خود را هم در آب دریا تخلیه نمی کرد.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که چرا هنوز شیلات بررسی های نهایی درباره این ماجرا را انجام نداده است، اظهار داشت: ما دو روز بعد از وقوع این اتفاق از آن با خبر شدیم و بعد هم که بررسی کردیم، دیدیم این صیادان بخش های دیگر صیدشان را رها کرده اند، اما مسلما صیدهای دیگر هم وجود داشته است و بلافاصله هم گربه ماهی های تلف شده از خط ساحلی جمع آوری شده اند.

رد پای ترال در ماجرای گربه ماهی ها نیست

اما نکته اساسی مبهم دیگری که برخی کارشناسان درباره نحوه صید گربه ماهی های تلف شده در بندر جاسک مطرح کرده اند، این است که با توجه به این که گربه ماهی ها عمدتا در بستر دریا زندگی می کنند، احتمال دارد که در این ماجرا هم این ماهی ها به شیوه ترال صید شده باشند.

مدیرکل شیلات هرمزگان اما ضمن تکذیب قطعی این موضوع تصریح کرد: ما مطمئن هستیم که این صید با تورهای محاصره ای پرساین انجام شده است که در سطح دریا پهن می شود و تا عمق 10 تا 15 متری دریا پایین می رود و احتمالا گله ای از گربه ماهی ها که از آن منطقه رد می شدند، ناگهان همگی در این تور گرفتار شده اند.

وی تصریح کرد: همچنین باید توجه داشت که این صید توسط دو فروند قایق انجام شده است و این قایق ها توانایی این که توری را در عمق 40 یا 50 متری پهن کند و آن را جمع کنند، ندارند؛ بنابراین قطعا این صید به صورت ترال انجام نشده است؛ چراکه تور ترال اساسا توسط کشتی های صیادی و در در عمق 50 متری یا بیشتر پهن می شود.

همچنین به گفته این مقام ارشد سازمان شیلات، حجم کل صید کل گربه ماهی کشور در طول یک سال به 500 تن نمی رسد، اما مجموع صید آبزیان در ایران 330 هزار تن است و از همین دو آمار می توان نتیجه گرفت که اساسا صید هدف گربه ماهی در ایران امری مرسوم نیست و این گونه آبزی عمدتا به صورت ضمنی در تور صیادان گرفتار می شود.

توقف کامل صید ترال از آذر پارسال

مدیرکل شیلات هرمزگان همچنین با تاکید بر این اساسا از آذر 99 به این سو، هیچ صید ترالی در آب های ساحلی جنوب کشور انجام نشده است، عنوان کرد: پیرو مصوبه فراکسیون محیط زیست مجلس درباره ممنوعیت دو ساله صید ترال نزدیک پنج ماه است که هیچ مجوزی جهت صید ترال برای کشتی های صیادی صادر نشده است. این اتفاق هم مربوط به استان هرمزگان نیست و در سراسر آب های خلیج فارس و دریای عمان این مجوز صادر نمی شود.

وی در پایان تصریح کرد: مردم اطمینان داشته باشند که در طول خط ساحلی جنوب دیگر هیچ کشتی ترالی وجود ندارد و این کشتی ها حتی در فاصله بیش از 12 مایلی آب های ساحلی ایران نیز تا جایی که مربوط به آب های سرزمینی ما می شود، حضور ندارند. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 675561 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار
آیا این خبر مفید بود؟