تعداد خودروها در تهران 8 برابر ظرفیت خیابان هاست/ پایمال شدن حقوق شهروندی در پایتخت مثل آب خوردن

مدیریت شهری با چالش های متعددی روبروست و حقوق شهروندی نیز تحت تاثیر این چالش ها قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، دکتر وحید نوروزی، کارشناس مدیریت شهری و محیط زیست در تشریح حقوق شهروندی و شهری به خبرنگار اجتماعی رکنا اظهار داشت: حقوق شهروندی مجموعه قواعدی هستند که روی روابط اشخاص در جامعه شهری حکومت می کنند، حقوق شهری نیز چگونگی روابط بین مردم شهر، حقوق و تکالیف شان بین یکدیگر و جامعه را به عنوان اصولی که از حقوق اساسی کشور گرفته شده است می نامیم.

نوروزی با بیان اینکه در حوزه مطالعات شهری، بحث زندگی شهری، حقوق شهری و مدیریت شهری 3 ضلع مثلثی هستند که به هم وصل اند و باید با یکدیگر در ارتباط باشند، افزود: شهرداری به عنوان حلقه پیوند و اتصال نظام مدیریت شهری و نظام مدیریت شهری و نظام حقوق شهری است و کارهایش در خصوص مدیریت شهری اهمیت دارد و باید با یکسری قوانین و مقرراتی که طراحی و تصویب می کند، باید بتواند حقوق شهری را لحاظ کند، مثلاً قانون برنامه ریزی شهری، شهرداری ها، بهسازی شهری و... اما حقوق شهری و شهروندان در جایی مثل تهران، متاسفانه مسئولیتش به تنهایی بر عهده مدیریت شهری نیست، حقوق اساسی قانون شهرداری ها در بحث شهروندی مهم است اما چالش های زیادی دارد.

فقدان مدیریت شهری، مهمترین چالش حقوق شهروندی است

این کارشناس شهری بر مشخص نبودن حقوق متقابل بین شهروندان و شهرداری گفت: شهروندان در بحث تهیه، بررسی و تصویب برنامه های توسعه شهری مثل طرح جامع و تفصیلی، واقعاً حضور چندانی ندارند، اگرچه چند سالی موضوع شورایاری ها مطرح است اما این ها هیچوقت نقشی در نوشتن طرح های جامع و طرح های تفصیلی ندارند.

وحید نوروزی در بیان مشکلات بین شهروندان و شهرداری ادامه داد: راهکارهای جلب مشارکت شهروندی در بحث حقوق شهروندی وجود ندارد و مهمترین چالش حقوق شهروندی بحث فقدان مدیریت واحد شهری است.

در بحث آلودگی هوا شهرداری چه نقشی در تولید خودروی نو دارد؟

نوروزی در خصوص توجه نداشتن به حقوق شهروندان در مسائلی مثل آلودگی صوتی، آلودگی هوا و... افزود: این مشکلات منشعب از چالش هایی است که در ابتدای گفت و گو به آن ها اشاره شد. اکنون جای سوال است که در بحث آلودگی هوا شهرداری چه نقشی در تولید خودروی نو دارد؟ شهرداری چه نقشی در تولید سوخت با کیفیت می تواند ایفا کند؟ حتی نقش شهرداری در گسترش حمل و نقل عمومی با اولویت مترو و اتوبوس نیز ضعیف است و اگر دولت مرکزی به آن کمک نکند، نمی تواند اقدامی انجام دهد. در بحث خروج خودروهای فرسوده نیز شهرداری نمی تواند نقشی داشته باشد و قانون به آن اجازه مدیریت در این حوزه را نمی دهد. بنابراین همه این موارد دست به دست هم می دهند تا مثل آب خوردن، حقوق شهروندی دچار چالش شود.

کارشناس شهری ادامه داد: از نظر استاندارد بین المللی وقتی از حقوق شهری و شهروندی صحبت می کنیم، در واقع از شهرداری و مدیریت شهری صحبت به میان آورده ایم. با این حال به دلیل چالش هایی که درابتدا ذکر شد، عملاً این اتفاق نمی افتد و شهروندان ما دچار مشکل می شوند.

نسبت خودرو به معابر 8 برابر بیشتر از استاندارد است

شهردار سابق منطقه 18 تهران در خصوص نسبت خودروها به تعداد مردم در کلانشهری مثل تهران ابراز داشت: بهرحال حدود یک پنجم همه خودروهای کشور در تهران شماره گذاری شده اند، منهای از اینکه اطلاعاتی نداریم از اینکه چه تعداد خودروی شناور وارد شهر تهران می شوند. این موارد باعث آلودگی هوا و ترافیک و بالطبع باعث تضییع حقوق شهروندان می شوند. حدود 9 میلیون از جمعیت ساکن تهران که 3 میلیون نفر از آن ها به صورت شناور در این شهر حضور دارند، امروزه 12 میلیون شهروند داریم که این 12 میلیون نفر، حدود 20 تا 21 میلیون سفر در روز انجام می دهند و این میزان موجب تضییع حقوق شهروندی می شود. این درحالی است که نقض حقوق شهروندی شامل همه شهروندان از جمله کسانی که خودرو ندارند و از حمل و نقل عمومی استفاده می کنند می شود. همچنین نسبت خودروها به معابر 8 برابر بیشتر از حد استانداردی است که باید باشد. این ها نکات مهمی هستند که می تواند باعث تضییع حقوق شهروندی شود.

در تهران به ازای هر 2 نفر یک خودرو وجود دارد

نوروزی در خصوص ترافیک و تعداد خودروها ادامه داد: در این رابطه، مهمترین نکته، بحث مدیریت واحد یا مدیریت یکپارچه شهری است که مسئولان باید جدی تر وارد شوند و مجلس نیز می توانست در 4 سال اخیر با اصلاح قوانین نسبت به تفویض بسیاری از اختیارات به نهادهای دولتی، شهرداری ها و مدیریت شهری اقدام کند. اکنون مردم از خودروی شخصی بیش از اندازه استفاده می کنند و این موضوع در دوران کرونا بیشتر هم شده است. در شهر تهران به ازای هر 2 نفر تقریباً یک خودرو وجود دارد و زیرساخت های حمل و نقل ما اندک هستند و ظرفیت معابر ما با این حجم از افزایش مراکز تجاری و تفریحی ظرفیت شان جواب گو نیست. اکنون گلوگاه های ترافیکی بسیار زیادی در پایتخت وجود دارد و اشکالات هندسی معابر نیز به طور جدی وجود دارد که شهرداری به تنهایی و با اختیارات موجود از عهده آن بر نمی آید، علاوه بر این ها سفرهای بسیار زیادی از اطراف شهر تهران داریم و این که مقررات ما هم چندان بازدارند نیستند.

در ایران فقط نام مدیریت شهری روی شهرداری هاست

وحید نوروزی در پایان گفت: همه عواملی که ذکر شد، باعث می شود که این بخش ها دست به دست هم دهند و نسبت به تحت الشعاع قرار گرفتن حقوق شهروندان اقدام شود. امیدواریم که با بحث مدیریت واحد شهری رعایت شود و دقت کنیم که پلیس، برق، آب، گاز، تلفن و... در همه دنیا این موارد را شهرداری ها دنبال می کنند. این در حالی است که در کشور ما فقط اسم مدیریت شهری روی شهرداری ها هست و شهرداری ها در این زمینه فاقد اختیار هستند و بسیار مظلوم واقع شده اند.   آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 658035 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهدی برازنده
آیا این خبر مفید بود؟